LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wachtlijsten Amersfoort
Wachtlijsten Amersfoort
Hallo mensen,
Ik ben nieuw op dit forum en zit met een enorm probleem.
Enige tijd geleden ben ik na een relatie van bijna vijf jaar terug naar Amersfoort gegaan.
Nieuwe baan, nieuwe start, oude vertrouwde stad.
Nu moest ik nog een woning hebben. Ik ben inmiddels 26 jaar en heb in regio midden Brabant altijd snel en eenvoudig een huurwoning kunnen krijgen met mijn toenmalige partner.
In Amersfoort is het wel anders. Ik heb me laten inschrijven bij de gemeente. Ik stond immers niet ingeschreven omdat ik nooit de intentie heb gehad om terug te komen.
Echter, bij de inschrijving kreeg ik te horen dat de wachttijd maarliefst 8(!!!) jaar is voor het verkrijgen van een eenvoudige, acceptabele woonruimte.
Gemeente Amersfoort heeft niks aan het feit dat ik hier 'economische binding' heb en samen met mijn huidige partner ga samenwonen. " ja meneer, het is niet anders, sluit maar achteraan, u bent niet de enige", aldus de ietwat chagrijnige dame achter de receptie van de portaal coöperatie.
Ronduit belachelijk wat mij betreft dat de gemeente NIKS doet voor een dynamische jonge stad.
Huren in de vrije sector is werkelijk diefstal van je eigen portemonnee.
Ik werk fulltime als technisch monteur en verdien onder modaal. Er word bij alle instanties verreist dat je minimaal 3x je bruto huursom moet verdienen. Nederwoon, direct wonen, domica, noem het maar op.
Ik verdien dat niet maar wil wel gewoon een kleine woonruimte.
' dan moeten je ouders maar garant staan' aldus de gladde, makkelijk pratende makelaars.
Ronduit belachelijk.
Ik heb niet meer te bieden, betaal al mijn rekeningen keurig op tijd en werk hard voor mijn geld.
In deze situatie voel je je werkelijk aan de kant gezet.
Mijn huidige partner is nog niet werkzaam dus daar kunnen we niet vanuit gaan.
Makelaars vragen bovendien ronduit idiote prijzen voor de kleinste studiootjes: namelijk èènmaal de huurprijs exclusief btw als zogenaamde ' contracts- en bemiddelingskosten..
Huren van marktplaats is niet echt een betrouwbare optie.
Weet iemand wat ik moet doen? Ik woon momenteel uitzichtloos bij mijn ouders...
De gemeente zo echt wat meer moeten betekenen. Ik realiseer me overigens dat ik lang niet de enige ben in deze situatie. Zijn er mensen die in hetzelfde schuitje zitten of mensen die misschien tips of een oplossing hebben?
Ik ben nieuw op dit forum en zit met een enorm probleem.
Enige tijd geleden ben ik na een relatie van bijna vijf jaar terug naar Amersfoort gegaan.
Nieuwe baan, nieuwe start, oude vertrouwde stad.
Nu moest ik nog een woning hebben. Ik ben inmiddels 26 jaar en heb in regio midden Brabant altijd snel en eenvoudig een huurwoning kunnen krijgen met mijn toenmalige partner.
In Amersfoort is het wel anders. Ik heb me laten inschrijven bij de gemeente. Ik stond immers niet ingeschreven omdat ik nooit de intentie heb gehad om terug te komen.
Echter, bij de inschrijving kreeg ik te horen dat de wachttijd maarliefst 8(!!!) jaar is voor het verkrijgen van een eenvoudige, acceptabele woonruimte.
Gemeente Amersfoort heeft niks aan het feit dat ik hier 'economische binding' heb en samen met mijn huidige partner ga samenwonen. " ja meneer, het is niet anders, sluit maar achteraan, u bent niet de enige", aldus de ietwat chagrijnige dame achter de receptie van de portaal coöperatie.
Ronduit belachelijk wat mij betreft dat de gemeente NIKS doet voor een dynamische jonge stad.
Huren in de vrije sector is werkelijk diefstal van je eigen portemonnee.
Ik werk fulltime als technisch monteur en verdien onder modaal. Er word bij alle instanties verreist dat je minimaal 3x je bruto huursom moet verdienen. Nederwoon, direct wonen, domica, noem het maar op.
Ik verdien dat niet maar wil wel gewoon een kleine woonruimte.
