LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Voortdurende lekkage
Voortdurende lekkage
In mijn huurwoning heb ik sinds 2008 een lekkage in de woonkamer langs de rand van het plafond. Jaarlijks gaat het zeker 2x mis. Dit jaar staat de teller al op 5x. September 2010 is de ergste lekkage geweest en is de vloer onherstelbaar beschadigd. Ook de muur is niet meer om aan te zien.
Hoewel mijn huurder beweert het probleem opgelost te hebben, is de oorzaak van de lekkage tot op heden niet weggenomen. Vanochtend werd ik weer verrast door de zoveelste (dit keer gelukkig lichte)lekkage.
Ondertussen zit ik al ruim 2 jaar met de schade. Het vervangen van de vloer en herstellen van de muur, is zo n groot project, dat ik dat tot op heden nog niet ben begonnen. Ik wil eerst de zekerheid dat er niet weer lekkage komt, maar die herhaalt zich keer op keer.
Inmiddels heb ik wel de woningbouwvereniging aansprakelijk gesteld voor de schade en een brief van hun verzekering gekregen voor vergoeding op basis van dagwaarde.
Ik vind echter dat de woningbouwvereniging vanwege nalatigheid, de schade voor 100% moet vergoeden. Ik heb zelf voorgesteld dat zij zelf de schade herstellen, maar hier geen andere reactie op gekregen dan dat het is doorgezet naar de verzekering.
De vloer is ruim 40m2 en de muur is bijna 5m hoog. Ik heb 2 kinderen rondlopen en een woonkamer vol zware spullen, dus het is ook niet in een dagje hersteld.
Ik ben nu wel ten einde raad, want ik durf al tijden geen bezoek meer te ontvangen in huis!
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken?
Wat zijn mijn rechten? Kan ik bijvoorbeeld afdwingen dat de beschadigde laminaatvloer wordt vervangen door een vloer die waterbestendig is? Ik heb niet de tijd en expertise om het zelf te vervangen of het geld om het herstel uit te besteden. Wanneer zou ik over kunnen gaan tot het opschorten van de huur?
Overigens heb ik een inboedelverzekering, waar ik de schade niet geclaimd heb. Ik kan daar toch moeilijk meerdere keren een claim indienen omdat de verhuurder te laks is de lekkage te verhelpen?
Hopelijk zijn hier mensen die mij advies kunnen geven! Alvast bedankt!
Hoewel mijn huurder beweert het probleem opgelost te hebben, is de oorzaak van de lekkage tot op heden niet weggenomen. Vanochtend werd ik weer verrast door de zoveelste (dit keer gelukkig lichte)lekkage.
Ondertussen zit ik al ruim 2 jaar met de schade. Het vervangen van de vloer en herstellen van de muur, is zo n groot project, dat ik dat tot op heden nog niet ben begonnen. Ik wil eerst de zekerheid dat er niet weer lekkage komt, maar die herhaalt zich keer op keer.
Inmiddels heb ik wel de woningbouwvereniging aansprakelijk gesteld voor de schade en een brief van hun verzekering gekregen voor vergoeding op basis van dagwaarde.
Ik vind echter dat de woningbouwvereniging vanwege nalatigheid, de schade voor 100% moet vergoeden. Ik heb zelf voorgesteld dat zij zelf de schade herstellen, maar hier geen andere reactie op gekregen dan dat het is doorgezet naar de verzekering.
De vloer is ruim 40m2 en de muur is bijna 5m hoog. Ik heb 2 kinderen rondlopen en een woonkamer vol zware spullen, dus het is ook niet in een dagje hersteld.
Ik ben nu wel ten einde raad, want ik durf al tijden geen bezoek meer te ontvangen in huis!
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken?
Wat zijn mijn rechten? Kan ik bijvoorbeeld afdwingen dat de beschadigde laminaatvloer wordt vervangen door een vloer die waterbestendig is? Ik heb niet de tijd en expertise om het zelf te vervangen of het geld om het herstel uit te besteden. Wanneer zou ik over kunnen gaan tot het opschorten van de huur?
Overigens heb ik een inboedelverzekering, waar ik de schade niet geclaimd heb. Ik kan daar toch moeilijk meerdere keren een claim indienen omdat de verhuurder te laks is de lekkage te verhelpen?
Hopelijk zijn hier mensen die mij advies kunnen geven! Alvast bedankt!
Re: Voortdurende lekkage
Dan schakel je toch gewoon je rechtsbijstand in? En als je die niet hebt afgesloten dan ga je naar het juridisch loket.
