LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie is hier verantwoordelijk? *waterleiding bevroren*

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Mattie9

Wie is hier verantwoordelijk? *waterleiding bevroren*

Ongelezen bericht door Mattie9 »

Hallo,

Ik huur particulier en vandaag zit ik deze winter al voor de vijfde keer met bevroren leidingen deze winter. (woon hier al acht jaar maar heb er pas last van na de verbouwingen twee jaar geleden)

Het probleem zit niet bij de hoofdkraan, die zit nl. in de kroeg beneden en daar hebben ze gewoon water. Het waterbedrijf zegt dus dat de verhuurder er zelf naar moet kijken.

Verder heb ik de temperatuur in huis altijd boven de tien graden. De enige plek die niet te verwarmen is ligt beneden in de hal. Ik vermoed dat daar het probleem ligt.

Nu vraag ik me af wie voor eventuele kosten moet opdraaien. De huurder of verhuurder? En waarom dit zo is?

Bedankt voor uw reactie.

epdejong03

Re: Wie is hier verantwoordelijk? *waterleiding bevroren*

Ongelezen bericht door epdejong03 »

Mattie9 schreef:Hallo,

Ik huur particulier en vandaag zit ik deze winter al voor de vijfde keer met bevroren leidingen deze winter. (woon hier al acht jaar maar heb er pas last van na de verbouwingen twee jaar geleden)

Het probleem zit niet bij de hoofdkraan, die zit nl. in de kroeg beneden en daar hebben ze gewoon water. Het waterbedrijf zegt dus dat de verhuurder er zelf naar moet kijken.

Verder heb ik de temperatuur in huis altijd boven de tien graden. De enige plek die niet te verwarmen is ligt beneden in de hal. Ik vermoed dat daar het probleem ligt.

Nu vraag ik me af wie voor eventuele kosten moet opdraaien. De huurder of verhuurder? En waarom dit zo is?

Bedankt voor uw reactie.
In veel gevallen bent u dat helaas zelf als huurder zie http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7180

Meestal is dit te voorkomen door piepschuim isolatie aan te brengen om de leiding heen.

bas074

Ongelezen bericht door bas074 »

Bevroren leidingen komt bijna altijd alleen maar voor in huurwoningen :mrgreen:

In dit geval ben je zelf verantwoordelijk hiervoor. Je behoort te zorgen dat als het vriest, de leidingen geen kans hebben op knappen door bevriezing.

Je geeft zelf al aan dat men beneden geen last heeft van bevroren leidingen, slechts je eigen 'gedeelte'. In dit geval ben jij ook de enige die ervoor kunt zorgen dat de leidingen warm of koud zijn en niet de verhuurder.

Succes ermee!

Mattie9

Kan het zijn dat de waterleiding waar die het huis binnenkomt slecht is aangelegd (slechte isolatie etc.), en dat de verhuurder daardoor toch aansprakelijk is?

EagleOne2002

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

huur je een apartement,of flat, of kamer?
Wie is er verantwoordelijk voor de verbouwing, en welke invloeden hebben deze?
Waar bevriest de leiding?
Wat zijn de onderhoudsafspraken in je huurcontract?
Of kan het zijn dat verhuurder de hoofdkraan dicht draait met strenge vorst?

laat eens wat horen

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De koude grond in de straat maakt het water koud.
De meter en dan moet je het zelf voor zover de leiding te zien is zelf goedkoper isolatie slangen monteren.
Dat is meestal voldoende.
Vergeet niet dat het water maar 4 graden is uit de grond, en soms als deze iets te hoog is soms nauwelijks 2 graden dus beetje extra vorst en je hebt een probleem.

Door bij de Hoofdkraan proberen af te tappen weet je of het voor of na de meter bevroren is.
De leiding van de meter tot in de grond word soms ook geïsoleerd en gezien de lage prijs van deze slangen en de kosten en trage eigenaren zou ik het daarom zelf doen.

Dus van uit de grond tot zover het naar een warmere kamer gaat.
Meet vooraf de Dikte leidingen en het aantal meters wat bereikbaar is.

Mattie9

huur je een apartement,of flat, of kamer?

appartement boven een kroeg (in de kroeg zit de hoofdkraan, daar hebben ze water, de kroeg is van de huisbaas)

Wie is er verantwoordelijk voor de verbouwing, en welke invloeden hebben deze?

Huisbaas, precieze invloed weet ik niet. Weet alleen dat ik de 6 jaar ervoor nooit problemen had.

Waar bevriest de leiding?

In iedergeval niet op de 1e verdieping, daar is het altijd 10+ graden, vermoedelijk onder aan de trap, waar ook de meter zit.

Wat zijn de onderhoudsafspraken in je huurcontract?

Geen contract

Of kan het zijn dat verhuurder de hoofdkraan dicht draait met strenge vorst?

Nee

Thanks!

Gesloten