LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel of geen huurtoeslag?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Michael2
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2006 17:23

Wel of geen huurtoeslag?

Ongelezen bericht door Michael2 »

Ik zit met de volgende vraag:

Er is mij een woning aangeboden in Amsterdam met een huurprijs van 550,- excl. Dit bedrag valt boven de zgn. aftoppingsgrens van 485,- dus in principe maak ik alleen kans op huurtoeslag als de gemeente de woning passend voor mij acht. Die kans zal nihil zijn aangezien ik niet gehandicapt ben of i.d. Echter, ik las op de website van toeslagen.nl het volgende:
___________________________________________________________________

Vraag:
De huur van mijn woning ligt boven de aftoppingsgrens. Kom ik toch in aanmerking voor huurtoeslag?

Huurtoeslag Aanvraag Huurtoeslag Passendheid
Antwoord:
Als de huur van uw woning boven de aftoppingsgrens ligt, kunt u toch in aanmerking komen voor huurtoeslag. Of een woning passend voor u is of niet, wordt namelijk alleen bepaald als u een nieuwe woning gaat huren. Een passendheidsadvies wordt dus alleen gevraagd voor nieuwe huurders. Als u bijvoorbeeld al woont in een woning met een huur boven de aftoppingsgrens en na een inkomensachteruitgang huurtoeslag wilt aanvragen, kunt u niet afgewezen worden op grond van niet-passendheid. Als u langer dan 6 maanden in de woning woont bent u een zittende huurder.

________________________________________________________________

Ik heb vervolgens de belastingtelefoon gebeld met de vraag wat verstaan wordt onder een inkomensachteruitgang. Dat konden ze me (what's new) niet meteen zeggen. De dame in kwestie vertelde me wel doodleuk dat als ik na 6 maanden huurtoeslag aan zou vragen en de huur onder de subsidiegrens van 604,- zou zitten ik gewoon in aanmerking zou komen voor huurtoeslag. De reden is namelijk dat als er sprake is van een "zittende huurder" er geen passendheidstoets nodig is van de gemeente. Dit zou uitermate goed nieuws zijn want eigenlijk kan ik geen 550,- betalen (hooguit de eerste 6 maanden even) en een goedkopere woning in Amsterdam is simpelweg niet te vinden.

Nu is mijn vraag: heeft deze dame gelijk? Is het dus echt zo dat als ik na 6 maanden dat ik op dit adres sta ingeschreven en huurtoeslag aanvraag ik zonder problemen huurtoeslag kan ontvangen? (Even voor de goede orde: mijn inkomen is niet hoog dus aan die criteria voldoe ik zonder problemen).
Of is het zo dat er al wel eerder een aanvraag gedaan moet zijn of i.d.?

Aangezien de belastingdienst mij 4 keer een ander antwoord heeft gegeven en ik toch wel graag wil weten waar ik aan toe ben voordat ik dit huis ga huren ben ik benieuwd of er iemand is die dit eens aan de hand heeft gehad of een expert is op dit gebied.

Alvast bedankt!

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Wel of geen huurtoeslag?

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Zoals ik het lees: bij het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst geldt de passendheidstoets. Als er na 6 maanden, 8 maanden of 1 jaar enz. sprake is van een inkomensachteruitgang dan hoeft er geen passenheidsverklaring afgegeven te worden en heb je recht op Huurtoeslag.

Dus als daar (van die inkomensachteruitgang) sprake van is (het maakt niet uit wat je nu verdient) dan kun je Hurtoeslag krijgen. Maar je verdient nu al te weinig voor deze woning, dus volgens mij krijg je het niet.

Mijn regel bij Huurtoeslag is: bij twijfel, gewoon aanvragen.

Gesloten