LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraag over servicekosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
smartjean

vraag over servicekosten

Ongelezen bericht door smartjean »

Beste forumleden,

ik heb een vraag over het volgende. Ik woon in een nieuw appartementencomplex (huur). In de kelder wordt door een aantal bewoners (een gedeelte van) hun eigen pakeerplaats als opslag gebruikt voor goederen of voor het plaatsen van fietsen waarvoor in hun schuurtje geen plaats meer is.
In het verleden is hier al bezwaar door de woningbouwvereniging gemaakt, dit omdat het de brandveiligheid zou beperken.
Nu ben ik zelf alleenstaand en heb voldoende ruimte in mijn schuurtje voor mijn opslag en fiets.
Ondanks de brief van de woningbouw lijken een aantal bewoners zich weinig van de brief aan te trekken.

Nu is er vandaag een nieuwe brief gekomen met de volgende tekst:
Mochten er spullen buiten de schuurtjes of fietswrakken in de fietsenstalling staan, zullen wij deze voorzien van een sticker. Zijn deze spullen binnen een week niet weggehaald, zullen wij deze spullen verwijderen. De kosten van verwijderingen zullen zo mogelijk verhaald worden op de persoon die de spullen er neer heeft gezet. Mocht dit niet te achterhalen zijn, dan worden deze kosten verwerkt in de afrekening van de schoonmaakkosten van uw complex
Mag dit laatste? Ik heb er een vervelend gevoel bij. Ik wil best een keer iemand op gedrag aanspreken, maar vaak zijn de mensen die zich nergens wat van aantrekken ook niet onder de indruk van hun medebewoners. Het zou niet de eerste keer zijn als zoiets eindigt met burenruzie. Ik vind de woningbouw nu wel erg makkelijk alles bij de bewoners neerleggen, en dan vooral die bewoners die wel goed willen doen.

Bij voorkeur ben ik op zoek naar antwoorden die onderbouwd zijn met jurisprudentie of wetteksten. Overigens niet alleen die mij gelijk geven, maar ook die teksten die mij geen gelijk geven. Dan is het ook voor mij klaar.

seagoing racer2

Re: vraag over servicekosten

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Meestal staat in de algemene huurvoorwaarden van je huurcontract, dat de verhuurder zorg draagt voor het onderhoud en de schoonmaak van de algemene ruimten. ( zoek dat maar even na)

Dit betekent dat ze niet alleen het recht maar ook de plicht hebben om deze ruimten toegankelijk, en schoon te houden. Het is dus zelfs omgekeerd, je kunt de verhuurder aanspreken als ze dit niet doen.

De schoonmaakkosten worden volgens een bepaalde verdeelsleutel verdeeld die je vaak ook in het huurcontract kunt vinden.
Dit is echter niet gerelateerd aan de hoeveelheid viezigheid die je maakt, maar gewoon gerelateerd aan de grootte van je appartement.

Je mag van de verhuurder ook niet verwachten dat zij gaan onderzoeken wie welke troep achterlaat of viezigheid veroorzaakt.
Efin, dit leidt er toe dat de extra schoonmaakkosten door iedereen gedragen worden, en niet alleen door de veroorzakers.

Er is natuurlijk geen wet die dit voorschrijft, maar het zijn de algemene huurvoorwaarden in combinatie met redelijkheid en billikheid.

Meer kan ik er niet van maken

smartjean

Re: vraag over servicekosten

Ongelezen bericht door smartjean »

Dank voor je bericht

Gesloten