LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wie moet dit nu betalen? :S
Wie moet dit nu betalen? :S
Ik zit met een probleempje en ik zou graag jullie mening en advies willen hebben.
De situatie is als volgt:
Ik huur een flat van AZL te Heerlen. AZL heeft het beheer van de woning volledig in handen gegeven van Woonmaatschappij Maasland. Nu had ik laatst een defect slot aan mijn voordeur. Ik heb deze via Woonmaatschappij Maasland laten vervangen, zoals dit afgesproken was.
Nu krijg ik vorige week een factuur in de bus van AZL. Of ik even 140 euro wil overmaken naar hen voor de reparatie van het slot. Allereerst vind ik dit een absurd hoog bedrag! Als ik dat geweten had, dan had ik het zelf wel gerepareerd. Ik heb voor deze reparatie ook een halve dag vrij moeten nemen, dus het kost me dubbel geld. Dit even terzijde.
Nu ben ik even op onderzoek uitgegaan in mijn huurcontract. Daarin staat het in een bepaald artikel dat deze reparaties inderdaad onder mijn verantwoording vallen. Dus tot zover is alles in orde.
MAAR! Ik heb voor de reparaties aan mijn woning in het verleden nooit contact gehad met AZL. Dit is altijd, zoals afgesproken, via Woonmaatschappij Maasland gelopen. Zo ook deze keer. Nu vertelt de website van Woonmaaschappij Maasland mij het volgende. Ik citeer:
"Repareert Maasland alles?
Nee, maar wel bijna alles. Omdat wij het belangrijk vinden dat u zich prettig en comfortabel voelt in onze woning, hebben wij er voor gekozen nagenoeg al het onderhoud en reparatie voor onze rekening te nemen. Wij vragen wel van onze huurders om niet onnodig en/of opzettelijk schade te veroorzaken. Gebeurt dat wel, dan komt de reparatie voor rekening van de huurder. Dat geldt ook in het geval van onjuist en ondeskundig gebruik en het niet nemen van afdoende maatregelen. Enkele voorbeelden: verstopte riolering door kleding en schoeisel, buitensluiting, stukgeslagen ruiten en defecte elektrische apparaten. Uiteraard geldt dit ook als het gaat om schade aan zelf aangebrachte voorzieningen.
Wat overblijft voor u als huurder zijn onderhoudstaken die globaal vallen onder de categorie ‘schoonmaken’. Het gaat dan bijvoorbeeld om het schoonhouden van bad en wastafels, maar ook de afvoeren daarvan. Verder bent u als huurder verantwoordelijk voor zaken als het schoon en onkruidvrij houden van achterpaden en brandgangen; het (laten) vegen van de schoorsteen en het behang- en schilderwerk in de woning."
Aangezien het slot niet defect is geraakt door ondeskundig gebruik, maar gewoon door slijtage en ouderdom (zelfs de reparateur vertelde me dit) vind ik dat ik niet op hoef te draaien voor de kosten.
AZL en Woonmaatschappij Maasland voeren dus niet dezelfde policy, maar ik heb (wat betreft reparaties, niet wat betreft betaling van huur) alleen van doen met Maasland en heb dus altijd aangenomen dat ik ook onder hun policy val.
Nu mijn vraag... Moet ik die factuur betalen?
P.S.: Bij eerdere reparaties aan onder andere mijn verwarmingsketel heb ik geen factuur gehad, terwijl ik deze volgende de regels die AZL hanteert wel zou moeten hebben gehad.
De situatie is als volgt:
Ik huur een flat van AZL te Heerlen. AZL heeft het beheer van de woning volledig in handen gegeven van Woonmaatschappij Maasland. Nu had ik laatst een defect slot aan mijn voordeur. Ik heb deze via Woonmaatschappij Maasland laten vervangen, zoals dit afgesproken was.
Nu krijg ik vorige week een factuur in de bus van AZL. Of ik even 140 euro wil overmaken naar hen voor de reparatie van het slot. Allereerst vind ik dit een absurd hoog bedrag! Als ik dat geweten had, dan had ik het zelf wel gerepareerd. Ik heb voor deze reparatie ook een halve dag vrij moeten nemen, dus het kost me dubbel geld. Dit even terzijde.
Nu ben ik even op onderzoek uitgegaan in mijn huurcontract. Daarin staat het in een bepaald artikel dat deze reparaties inderdaad onder mijn verantwoording vallen. Dus tot zover is alles in orde.
MAAR! Ik heb voor de reparaties aan mijn woning in het verleden nooit contact gehad met AZL. Dit is altijd, zoals afgesproken, via Woonmaatschappij Maasland gelopen. Zo ook deze keer. Nu vertelt de website van Woonmaaschappij Maasland mij het volgende. Ik citeer:
"Repareert Maasland alles?
Nee, maar wel bijna alles. Omdat wij het belangrijk vinden dat u zich prettig en comfortabel voelt in onze woning, hebben wij er voor gekozen nagenoeg al het onderhoud en reparatie voor onze rekening te nemen. Wij vragen wel van onze huurders om niet onnodig en/of opzettelijk schade te veroorzaken. Gebeurt dat wel, dan komt de reparatie voor rekening van de huurder. Dat geldt ook in het geval van onjuist en ondeskundig gebruik en het niet nemen van afdoende maatregelen. Enkele voorbeelden: verstopte riolering door kleding en schoeisel, buitensluiting, stukgeslagen ruiten en defecte elektrische apparaten. Uiteraard geldt dit ook als het gaat om schade aan zelf aangebrachte voorzieningen.
