LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarom is wet op huurprijs niet bindend?
Waarom is wet op huurprijs niet bindend?
<verwijderd>
Laatst gewijzigd door Aliasje op 23 apr 2013 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Waarom is wet op huurprijs niet bindend?
De Huurcommissie heeft onderzoek gedaan. Dan moet je daar nu toch iets mee kunnen doen.
-
Ik vind het heel erg vervelend voor U, maar wat ik even niet helemaal begrijp: ik zit zelf ook in een situatie dat ik huursubsidie krijg, en op de site van de belastingdienst (toeslagen.nl) was gewoon te zien tot welk huurbedrag je subsidie krijgt, er is zelfs een rekenhulpje voor, meen ik. Begrijp me alstublieft niet verkeerd, maar hoe kan het dan toch zo mislopen?Aliasje schreef:Beste wie dit ook leest,
ik moet even mijn gal spuwen. Wat een zooitje ben ik in beland. De eerste keer dat ik op mijzelf ga wonen, vraag huurtoeslag aan omdat ik denk dat ik er recht op heb...ellenlang onderzoek doorlopen bij belastingdienst, daarna onderzoek huurcommissie; ja ik heb recht op huurtoeslag.. Maar *surprise* de huur is te hoog! maar liefs 2 keer zo hoog als de wettelijke huur moet zijn. Ik denken; mooi nu kan ik het teveel betaalde terugvorderen. Maar nee hoor; het is niet echt maar toch wel heus illegaal dat de verhuurder niet volgens de wettelijke normen de huur bepaalt.
Bedankt zeg. Nu moet ik voor de afgelopen jaren ongeveer 6000 euri even ophoesten.
En niks aan te doen; want de uitspraak is alleen bindend tussen mij en de belastingdienst. Het kan hun natuurlijk geen zak schelen wat de verhuurder allemaal uitspookt als ze maar hun centjes krijgen.
Het enige wat ik kan doen is weer met de verhuurder om tafel die al vijandig genoeg doet om...wat? Ik kan ze niet dwingen om de huur voor de helft af te kappen of mij die 6000 euro terug te betalen.
Mooi is dit. Ik trek niet nog een jaar bureaucratisch en juridisch gezeik..Waarom zijn zulke cruciale dingen, die toch ook moeten leiden tot meer overzicht van corrupte praktijken in de huurmarkt, niet bindend zijn als het erop aankomt?
Mja, de komende 2 jaar zit ik dus met duizenden euro's studieschuld en dit nog erbij. Bedankt belastingdienst en huurcommissie!!!
-
Maar hoe kan na alles ineens de huur te hoog zijn? Die huur was toch al die tijd te hoog? Ben je soms onder de 23? Dan mag je huur inderdaad niet hoger zijn dan 361,66 om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Voor 23 en ouder is die grens 652,52, bijna het dubbele dus.
Kun je zeggen dat dat niet eerlijk is, maar dit is al iets van 20 jaar zo...
Kan best wel zo zijn, maar alsnog vind ik dat de belastingdienst hier ook aardig wat steken laat vallen.
-
Als je het verhaal zo leest wel, maar we horen het verhaal maar van één kant, en we beschikken niet over alle details.ciske schreef:Kun je zeggen dat dat niet eerlijk is, maar dit is al iets van 20 jaar zo...
Kan best wel zo zijn, maar alsnog vind ik dat de belastingdienst hier ook aardig wat steken laat vallen.
6k ophoesten over de afgelopen jaren? Wat dacht je, zolang ik geld krijg is het wel goed? Die normen en bedragen zijn toch allemaal klip en klaar te vinden bij de diverse instanties? En de belastingdienst is geen huurtarieven-handhaver ofzo, als je huur te hoog is, is dat iets tussen jou en de verhuurder, niet de belastingdienst.
Sorry, maar ik proef vooral veel afschuiven, en geen grammetje eigen verantwoordelijkheid in dit hele verhaal..
Sorry, maar ik proef vooral veel afschuiven, en geen grammetje eigen verantwoordelijkheid in dit hele verhaal..
sjohie schreef:6k ophoesten over de afgelopen jaren? Wat dacht je, zolang ik geld krijg is het wel goed? Die normen en bedragen zijn toch allemaal klip en klaar te vinden bij de diverse instanties? En de belastingdienst is geen huurtarieven-handhaver ofzo, als je huur te hoog is, is dat iets tussen jou en de verhuurder, niet de belastingdienst.
