LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vocht in huis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Jacqy86

vocht in huis

Ongelezen bericht door Jacqy86 »

Sinds 2,5 jaar woon ik met mijn vriend in onze huidige woning. Hiervoor heb ik een jaar alleen in dezelfde woning gewoond. In de tijd dat ik alleen woonde was ik vaak weg en voelde mn huisje perfect, niets aan de hand, behalve het enkele glas maar daar kon ik mee leven. In de eerste vier maanden van samenwonen was er ook niets benoemenswaardig aan de hand, het was nog steeds een prima huisje.
Toen na die vier maanden ontstond er schimmel in de douche. Dit gebeurd bij meer mensen dus een groot probleem leek het ons niet. Na het met HG schoongemaakt te hebben en consequent drogen na het douchen was de schimmel daar weg. De douche komt uit in de slaapkamer, heeft geen raam maar wel een electrisch ventilatiesysteem dat op het licht is aangesloten. Deze werkt niet naar behoren. Tussen de douche en het slaapkamerraam staat ons bed. Wanneer wij gedoucht hebben wordt het vocht direct naar het raam getrokken (enkel glas) waardoor het ook over ons bed komt. Dit heeft als gevolg dat de matras aan de kant van de douche beschimmelt is (we hebben eerder om die reden een nieuwe moeten aanschaffen). Ook de rolgordijnen zitten onder de schimmel. Deze heb ik eerder schoongemaakt maar de schimmel is teruggekomen, erger dan daarvoor. Verder beginnen zich op meerdere plaatsen en huis vocht- en schimmelplekken te ontwikkelen. Ook zitten er in het stukwerk in de woonkamer allerlei bobbels.
Ik schat dat we al zo'n twintig keer de opzichter van de woningbouw vereniging thuis hebben gehad maar er werd niets aan gedaan. Eerder kregen we min of meer te horen dat het onze eigen schuld was en dat er niet geventileerd wordt. Wij wonen in een beneden woning, hebben het raam altijd op een kiertje staan. Het bovenlichtje zetten we niet open wanneer wij weg zijn want het hang- en sluitwerk voldoet niet meer. Nieuwe sloten enz. zouden wij zelf aan moeten schaffen.
Nu heb ik eind december een mail naar de huurdersbelangenvereniging en de ggd gestuurd. In de eerste week van januari stond de wbv plotseling voor de deur met een vochtmeter (rara hoe kan dat..). Twee weken heeft deze meter naast de douche gehangen. In de uitslag kwam het vochtpercentage niet lager dan 65% met een gemiddelde van 70 tot 75%. Dit is te hoog, dat wisten wij al. Nu wachten wij op een plan van aanpak. Dit kan nog één tot anderhalve week duren.
Wij willen graag verhuizen naar een gezondere woning maar urgentie krijgen we niet om deze reden.

Wat zouden wij nog meer kunnen doen als het gaat om actie ondernemen?? Het beschimmelde spul vervangen doen we niet voor we weten of we het via de verzekering van de wbv kunnen regelen. Dit ook omdat het nieuwe spul dan toch weer zou beschimmelen.
Op dit moment voelen wij ons radeloos en ook boos.

Mvg

P.s sorry dat het verhaal misschien wat lang was...

ciske

Re: vocht in huis

Ongelezen bericht door ciske »

Nu wachten wij op een plan van aanpak. Dit kan nog één tot anderhalve week duren.
Waarom niet eerst dit afwachten , en ook eens overleggen met de woningbouw over dubbel glas.

urgentie is terecht dat je die niet krijgt.

als het goed is zit het in je inboedelverzekering spreek die eens aan.(over de schade)

Ulbe

Re: vocht in huis

Ongelezen bericht door Ulbe »

Ik heb dezelfde oude rotzooi en situatie zoals u dit beschrijft, maar ik heb geen schimmel!, de buren wel en klagen steen en been!,

Laat het raampje in de slaapkamer op een kier staan, het vocht kan dan weg komen en het blijft fris in de slaapkamer,

De centrale verwarming in de douche en op de slaapkamer aan laten staan, het is hierdoor wat warmer en het vocht verdampt sneller zodat schimmelvorming wordt voorkomen,

Na het douchen laat je de deur van de douche open staan, zodat het vocht weg trekt, het ventilatiepijpje in de douche zal wel onder een dakpan uitkomen en is dus zinloos,

Het vocht kan op deze manier wegtrekken en in mijn situatie heb ik geen schimmelvorming in de douche,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten