LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zijn mijn rechten/plichten tot kijkers toe laten?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
trudy81

Re: Wat zijn mijn rechten/plichten tot kijkers toe laten?

Ongelezen bericht door trudy81 »

@WA, dat zal inderdaad wel het geval zijn. Bij mij liep dat probleem door geschil met mijn verhuurder heen waardoor ik 'de kont tegen de krib' gegooid heb en gewoon zelf een afspraak gemaakt heb met de nieuwe bewoner. (want dat vond ik wel zo vriendelijk voor die mensen, die het pand overigens ook genomen hebben)
De verhuurder wilde mij toen verplichten om binnen 24 uur vrij te nemen om een bezichtiging te plannen of hem toegang te geven. En toen heeft de jurist van de jurofoon (en de jurist van de corporatie bevestigde dit) dat ik dat helemaal niet hoefde. Ik denk dus inderdaad dat het om redelijkheid gaat, ook in termen van de termijn.
In de andere huurwoningen waar ik in gewoond heb heb ik dit probleem ook nooit gehad. Daar werd altijd gewoon gezegd dat de verhuurder anderen wilde laten kijken en daar was elke keer wel een mouw aan te passen links of rechts. Gewoon door normaal een afspraak te maken.

Trudy

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

seconds-out schreef:
Hananer schreef:@Bob Schurkjens Dank je wel, hier heb ik echt iets aan!
Dacht op een gegeven moment: oef wat een aparte reacties die niet relevant zijn.

Bedankt voor de comment!!
Zitten hier een paar forum-leden en het lijkt wel of ze niets anders te doen hebben als constant (expres?) de verkeerde "adviezen" geven.
Het zijn oa DHC en Ciske..

Gelukkig zijn de meeste anderen WEL van goeie wil, met name wil ik een Bob Schurkjens en Alfatrion noemen..zij zijn in mijn ogen heel deskundig met velerlei zaken.

Welkom. :D
Je zult ongetwijfeld van goede wil zijn, maar ik weet wel zeker dat je niet het hele topic hebt gelezen... Kijk nog maar eens goed, zou ik zeggen! :lol: :lol:

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Zitten hier een paar forum-leden en het lijkt wel of ze niets anders te doen hebben als constant (expres?) de verkeerde "adviezen" geven.
Het zijn oa DHC en Ciske..
zeg wijsneus , mijn adviezen zijn prima, waar zijn de jouwe???

ciske

vogels schreef:
Dat hun adviezen jou goed uit komen, betekent niet dat de adviezen correct zijn. Maar geeft niet hoor, hou jij je maar bij hun raadgevingen.
meelopers blijf je houden, zie alleen geen advies van hem/haar.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

Mijn advies zou zijn...bezichtigen is prima, maar TS doet daarmee alleen de makelaar een plezier en om hiervoor vrij te moeten nemen van het werk kost hem dus geld.
Zo n makelaar wil geen tijd verliezen en een aangekleed huis toont beter als lege kamers....allemaal heel begrijpelijk, maar formeel hoef je er dus niet aan mee te werken.
En zoals al eerder gezegd, je kan misschien geeneens wegens werk/vakantie, hoe moet dat dan?
Laatst gewijzigd door seconds-out op 17 jul 2011 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske

maar formeel hoef je er dus niet aan mee te werken
dit is dus onzin, je moet wel meewerken aan bezichtigen , alleen kunnen ze je niet elke tijd opleggen vanwege , werk , vakantie of iets anders.
Laatst gewijzigd door ciske op 18 jul 2011 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.

seconds-out

vogels schreef:
Dat hun adviezen jou goed uit komen, betekent niet dat de adviezen correct zijn. Maar geeft niet hoor, hou jij je maar bij hun raadgevingen.
Nee hoor, dat beweer ik ook niet, (nobody is perfect) net zo min als ik zou beweren dat de3333 berichten van jou niet correct zouden zijn...integendeel...het meeste ervan snijdt ook hout...

Of ben je een beetje gepikeerd dat jouw naam er niet bij stond? 8)

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Leuk, al dat commentaar....crux is wel dat ik nog steeds gelijk heb. Je dient als verhuurder mee te werken aan bezichtigingen.
En verhuuder heeft ook formulieren waarmee je de overname van roerende goederen kunt regelen.
En uiteraard ben ik van mening dat huurder/verhuurder in goed overleg wel een tijdstip kunnen afspreken waarop de bezichtiging kan plaatsvinden.

Zo. ik duik ff de koelkast in...inspectie LTB:)

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

dhc schreef:Leuk, al dat commentaar....crux is wel dat ik nog steeds gelijk heb. Je dient als verhuurder mee te werken aan bezichtigingen.
En verhuuder heeft ook formulieren waarmee je de overname van roerende goederen kunt regelen.
En uiteraard ben ik van mening dat huurder/verhuurder in goed overleg wel een tijdstip kunnen afspreken waarop de bezichtiging kan plaatsvinden.

Zo. ik duik ff de koelkast in...inspectie LTB:)

Kom je verwachten he..... :wink: In zoverre heb je gelijk dat je zoveel mogelijk dient mee te werken, niks meer en minder maar dat is reeds door meerdere bevestigd daar ben je niet alleen in hoor.