Sorry hoor ben ik absoluut niet met je eens, waarom let de belastingdienst ook niet eens op? Je hoort wel vaker dat mensen een berg geld terug moeten betalen. Niet ieder mens begrijpt al die papieren van de belastingdienst.
Als je iets niet begrijpt met betrekking op je belastingen, of dit nu je huurtoeslag of je inkomstenbelasting is, dan kun je toch veel beter belastingpapieren laten invullen door een administratiekantoor of iets dergelijks? Voor minder dan 100 euro heb je de hele boel in orde.ciske schreef:sjohie schreef:6k ophoesten over de afgelopen jaren? Wat dacht je, zolang ik geld krijg is het wel goed? Die normen en bedragen zijn toch allemaal klip en klaar te vinden bij de diverse instanties? En de belastingdienst is geen huurtarieven-handhaver ofzo, als je huur te hoog is, is dat iets tussen jou en de verhuurder, niet de belastingdienst.
Sorry hoor ben ik absoluut niet met je eens, waarom let de belastingdienst ook niet eens op? Je hoort wel vaker dat mensen een berg geld terug moeten betalen. Niet ieder mens begrijpt al die papieren van de belastingdienst.
Weet jij hoeveel TS te besteden heeft dan? Trouwens ik vind het een blamage dat dit soort dingen bij de belastingdienst voor komt.Voor minder dan 100 euro heb je de hele boel in orde.
Of je nu werkt of niet, 6000 euries is niet niks.
<verwijderd>
Laatst gewijzigd door Aliasje op 23 apr 2013 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ben je al bij de huurcommissie geweest dan? en welk huurbedrag heb je dan aangegeven toe je huurtoeslag hebt aangevraagd. De werkelijke huur die je betaald of de huur die ze er volgens jou voor mogen vragen?
-
Hier ben ik inderdaad ook benieuwd naar. Want als je op de site van de BD de juiste bedragen invult kan het gewoon niet mis gaan.the_hurricane schreef:ben je al bij de huurcommissie geweest dan? en welk huurbedrag heb je dan aangegeven toe je huurtoeslag hebt aangevraagd. De werkelijke huur die je betaald of de huur die ze er volgens jou voor mogen vragen?
Overigens: als de huur twee maal te hoog is als is toegestaan, en de grens voor huurtoeslag op 650 euro ligt, dan hebben we het hier over een huur van 1300 euro per maand. Sorry, maar hier klopt iets niet.
-
Zie je, dat idee kreeg ik ook al. Zelf ook boven de 23, en zeker als je het programma van de BD gebruikt (online), krijg je vanzelf te zien hoe en wat, als ik 'voor de gein' een te hoge huur invoer (boven die 652 nogwat), krijg ik meteen te zien dat ik geen recht heb op huurtoeslag. Bovendien, ik krijg tot nu toe elk jaar te zien wat mijn toeslag is of is geweest, als je zo bekend bent met alle regels, hoe kan het dan toch misgaan? Of heeft TS misschien niet de werkelijke huur ingevuld, maar de huur die volgens een puntensysteem zou moeten gelden? Daar lijkt het een beetje op namelijk, en sorry, in dat geval vind ik dat een beetje dom.witte angora schreef:Hier ben ik inderdaad ook benieuwd naar. Want als je op de site van de BD de juiste bedragen invult kan het gewoon niet mis gaan.the_hurricane schreef:ben je al bij de huurcommissie geweest dan? en welk huurbedrag heb je dan aangegeven toe je huurtoeslag hebt aangevraagd. De werkelijke huur die je betaald of de huur die ze er volgens jou voor mogen vragen?
Overigens: als de huur twee maal te hoog is als is toegestaan, en de grens voor huurtoeslag op 650 euro ligt, dan hebben we het hier over een huur van 1300 euro per maand. Sorry, maar hier klopt iets niet.
