LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vestia eist 100eu na weigeren contract nieuwe huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
fishjockey21

Vestia eist 100eu na weigeren contract nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door fishjockey21 »

Vorige week heb ik een bezichtiging gehad voor een sociale huurwoning, eigendom van Vestia.
Toen heb ik gezegd dat ik geïnteresseerd was en dat ik graag de woning zou nemen, het contract zou echter pas een week later opgesteld worden.
Ik heb mijn gegevens achter gelaten, maar verder niks schriftelijk getekend.

Nu blijkt dat deze woning valt onder het zogenaamde "campuscontract", dit betekent dat als je afgestudeerd bent dat je eruit gezet kan worden binnen korte tijd (3-6 maanden binnen afstuderen).
Daarnaast zat ik ook nog met een dubbele huur, omdat mijn huidige huurwoning een maand opzegtermijn heeft.

Ik heb 1 dag voor de afspraak om een contract te tekenen laten weten dat het 'm niet gaat worden.
Nu eist Vestia 100eu voor "de gemaakte kosten".
Ik ben ervan overtuigd dat mede door de andere +-100 geïnteresseerden deze woning vrij snel verhuurd kan worden en dat 100eu "kosten" hier wellicht overdreven zijn.

Wat is nu verstandig?

Een specificatie van deze 100eu opvragen?

Of heb ik het recht om deze kosten niet te betalen?

BL2

Re: Vestia eist 100eu na weigeren contract nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door BL2 »

fishjockey21 schreef:Vorige week heb ik een bezichtiging gehad voor een sociale huurwoning, eigendom van Vestia.
Toen heb ik gezegd dat ik geïnteresseerd was en dat ik graag de woning zou nemen, het contract zou echter pas een week later opgesteld worden.
Ik heb mijn gegevens achter gelaten, maar verder niks schriftelijk getekend.

Nu blijkt dat deze woning valt onder het zogenaamde "campuscontract", dit betekent dat als je afgestudeerd bent dat je eruit gezet kan worden binnen korte tijd (3-6 maanden binnen afstuderen).
Daarnaast zat ik ook nog met een dubbele huur, omdat mijn huidige huurwoning een maand opzegtermijn heeft.

Ik heb 1 dag voor de afspraak om een contract te tekenen laten weten dat het 'm niet gaat worden.
Nu eist Vestia 100eu voor "de gemaakte kosten".
Ik ben ervan overtuigd dat mede door de andere +-100 geïnteresseerden deze woning vrij snel verhuurd kan worden en dat 100eu "kosten" hier wellicht overdreven zijn.

Wat is nu verstandig?

Een specificatie van deze 100eu opvragen?

Of heb ik het recht om deze kosten niet te betalen?
Met twee klikken op de duidelijke Vestia site had je kunnen lezen dat de bedenktijd huurwoning 3 dagen is. Daarna moet je kosten betalen, en die zijn inderdaad E 100,00.
Dus je moet gewoon betalen. Betaal tijdig, anders looen de kosten nog verder op.
Hoe die kosten zijn samengesteld en of de woning wel/niet makkelijk te verhuren is, is hier niet van belang.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, je doet er een week over om te beslissen of je wel of niet de woning neemt. Vaak staan woningen gedurende die tijd leeg, en een lege woning levert geen huurinkomsten op. De ene keer zitten de gederfde huurpenningen onder de 100 euro (maar woningen onder de 400 euro per maand zijn er niet of nauwelijks), de andere keer zit het richting de 150-175, afhankelijk van de huur. En een heel enkele keer volgen de bewoners elkaar op, maar dat is vaker niet dan wel.

Dus eigenlijk is het de vraag of die 100 euro wel kostendekkend is, gemiddeld genomen dan.