Maar weet jij wel waardoor die lekkage komt? Niet goed gekitte douche of lekt je dak?
Maar weet jij wel waardoor die lekkage komt? Niet goed gekitte douche of lekt je dak?
Dit had u beter wel kunnen doen.Overigens heb ik een inboedelverzekering, waar ik de schade niet geclaimd heb. Ik kan daar toch moeilijk meerdere keren een claim indienen omdat de verhuurder te laks is de lekkage te verhelpen?
Zij kunnen deze nl. weer verhalen op de verhuurder, waardoor ze sneller geneigd zijn het probleem op te lossen.
Nu de schade al "zo oud" is wordt dit een tikkeltje moeilijker, maar ik raad u alsnog sterk aan uw eigen inboedelverzekering in te schakelen.
Doe eens een melding via de link van Bob bij de huurcommissie.Inmiddels heb ik wel de woningbouwvereniging aansprakelijk gesteld voor de schade en een brief van hun verzekering gekregen voor vergoeding op basis van dagwaarde.
Ik vind echter dat de woningbouwvereniging vanwege nalatigheid, de schade voor 100% moet vergoeden. Ik heb zelf voorgesteld dat zij zelf de schade herstellen, maar hier geen andere reactie op gekregen dan dat het is doorgezet naar de verzekering
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, een kennis van me heeft precies hetzelfde. Vooral na een lange hete periode, bijvoorbeeld 's zomers waarin het wekenlang kurkdroog was. Als dan de eerste regen valt begint het een tijdje te druppelen in de woonkamer. Maar binnen een uur houdt het ook weer op, net alsof het dak zich weer volgezogen (beetje overdreven woord) heeft met water en dus weer uitgezet is. Zijn dak bestaat uit balken met daarop plaatmateriaal en van buiten afgedekt met bitumen.Frantic2 schreef:Maar weet jij wel waardoor die lekkage komt? Niet goed gekitte douche of lekt je dak?
Uiteraard komt er iedere keer wel een dakdekker kijken maar die kan niks vinden. Het is ook een schuin dak, dus het lek(je) kan ook ergens anders zitten. Eigenlijk zou het complete dak vernieuwd moeten worden maar dat ziet zijn huisbaas niet zitten.
Een lekkend huurhuis is een aantasting in het woongenot. In beginsel mag je de verhuurder dwingen daar iets aan te doen door een deel van de huur achter te houden.
crazyme schreef: In beginsel mag je de verhuurder dwingen daar iets aan te doen door een deel van de huur achter te houden.
Dat moet hij/zij nooit zelf doen, daar moet je instanties voor inschakelen.
Dat is inderdaad wel belangrijk.ciske schreef:crazyme schreef: In beginsel mag je de verhuurder dwingen daar iets aan te doen door een deel van de huur achter te houden.
Dat moet hij/zij nooit zelf doen, daar moet je instanties voor inschakelen.
Kijk hier voor de spelregels :
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3286
k83a, heb geen idee welke Woningbouw je hebt, maar wel een soortgelijke ervaring. Woon op 1ste verdieping, woningbouw maakte boven mij een Modelwoning, flats werden gerenoveerd en lege flats voor de verkoop. Dat is me een emmer met ellende geworden. 5 maal lekkage. De eerste keer werden keurig alle plafonds gewit (uiteraard het euvel boven verholpen-dachten ze) en via inboedel verzekering werden muren en vloeren vergoed. Toen de volgende lekkages zich aandiende hebben we in gezamenlijk overleg maar gewacht tot flat volledig klaar was want tot en met lekkage 5 was het dweilen met kraan open. Na absolute zekerheid weer mijn inboedelverzekering aangesproken, wederom is alles voor mij vergoed geworden (die twee hebben dat maar samen uitgevioold, daar had ik uiteindelijk niets mee te maken), dus al klop je wel bij je verzekering aan, die zullen heus "wel thuis" zijn, daar ben je immers voor verzekerd. De plafonds zijn in een huurhuis/flat altijd voor rekening van WBV, de rest is je eigen pakkie aan. Ook mijn meubels werden via verzekering verplaatst, kon dat niet zelf, maar doet niet ter zake, is gewoon tussen WBV en jouw verzekering een zaak. Dus wel degelijk kan je wel zonder enige gène je verzekering aanspreken op...Jij veroorzaakt de lekkage niet.
Hartelijk dank voor de reacties. Ik ga inderdaad mijn inboedelverzekering maar aanspreken en dan moet mijn verzekeraar het maar met de woningbouw Woonbron uitvechten. Ik ben alleen bang dat de lekkage maar niet verholpen wordt en ik elk half jaar dus opnieuw aan t behangen en vloer leggen ben.
@Frantic: De lekkage wordt veroorzaakt door regenwater wat blijft liggen op het balkon van de bovenburen wat boven mijn woonkamer ligt.
@Frantic: De lekkage wordt veroorzaakt door regenwater wat blijft liggen op het balkon van de bovenburen wat boven mijn woonkamer ligt.
-
Het probleem is juist dat de verhuurder dit afschuift op je inboedelverzekeraar. Die staat er helemaal buiten. Dat weet de verhuurder ook, maar het is een handige en makkelijke manier om van aansprakelijkheid af proberen te komen.
Het is feite heel simpel. Lekkages komen voor rekening van de verhuurder. Als huurder heb je de plicht deze lekkages tijdig te melden. Als er na een paar reparaties nog steeds sprake is van lekkage, dan is er lapwerk verricht door de verhuurder. Begrijpelijk, want een duurzame reparatie kan kostbaar zijn. Als een beetje kitten en frutten niet het gewenste reultaat oplevert, moet uiteindelijk tóch een grondige reparatie uitgevoerd worden. Bijvoorbeeld het vervangen van constructies en/of afdichtingen. Verhuurder had dit ook meteen kunnen doen, maar heeft dat voor zich uitgeschoven met behulp van lapwerk.
Nadeel voor de huurder: Er is door deze aanpak gevolgschade ontstaan. De wet bepaalt dat deze gevolgschade geheel voor rekening van de verhuurder is. Je kan je recht op deugdelijk herstel van de lekkage + de gevolgschade afdwingen door een eenvoudige procedure bij de Huurcommissie te starten.
Zie Ciske's link hierboven.
Zelf heb ik in mijn huurwoning over een aantal jaren ook diverse lekkages gehad aan mijn platte keukendak. De verhuurder probeerde bij mij ook deze afschuiftruc toe te passen. Ik heb de lekkages altijd tijdig gemeld. Het stucwerk in de keuken is aangetast. Beloofd is dat alles opnieuw door een schilder gesausd gaat worden. Maar ik hoor er niets meer van. Dak is voorzien van nieuw dakleer. Schade keuken blijft. Als een herhaald verzoek van mijn kant niets oplevert, ga ik ook een procedure starten bij de Huurcommissie.
Het is feite heel simpel. Lekkages komen voor rekening van de verhuurder. Als huurder heb je de plicht deze lekkages tijdig te melden. Als er na een paar reparaties nog steeds sprake is van lekkage, dan is er lapwerk verricht door de verhuurder. Begrijpelijk, want een duurzame reparatie kan kostbaar zijn. Als een beetje kitten en frutten niet het gewenste reultaat oplevert, moet uiteindelijk tóch een grondige reparatie uitgevoerd worden. Bijvoorbeeld het vervangen van constructies en/of afdichtingen. Verhuurder had dit ook meteen kunnen doen, maar heeft dat voor zich uitgeschoven met behulp van lapwerk.
Nadeel voor de huurder: Er is door deze aanpak gevolgschade ontstaan. De wet bepaalt dat deze gevolgschade geheel voor rekening van de verhuurder is. Je kan je recht op deugdelijk herstel van de lekkage + de gevolgschade afdwingen door een eenvoudige procedure bij de Huurcommissie te starten.
Zie Ciske's link hierboven.
Zelf heb ik in mijn huurwoning over een aantal jaren ook diverse lekkages gehad aan mijn platte keukendak. De verhuurder probeerde bij mij ook deze afschuiftruc toe te passen. Ik heb de lekkages altijd tijdig gemeld. Het stucwerk in de keuken is aangetast. Beloofd is dat alles opnieuw door een schilder gesausd gaat worden. Maar ik hoor er niets meer van. Dak is voorzien van nieuw dakleer. Schade keuken blijft. Als een herhaald verzoek van mijn kant niets oplevert, ga ik ook een procedure starten bij de Huurcommissie.
Geef je aan iedereen de link Bob en zelf gebruik je die nog niet. Ik hoop dat ze bij jou zonder inmening van de huurcommissie komen maken.
Ik heb hetzelfde euvel gehad met onze huurwoning. Na 2 jaar van klagen en oplappen door de Site woondiensten bleef er echter toch weer bij elke regenbui een lekkage ontstaan. Ik heb ze aansprakelijk gesteld en een termijn gesteld waarbinnen het opgelost moest worden op een goede adequate manier zoals een goed verhuurder betaamt. Na deze streefdatum heb ik 1 maandhuur ingehouden vanwege het ontbreken van woongenot en dit op een aparte rekening gezet als zijnde gereserveerd. Na een paar weken verscheen er een deurwaardersbrief vanwege onbetaalde huur. Met alle brieven en mijn brief waarin ik aan had gegeven dat ik hun aansprakelijk stelde en de streefdatum in stond ben ik langs deze deurwaarder gegaan. Deze heeft toen teruggekoppeld naar de verhuurder en deze ging accoord. Nu hebben we een nieuw dak en de schade is verholpen door de verhuurder!! Het was een lange strijd met uiteindelijk een mooi resultaat. Laat je niet uit het veld slaan door allerlei dreigementen vanuit de verhuurder, ook zij hebben verplichtingen jegens de huurders.
Die heeft elke woningstichting, alleen schijnen ze wel het geld te willen, maar onderhoud moet een huurder zo over zeuren, dat ik mij wel eens afvraag wanneer de politiek op dat gebied eens gaat ingrijpen.ook zij hebben verplichtingen jegens de huurders
Probleem aangekaart bij inboedelverzekering: zolang de lekkage niet is verholpen vergoeden zij de schade niet. Ik ben zelf n ramp qua administratie dus de stap naar de huurcommissie heeft voor mij een grote drempel! Zoveel papierwerk..
Hopelijk is t t waard!
Omdat t niet bij elke regenbui lekt, is het ook nogal lastig inschatten wanneer je kunt zeggen dat het is opgelost..
Ik vraag me ook af of ik uberhaupt schadeloos zal worden gesteld. De vloer heeft n garantie van 20jr. Ligt enr zo'n 6jaar. Kan ik n meervergoeding voor n waterbestendige vloer afdwingen?
Bedankt voor jullie reacties! Dit is mijn eerste ervaring met een forum en die is niet slecht !
Hopelijk is t t waard!
Omdat t niet bij elke regenbui lekt, is het ook nogal lastig inschatten wanneer je kunt zeggen dat het is opgelost..
Ik vraag me ook af of ik uberhaupt schadeloos zal worden gesteld. De vloer heeft n garantie van 20jr. Ligt enr zo'n 6jaar. Kan ik n meervergoeding voor n waterbestendige vloer afdwingen?
Bedankt voor jullie reacties! Dit is mijn eerste ervaring met een forum en die is niet slecht !
Wat ik hoorde valt het wel mee hoor, je moet een brief sturen naar de Huurcommissie met de klacht/en en daar krijg je dan weer bericht op.
Als het in behandeling gaat moet je het huurcontract en de bewijzen opsturen, moet je zien als je huursverlaging krijgt, dan zullen ze het snel verhelpen, zoniet is je met een stuk goedkopere huur.
Je moet een woningstichting nooit sparen, het zijn en blijven vreemde lui.
Als het in behandeling gaat moet je het huurcontract en de bewijzen opsturen, moet je zien als je huursverlaging krijgt, dan zullen ze het snel verhelpen, zoniet is je met een stuk goedkopere huur.
Je moet een woningstichting nooit sparen, het zijn en blijven vreemde lui.
Zoals ik reeds schreef in mijn bijdrage van 19 Oktober, 12:39: De eerste werd het vergoed, alle partijen dachten dat het verholpen was, daarna nog 5 lekkages. Natuurlijk gaat verzekering niet betalen. Pas nadat alles werd goedgekeurd, dus echt alle lekkages waren opgelost, werd het een tweede keer vergoed. Dus ja, woningbouw moet eerst absoluut zeker zijn dat het nu echt "gedaan" is, dan pas kan de verzekering er weer bij komen (en zoals geschreven: dat regelen ze dan met jouw) de uitvoering van te herstellen zaken en financiële afwikkeling met WBV. Als het natuurlijk een goede verzekering is. Voor meer waterbestendige vloer krijg je echt geen verzekeringk83a schreef:Probleem aangekaart bij inboedelverzekering: zolang de lekkage niet is verholpen vergoeden zij de schade niet. Ik ben zelf n ramp qua administratie dus de stap naar de huurcommissie heeft voor mij een grote drempel! Zoveel papierwerk..
Hopelijk is t t waard!