' dan moeten je ouders maar garant staan' aldus de gladde, makkelijk pratende makelaars.
Ronduit belachelijk.
Ik heb niet meer te bieden, betaal al mijn rekeningen keurig op tijd en werk hard voor mijn geld.
In deze situatie voel je je werkelijk aan de kant gezet.
Mijn huidige partner is nog niet werkzaam dus daar kunnen we niet vanuit gaan.
Makelaars vragen bovendien ronduit idiote prijzen voor de kleinste studiootjes: namelijk èènmaal de huurprijs exclusief btw als zogenaamde ' contracts- en bemiddelingskosten..
Huren van marktplaats is niet echt een betrouwbare optie.
Weet iemand wat ik moet doen? Ik woon momenteel uitzichtloos bij mijn ouders...
De gemeente zo echt wat meer moeten betekenen. Ik realiseer me overigens dat ik lang niet de enige ben in deze situatie. Zijn er mensen die in hetzelfde schuitje zitten of mensen die misschien tips of een oplossing hebben?
Re: Wachtlijsten Amersfoort
Als via de gemeente huren vanwege de wachtlijst niet aan de orde is, en particulier te duur, misschien anti-kraak? Voor een jong en dynamisch stel is dat misschien een prima oplossing. Misschien particulier een ruime studentenkamer?
Dat er wachtlijsten zijn is natuurlijk heel vervelend, is er in de buurt geen plaats met kortere wachttijden? Leusden ofzo?
Om voorrang te krijgen moet je heel wat doen tegenwoordig, en iedereen die op de wachtlijst staat vind van zichzelf dat ze voorrang moeten krijgen om wat voor reden dan ook.
Dat er wachtlijsten zijn is natuurlijk heel vervelend, is er in de buurt geen plaats met kortere wachttijden? Leusden ofzo?
Om voorrang te krijgen moet je heel wat doen tegenwoordig, en iedereen die op de wachtlijst staat vind van zichzelf dat ze voorrang moeten krijgen om wat voor reden dan ook.
-
Jep. Je bent inderdaad niet de enige, en daar zit het probleem. Iedereen wil wel voorrang hebben, of is van mening recht te hebben op voorrang.Ik realiseer me overigens dat ik lang niet de enige ben in deze situatie. Zijn er mensen die in hetzelfde schuitje zitten of mensen die misschien tips of een oplossing hebben?
Geen idee waar je precies werkt, of waar je partner straks wil gaan werken. Is het een idee om jullie ook in te schrijven voor de regio Utrecht? Dan staan jullie voor het grootste deel van de provincie ingeschreven. Als je eisen niet al te hoog zijn zou het zomaar kunnen dat je met een jaar of twee, drie, al iets vindt, afhankelijk van de woonplaats.
In ieder geval is niet zo heel lang geleden in Doorn een 40+ woning verhuurd aan iemand die nog maar een maand of 4 ingeschreven stond. Dit is een uitzondering, ook op de Utrechtse Heuvelrug zijn de wachttijden soms erg lang, met als in de rest van de provincie. Maar ik bedoel maar...
Als je partner trouwens niet werkt, is ze dan student? Dan zou ze misschien in aanmerking kunnen komen voor studentenhuisvesting in Amersfoort? Dat kan redelijk snel gaan, en de inschrijftijd behoudt ze...
@ Bernd V:
Anti kraak is misschien wel een optie inderdaad. Ook in Leusden, Nijkerk, Hoevelaken, Soest en Baarn is er vrijwel geen aanbod in de acceptabele prijsklasse tot €650 per maand.
Al is dit bedrag natuurlijk schrikbarend hoog en staat het in geen enkele verhouding tot het huren van een sociale huurwoning.
Het is ook gewoon jammer dat er geen kansen zijn. In Hilversum echter is het particuliere aanbod veel groter. Alleen zonder auto is dat niet heel aantrekkelijk. En ja, Amersfoort zèlf is juist zo aantrekkelijk om te wonen. In ieder geval bedankt voor je tip. Ik ga me eens oriënteren.
Anti kraak is misschien wel een optie inderdaad. Ook in Leusden, Nijkerk, Hoevelaken, Soest en Baarn is er vrijwel geen aanbod in de acceptabele prijsklasse tot €650 per maand.
Al is dit bedrag natuurlijk schrikbarend hoog en staat het in geen enkele verhouding tot het huren van een sociale huurwoning.
