LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voorrangsverklaring via het RIO

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
antonia

voorrangsverklaring via het RIO

Ongelezen bericht door antonia »

Mijn ervaring met het RIO wat het indiceren van urgenties voor woningen is de volgende. Het wordt door desbetreffende bouwcorporatie uitbesteedt aan hen en als drempel geldt 75 euro inschrijfgeld. Vervolgens komt een indicatiesteller thuis (wel na een mnd. ook al is er sprake van een urgente situatie) die geeft bij voorbaat al weinig hoop omdat zeer strakke en veeleisende ergomische riteria gelden, waardoor de meerderheid al afvalt. De bouwcorporatie stelt je van deze criteria niet op de hoogte, waardoor je van tevoren eigenlijk valse hoop hebt op een toewijzing maar wel geld inmiddels in het laatje brengt.
Ondanks dat mijn persoonlijke situatie gerust schrijnend genoemd kan worden, kreeg ik vandaag het antwoord dat negatief advies is uitgebracht naar de corporatie zonder argumentatie of onderliggende rapportage. Noch werd er verwezen naar een bezwaarregeling. Kan dit allemaal zomaar?
O ja, dit RIO verstrekt enkel voorrang op medische gronden, psychosociale gelden niet. Mogelijk heeft deze bouwcorporatie te weinig huurhuizen beschikbaar en worden aan het aantal de criteria en de kansen op urgentie ook aangepast.

berendjan

Re: voorrangsverklaring via het RIO

Ongelezen bericht door berendjan »

Bij het toewijzen van een woning in het kader van urgentie gaan zogenaamde medische gevallen meestal voor. Veelal omdat het ook gaat om woningaanpassingen zoals bijvoorbeeld steunen en andere voorzieningen in badkamer en op het toilet, traplift etc. Zeker als er een woning beschikbaar komt waarin al die voorzieningen al aanwezig zijn of gemakkelijk kunnen worden aangebracht. Want om dit voorzieningen te kunnen aanbrengen moet er natuurlijk wel ruimte zijn.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Zeker nachtdienst om nog zo laat te posten :lol:

antonia

Ongelezen bericht door antonia »

Grappig, nu kan ik deze beschikking niet inhoudelijk aanvechten ondanks gegronde en goed onderbouwde redenen van mijn kant. Simpelweg omdat de term 'advies' veel vrijblijvender is en men de argumentatie daarmee in het midden kan laten. Per slot van rekening moet de bouwcorporatie dan de eindbeslissing nemen, die op haar beurt zich voor het besluit weer verschuilt achter de vermeende deskundigheid van het RIO in het geval van medische urgentie-beoordeling. Desgewenst kan ik me wenden tot een klachtenregeling en de inhoudelijke motivering en de hieraan ten grondslag liggende rapportage blijven buiten schot. Heel slimme constructie en waterdicht, maar klantonvriendelijk. :roll:

Gesloten