<verwijderd>
Laatst gewijzigd door Aliasje op 23 apr 2013 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb zo een vaag gevoel dat de vraag niet begrepen wordt.Aliasje schreef:Fleurtje,
Als dat zo was geweest, dan zou het inderdaad beetje dom zijn. Maar ik heb dus gewoon de kale huur ingegeven bij de aanvraag die in mijn contract stond. En die huur is nu 2 jaar later volgens de huurcommissie te hoog. Dus hier gaat het niet om. Maar het feit dat een professionele instantie volgens andere berekeningen aan de huur komt, terwijl dat wettelijk niet mag. En toch worden die verhuurders niet vervolgd.
Begrijp ik nu goed dat zowel de betaalde kale huur als de huur volgens het puntensysteem onder de huurtoeslaggrens zitten? En dat de belastingdienst huurtoeslag terugvordert omdat die uitgaat van het puntenstyteem? Heb je wel te maken met een sociale verhuurder, of met een makelaar? En praten we over een woning in de sociale sector, of over de vrije sector?
-
Je haalt steeds twee zaken door elkaar. Enerzijds belastingdienst/huurtoeslag, anderzijds huurcommissie/hoogte huur. Leg nu eerst eens duidelijk uit wat jouw probleem is met de belastingdienst en waarom je 6000 euro huurtoeslag moet terugbetalen.Aliasje schreef:Fleurtje,
Als dat zo was geweest, dan zou het inderdaad beetje dom zijn. Maar ik heb dus gewoon de kale huur ingegeven bij de aanvraag die in mijn contract stond. En die huur is nu 2 jaar later volgens de huurcommissie te hoog. Dus hier gaat het niet om. Maar het feit dat een professionele instantie volgens andere berekeningen aan de huur komt, terwijl dat wettelijk niet mag. En toch worden die verhuurders niet vervolgd.
<verwijderd>
Laatst gewijzigd door Aliasje op 23 apr 2013 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Aliasje schreef:Asterix,
Ik denk dat ik dit bericht eerlijk gezegd helemaal niet eens moest schrijven, nog verder in detail gaan heeft weinig nut. Denk dat de meeste mensen hiermee (gelukkig)niet in aanraking komen. En de mensen die dit wel kennen die schrijven geen bericht op trosradar maar gaan naar de advocaat. Dus denk dat ik maar dat ga doen. Dan kan ik deze vraag ook aan hem richten.
Groet,
Aliasje
Ga eens met je papieren naar het juridisch loket in je woonplaats, daar krijg je duidelijk advies en gratis ook , neem alles mee , dus ook hoeveel huur je moet betalen.
succes.
-
Ik snap er nu ook werkelijk niets meer van. Ik huur zelf van een particulier, weet niet wat TS doet, maar bij mijn aanvraag voor huurtoeslag moest ik een kale huur en evt. servicekosten (schoonmaak etc.) invullen, die mochten stuk voor stuk niet boven een bepaald bedrag uitkomen. Niets van een puntensysteem, het gaat puur om wat JIJ betaalt, niet wat je volgens een puntensysteem zou moeten betalen. Zou ook krom zijn, stel, je werkelijke kale huur is 400 euro, maar volgens het puntensysteem zou de verhuurder 600 euro mogen vragen, dan zou dat betekenen dat je meer huurtoeslag krijgt dan waar je recht op hebt. Het spijt me, maar ik geloof het verhaal niet zo, zeker niet omdat TS geen enkel detail wil prijsgeven verder.witte angora schreef:Ik heb zo een vaag gevoel dat de vraag niet begrepen wordt.
Begrijp ik nu goed dat zowel de betaalde kale huur als de huur volgens het puntensysteem onder de huurtoeslaggrens zitten? En dat de belastingdienst huurtoeslag terugvordert omdat die uitgaat van het puntenstyteem? Heb je wel te maken met een sociale verhuurder, of met een makelaar? En praten we over een woning in de sociale sector, of over de vrije sector?
Als je huurtoeslag aanvraagt, krijg je niet zomaar ineens hoppa geld, er wordt eerst gekeken naar wat je ingevuld hebt, en of je dit nu via internet doet of per post (bij internet nog eens een extra check omdat die meteen al een foutmelding zou kunnen geven), je krijgt altijd te horen of je aanvraag wél of níét geldig is, en je huurtoeslag ontvangt. Zo heb ik zelf bijna 2 maanden moeten wachten.
TS, leg alstublieft eens uit wat er aan de hand is, even stapsgewijs misschien, want dit werkt heel erg verwarrend, zoals u waarschijnlijk al gemerkt had