Het is ook gewoon jammer dat er geen kansen zijn. In Hilversum echter is het particuliere aanbod veel groter. Alleen zonder auto is dat niet heel aantrekkelijk. En ja, Amersfoort zèlf is juist zo aantrekkelijk om te wonen. In ieder geval bedankt voor je tip. Ik ga me eens oriënteren.
Woningcorporaties zijn de laatste tijd doorgaans nogal happig op het verkopen van woningen. Misschien zit daar iets bij?
@ witte Angora:
Ja, het is en blijft een dichtbevolkte provincie, dat realiseer ik me ook echt wel.
Alleen jammer dat je zo eigenlijk als jong stel, midden in het leven nooit een acceptabelle woning kunt krijgen. In midden Brabant had ik een complete hoekwoning voor €480.
Ik denk er ook steeds meer aan om de regio voorgoed vaarwel te zeggen, op richting Assen en Groningen.
De werkgelegenheid is mijn enige struikelblok. Persoonlijk heb ik ook niet zo veel zin om nog 8 jaar lang een astronomisch bedrag te gaan betalen voor een studio of èènkamerappartement.
Misschien kunnen we wel iets met je tip.
Overigens is in Soest een ander systeem dan in Amersfoort waarbij de computer willekeurig kiest uit het aantal reacties op sociale huurwoningen.je kunt dus geluk hebben.
Ja, het is en blijft een dichtbevolkte provincie, dat realiseer ik me ook echt wel.
Alleen jammer dat je zo eigenlijk als jong stel, midden in het leven nooit een acceptabelle woning kunt krijgen. In midden Brabant had ik een complete hoekwoning voor €480.
Ik denk er ook steeds meer aan om de regio voorgoed vaarwel te zeggen, op richting Assen en Groningen.
De werkgelegenheid is mijn enige struikelblok. Persoonlijk heb ik ook niet zo veel zin om nog 8 jaar lang een astronomisch bedrag te gaan betalen voor een studio of èènkamerappartement.
Misschien kunnen we wel iets met je tip.
Overigens is in Soest een ander systeem dan in Amersfoort waarbij de computer willekeurig kiest uit het aantal reacties op sociale huurwoningen.je kunt dus geluk hebben.
@ Jolijn:
Ja, dat klopt. Alleen zijn werkgevers niet meer zo makkelijk als het gaat om vaste contracten.
Ook in mijn geval dus... Ik heb dus geen keuze en zal moeten huren...
In ieder geval bedankt voor het meedenken;)
Ja, dat klopt. Alleen zijn werkgevers niet meer zo makkelijk als het gaat om vaste contracten.
Ook in mijn geval dus... Ik heb dus geen keuze en zal moeten huren...
In ieder geval bedankt voor het meedenken;)
-
Amersfoort maakt deel uit van de randstad. En daar zijn de wachtlijsten overal erg lang. Ligt dus niet per se aan Amersfoort.
Door in de resultaten van toegewezen woningen te grasduinen, krijg je een beter beeld van de wachttijden:
http://www.woonkompas.nl/woningnet/vera ... =1&IID=112
Door in de resultaten van toegewezen woningen te grasduinen, krijg je een beter beeld van de wachttijden:
http://www.woonkompas.nl/woningnet/vera ... =1&IID=112
Dat is overigens ook voor Brabant eerder uitzondering dan regel.Anoniem_2 schreef: In midden Brabant had ik een complete hoekwoning voor €480.
-
In Amersfoort heb je voor dat geld een incomplete hoekwoning.
-
Wat een criminele stad is dat geworden zeg. Ben er geboren de binnenstad is totaal vernietigd.
Eeuwig zonde
Eeuwig zonde
Beste Anoniem_2,
Bekend probleem, maar als je gaat huren via verhuurmakelaars kijk dan uit met wie je zaken gaat doen.
Dubbele bemiddelingskosten, lokkertjes via Marktplaats, het is aan de orde van de dag.
Meer informatie hoe belangrijk een integere verhuurmakelaar is kun je via deze link lezen;
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 8&t=120838
Met vriendelijke groet,
Louise75
Bekend probleem, maar als je gaat huren via verhuurmakelaars kijk dan uit met wie je zaken gaat doen.
Dubbele bemiddelingskosten, lokkertjes via Marktplaats, het is aan de orde van de dag.
Meer informatie hoe belangrijk een integere verhuurmakelaar is kun je via deze link lezen;
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 8&t=120838
Met vriendelijke groet,
Louise75