Nu zet je meer info neer dan in je eerste postings.

inspectie LTB zu niet hoeven als je temperatuur goed staat..... :wink:

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Hanscn schreef:Je bent wel verplicht mee te werken aan bezichtiging.
Dat is geregeld in Boek 7 van het BW:

Artikel 223
"De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging."

Het hoeft dus niet nog eens apart in de huurovereenkomst geregeld te worden.

Er staat duidelijk; na afloop van de lopende huur.
Dus pas als de zittende huurder vertrokken is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

sephora30 schreef:

Artikel 223
"De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging."

Mis. Je moet de zin wel in zijn geheel lezen. Dit wetsartikel regelt dat een vertrekkende huurder zeker wel gelegenheid moet bieden voor bezichtiging. Staat er letterlijk. Kijk maar wat de kern van de zin is:
De huurder van een onroerende zaak [..] is, [..] verplicht [..]aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging."

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Precies. Ik zie het al helemaal voor me: Hoewel in het huurcontract helemaal niets staat over verplicht meewerken aan een bezichtiging, gaat deze makelaar gewapend met artikel 223 naar de kantonrechter om alsnog af te dwingen dat deze huurder gaat meewerken aan bezichtigingen. Of zij dat nu wil of niet! Of het haar nu gelegen komt of niet! Overdag druk met werken? Niets mee te maken! Dagvaarden die handel!

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als de makelaar persee wil bezichtigen zonder dat de TS er bij is (kan zijn) neemt hij toch zeker wel de verantwoordelijkheid voor de spullen van TS?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sephora30 schreef:

Artikel 223

Het hele artikel zou toch geen enkele zin hebben als de verhuurder pas nadat de zittende huurder is vertrokken, kan laten bezichtigen.
Dan zou er staan dat de huurder nadat ie is vertrokken moet meewerken aan bezichtinging.. :mrgreen:

seconds-out

Emmy75 schreef:
sephora30 schreef:

Artikel 223

Het hele artikel zou toch geen enkele zin hebben als de verhuurder pas nadat de zittende huurder is vertrokken, kan laten bezichtigen.
Dan zou er staan dat de huurder nadat ie is vertrokken moet meewerken aan bezichtinging.. :mrgreen:
Misschien was/is de huurder niet op de hoogte van deze regel.
Een bezichtiging tijdens de huurperiode is trouwens makkelijk te omzeilen...je bent er gewoon niet...knappe jongen die er dan inkomt.

Emmy75

seconds-out schreef:
Een bezichtiging tijdens de huurperiode is trouwens makkelijk te omzeilen...je bent er gewoon niet...knappe jongen die er dan inkomt.
De verhuurder zal vast een sleutel hebben, dus als ie persé wil..
Misschien kan deze obv dit artikel ook via de rechter afdwingen dat huurder meewerkt en zoniet dat ze dan de woning mogen betreden.
De verhuurder heeft zich ook coulant opgesteld qua opzegtermijn van de overeenkomst. Daarover zou deze ook vervelend kunnen gaan doen. Mogelijk ook eigenbelang van de verhuurder als deze de woning tegen hogere prijs kan verhuren.

seconds-out

Emmy75 schreef:
seconds-out schreef:
De verhuurder zal vast een sleutel hebben, dus als ie persé wil..
Misschien kan deze obv dit artikel ook via de rechter afdwingen dat huurder meewerkt en zoniet dat ze dan de woning mogen betreden.
De verhuurder heeft zich ook coulant opgesteld qua opzegtermijn van de overeenkomst. Daarover zou deze ook vervelend kunnen gaan doen. Mogelijk ook eigenbelang van de verhuurder als deze de woning tegen hogere prijs kan verhuren.
Als de verhuurder zonder toestemming de woning betreedt is dat strafbaar.
Het gaat hier ook niet zo zeer om coulance, maar als de huurder vrij moet nemen voor de bezichtiging dan moet dat ook betaald worden.
En nogmaals...misschien ben je er niet...zit je in het buitenland, vakantie enz..dan kan er ook niets bezichtigd worden.... :roll:
Waarom kan de verhuurder niet in zijn eigen tijd de bezichtigingen regelen (s avonds, weekend) als hij persee wil dat het bezichtigen tijdens de huurperiode al gebeurt? Dat is toch zeker alleen zijn belang?

Voorop gesteld dan dat een huurder verplicht is om mee te werken...wat voor mij nog lang niet zeker is.

ciske

TS heeft hier al aangegeven mee te willen werken dus of het nu wel of niet verplicht is maakt dan niet echt zoveel uit, gaat eerder om de tijden, daar moeten ze rekening mee houden.

Emmy75

ciske schreef:TS heeft hier al aangegeven mee te willen werken dus of het nu wel of niet verplicht is maakt dan niet echt zoveel uit, gaat eerder om de tijden, daar moeten ze rekening mee houden.
Wat dat betreft zou de verhuurder ook best wat welwillend mogen zijn. Het is zijn onwil dat het niet buiten kantooruren kan.

ciske

Emmy75 schreef:
Wat dat betreft zou de verhuurder ook best wat welwillend mogen zijn. Het is zijn onwil dat het niet buiten kantooruren kan.

dat bedoelde ik dus :wink:

Gesloten