Hoeveel specificatie betreffende gemaakte kosten wil je nog meer?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:Met twee klikken op de duidelijke Vestia site had je kunnen lezen dat de bedenktijd huurwoning 3 dagen is. Daarna moet je kosten betalen, en die zijn inderdaad E 100,00.
Dus je moet gewoon betalen.
Naar mijn idee is er sowieso geen overeenkomst. Indien er kosten verbonden zijn aan weigeren, dan hadden die kosten op actieve manier vooraf gecommuniceerd te worden.
Als huurder hoef je niet zelf naar op "zoek" naar kosten "verstopt" op de website.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je niet betaalt, zullen ze je de volgende keer misschien weigeren. Of je nu gelijk hebt of niet. Dat is mijn gedachte.

witte angora

Die overeenkomst is er wel: de topicstarter heeft aangegeven de woning te accepteren. Hij heeft zijn gegevens achtergelaten, en de aangeleverde informatie was voldoende voor de wbv om niet op zoek te gaan naar een andere kandidaat.

Er was dus zeker wel sprake van een overeenkomst: de overeenkomst de woning te gaan huren met ingang van een bepaalde datum.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Bob Schurkjens schreef:Als je niet betaalt, zullen ze je de volgende keer misschien weigeren. Of je nu gelijk hebt of niet. Dat is mijn gedachte.
Die kans zit er zeker in. Maar het is in feite gewoon lullig. Te zot voor woorden want een huis staat meestal nog geen maand leeg , dus nog huur van de vorige huurder/ster.

BL2

ciske schreef:Die kans zit er zeker in. Maar het is in feite gewoon lullig. Te zot voor woorden want een huis staat meestal nog geen maand leeg , dus nog huur van de vorige huurder/ster.
Onzin, dat is niet van toepassing. De regel is gewoon binnen 3 dagen beslissen en niet anders.
Verder is de kans groot dat de vorige bewoners vertrokken zijn aan het einde van de huurtermijn, maar zelfs dat is hier niet van belang.

Verder zijn er kosten gemaakt voor bezichtiging en opstellen contract. En dan één dag van te voren afzeggen........
En als je niet betaald, de incassoprocedure is snel gestart !

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

ciske schreef:
Bob Schurkjens schreef:Als je niet betaalt, zullen ze je de volgende keer misschien weigeren. Of je nu gelijk hebt of niet. Dat is mijn gedachte.
Die kans zit er zeker in. Maar het is in feite gewoon lullig. Te zot voor woorden want een huis staat meestal nog geen maand leeg , dus nog huur van de vorige huurder/ster.
De verhuurder heeft er wel enige tijd en moeite, en dus kosten ingestoken. Denk aan het verwijderen van het object van de site, mogelijk andere geïnteresseerden afwijzen per telefoon of mail gedurende de genoemde week, en zo verder. Nu moeten ze het object weer op de site zetten etc etc, en het hele proces opnieuw opstarten. Ik vind het wel fair dat ze daar een compensatie voor eisen. En 100 euro is ~2 uur tijd van een gemiddelde medewerker met kennis van zaken, en zoveel tijd zal er al met al wel ingestoken zijn door Vestia.

ciske

Je mag het fair vinden, ik vind dat niet. 100 euro heel gemakkelijk verdiend.

BL2

ciske schreef:Je mag het fair vinden, ik vind dat niet. 100 euro heel gemakkelijk verdiend.
Onzin, niet makkelijk verdient. Een WBV is gewoon een commercieel bedrijf wat voor verrichte diensten graag een beloning ontvangt. Tevens voorkomt het dat wooningzoekers maar blijven "reserveren" en op het laatste moment effe afbellen.
Wie zouden al die gemaakte kosten dan moeten betalen, de huurders in de woningen van Vestia ?

ciske

Wat jij onzin vindt, maakt mij niks uit, Vestia is niet echt een "goede" woningbouw dus ik blijf het te veel vinden.

witte angora

Het is een beetje off-topic, maar wat BL2 aangeeft klopt precies.

Ik ben ooit op een bezichtiging in Leiden geweest. De eerste 15 kandidaten waren uitgenodigd voor een groepsbezichtiging. De helft kwam al niet eens opdagen. Nummer 1 heeft hem genomen, ik was nummer 2, maar vanwege het ontstellende gebrek aan privacy zou ik hem niet nemen. Daarna zou nummer 8 al aan de beurt zijn.