Wat overblijft voor u als huurder zijn onderhoudstaken die globaal vallen onder de categorie ‘schoonmaken’. Het gaat dan bijvoorbeeld om het schoonhouden van bad en wastafels, maar ook de afvoeren daarvan. Verder bent u als huurder verantwoordelijk voor zaken als het schoon en onkruidvrij houden van achterpaden en brandgangen; het (laten) vegen van de schoorsteen en het behang- en schilderwerk in de woning."
Aangezien het slot niet defect is geraakt door ondeskundig gebruik, maar gewoon door slijtage en ouderdom (zelfs de reparateur vertelde me dit) vind ik dat ik niet op hoef te draaien voor de kosten.
AZL en Woonmaatschappij Maasland voeren dus niet dezelfde policy, maar ik heb (wat betreft reparaties, niet wat betreft betaling van huur) alleen van doen met Maasland en heb dus altijd aangenomen dat ik ook onder hun policy val.
Nu mijn vraag... Moet ik die factuur betalen?
P.S.: Bij eerdere reparaties aan onder andere mijn verwarmingsketel heb ik geen factuur gehad, terwijl ik deze volgende de regels die AZL hanteert wel zou moeten hebben gehad.
Re: Wie moet dit nu betalen? :S
Beste Merijn,
Het allerbeste is om contact op te nemen met de huurdersbond.
Succes
NAK
Het allerbeste is om contact op te nemen met de huurdersbond.
Succes
NAK
Re: Wie moet dit nu betalen? :S
Waar vind ik de huurdersbond? Als ik bij Google zoek kom ik alleen maar belgische sites tegen. :S
In ieder geval bedankt voor de tip!
In ieder geval bedankt voor de tip!
Re: Wie moet dit nu betalen? :S
gewoon met dat contract gaan wapperen en het netjes in brief uitleggen.( zet er ook in welke moteur het was en wat deze heeft gezegd van die slijtage).Ze proberen t gewoon op u te verhalen. Dikke kans dat als ze uw brief zien ze er van af zien, maar houd de brief netjes en duidelijk.
Succes.
Succes.
Re: Wie moet dit nu betalen? :S
Merijn,
Heb je al contact met Maasland opgenomen? Misschien is het mogelijk de factuur naar hun te sturen; overigens zou ik zo wie zo contact opnemen om duidelijk te krijgen hoe zij (Maasland) een dergelijke factuur beschouwen.
Bodosan
Heb je al contact met Maasland opgenomen? Misschien is het mogelijk de factuur naar hun te sturen; overigens zou ik zo wie zo contact opnemen om duidelijk te krijgen hoe zij (Maasland) een dergelijke factuur beschouwen.
Bodosan
Re: Wie moet dit nu betalen? :S
Je hebt geen rechtsovereenkomst tot reparatie met AZL. Je hebt een andere instantie opdracht gegeven om te repareren. Dus: je hoeft de rekening niet te betalen (want geen opdracht aan hen gegeven)
Re: Wie moet dit nu betalen? :S
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de eerste betalingsherinnering al in de bus gehad.
Ik ga maandag even contact opnemen met Maasland. Bedankt voor de tip.
Overigens heb ik op mijn eerste brief een zeer kort briefje terug gehad, dat ik maar gewoon moest betalen, want dat stond zo in het contract. Ook bij telefonisch contact werd er kortaf gereageerd. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Ik hou jullie op de hoogte! Nogmaals bedankt.
Ik heb de eerste betalingsherinnering al in de bus gehad.
Ik ga maandag even contact opnemen met Maasland. Bedankt voor de tip.
Overigens heb ik op mijn eerste brief een zeer kort briefje terug gehad, dat ik maar gewoon moest betalen, want dat stond zo in het contract. Ook bij telefonisch contact werd er kortaf gereageerd. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Ik hou jullie op de hoogte! Nogmaals bedankt.
Re: Wie moet dit nu betalen? :S
Beste Merijn,
In de verhuurmarkt werkt het vaak zo dat vastgoed bezitters hun vastgoed bij beheerders in beheer geven. De ene beheerder betaald zelf de rekening en houdt dat in van de huur die zij innen en doorstorten naar de eigenaar, de andere laat de eigenaar rechtstreeks betalen.
Dit laatste is in jouw geval gebeurd. Niets ongebruikelijks.
Blijft het punt onderhoud vs ouderdom staan.
Kan je (schriftelijk) aannemelijk maken dat het slot door ouderdom vervangen moest worden, dan zie ik geen reden waarom jij (de huurder) een rekening voor onderhoud zou moeten betalen.
Maak wel een dossier aan en reageer op alle facturen en herinneringen, mocht je het later nodig hebben
Succes!
In de verhuurmarkt werkt het vaak zo dat vastgoed bezitters hun vastgoed bij beheerders in beheer geven. De ene beheerder betaald zelf de rekening en houdt dat in van de huur die zij innen en doorstorten naar de eigenaar, de andere laat de eigenaar rechtstreeks betalen.
Dit laatste is in jouw geval gebeurd. Niets ongebruikelijks.
Blijft het punt onderhoud vs ouderdom staan.
Kan je (schriftelijk) aannemelijk maken dat het slot door ouderdom vervangen moest worden, dan zie ik geen reden waarom jij (de huurder) een rekening voor onderhoud zou moeten betalen.
Maak wel een dossier aan en reageer op alle facturen en herinneringen, mocht je het later nodig hebben
Succes!