Hetzelfde zie je in de regio Utrecht. Ik heb daar een aantal reacties geplaatst. Stel dat de reacttietermijn eindigt op maandag 8.00 uur. De zondagochtend ervoor sta ik dan op plaats 40, zondagavond op plaats 35, en op de maandagochtend op 33. Waar zijn die eerdere 7 kandidaten dan heen? Ook in die regio zie je trouwens dat bij meerdere wbv's er groepsbezichtigingen plaats vinden van de eerste 10 kandidaten.

Geloof me maar: heel veel mensen reageren zonder dat ze echt in een woning geïnteresseerd zijn. Dat zijn er meer dan je zou willen weten. En ik kan me indenken dat een wbv daar probeert paal en perk aan te stellen. Vroeger kon er heel veel omdat het allemaal 'sociaal' was en zo. Tegenwoordig zijn het inderdaad commerciële bedrijven die sociale huurwoningen aanbieden. Dan krijg je toch een ander beleid.

BL2

Juist, prima verwoord Witte Angora

ciske

Alsnog blijft het geldtrekkerij. Kan jij het prima verwoord noemen, Ik vind dat niet.

beusen

Ongelezen bericht door beusen »

ciske schreef:Alsnog blijft het geldtrekkerij. Kan jij het prima verwoord noemen, Ik vind dat niet.
Inderdaad geldtrekkerij en de prima verwording is ook off topic zoals Witte Angora zelf aangeeft, en TS heeft er niets aan.

Heel andere situatie ! :mrgreen:

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:Die overeenkomst is er wel: de topicstarter heeft aangegeven de woning te accepteren.
Maar waar het hier om gaat: is daarbij aangegeven dat bij afzegging na 3 dagen kosten in rekening gebracht worden?

witte angora

Ga er maar van uit dat bij de aanbiedingsmail (in dit geval de groepsuitnodiging) alle ins en outs, en alle voorwaarden, rechten en plichten zijn opgesomd. Waarbij onder andere is aangegeven dat bij tekenen van het contract de juiste papieren in bezit moeten zijn, mocht de kandidaat-huurder die niet hebben, dan moet dat als de wiedeweerga alsnog worden aangevraagd.

Enzovoorts enzovoorts.

Alleen moet je wel iets verder lezen dan: 'U bent eerste kandidaat...'.

beusen

Ongelezen bericht door beusen »

witte angora schreef:Ga er maar van uit dat bij de aanbiedingsmail (in dit geval de groepsuitnodiging) alle ins en outs, en alle voorwaarden, rechten en plichten zijn opgesomd. Waarbij onder andere is aangegeven dat bij tekenen van het contract de juiste papieren in bezit moeten zijn, mocht de kandidaat-huurder die niet hebben, dan moet dat als de wiedeweerga alsnog worden aangevraagd.

Enzovoorts enzovoorts.

Waar lees je, dat TS een aanbiedingsmail heeft gekregen of zelf een groepsuitnodiging ?

fishjockey21

Ongelezen bericht door fishjockey21 »

beusen schreef:
witte angora schreef:Ga er maar van uit dat bij de aanbiedingsmail (in dit geval de groepsuitnodiging) alle ins en outs, en alle voorwaarden, rechten en plichten zijn opgesomd. Waarbij onder andere is aangegeven dat bij tekenen van het contract de juiste papieren in bezit moeten zijn, mocht de kandidaat-huurder die niet hebben, dan moet dat als de wiedeweerga alsnog worden aangevraagd.

Enzovoorts enzovoorts.

Waar lees je, dat TS een aanbiedingsmail heeft gekregen of zelf een groepsuitnodiging ?
In de (lange) aanbiedingsmail stond vrijwel niets genoemd over een 100eu, dit was een groepsuitnodiging.
Hooguit het adres en wat er zoal meegenomen moest worden aan documenten.
De 3 dagen bedenktijd zijn nergens genoemd, ook niet in een mail die mij toegestuurd was ná de bezichtiging

Gesloten