LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woning huren (Bemiddelingskosten etc.)

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Geefgeensjoege

Woning huren (Bemiddelingskosten etc.)

Ongelezen bericht door Geefgeensjoege »

Beste allen,

Ik had een huurwoning op het oog (geen studio of kamer), alleen voordat ik contact met de makelaar wou opnemen had ik eerst maar even de algemene voorwaarden op de website gelezen.
Hierin staan de volgende voorwaarde:

Heeft u bij ons een geschikte woning gezien dan dient u zich in te schrijven bij ons op kantoor.
Hieronder volgt onze werkwijze in het kort:

U dient zich in te schrijven voor € 30,- incl. 21% BTW. De inschrijving is 1 jaar geldig.

Bij het tot stand komen van een huurovereenkomst bent u verschuldigd;
1 maand huur
waarborgsom afhankelijk van de door verhuurder gestelde hoogte hiervan.
bemiddelingsvergoeding gelijk aan 1 maand huur excl BTW.

Nou is mijn oordeel:
30 euro registratiekosten: Dat vind ik een logische kostengroep.
1 maand borg: Dat vind ik ook een logische kostengroep.
1 maand huur: Ik begrijp deze kosten niet zo heel goed maar oké.
1 maand bemiddelingskosten: Deze kosten is toch voor de verhuurder, dit staat juristischloket?

Betreft de bemiddelingskosten dat was voor mij de aanleiding om even telefonische contact opnemen met de makelaar, en zei vertelden me dat zij de bemiddelingskosten gewoon aan de huurder mogen doorgereken.

Dus als je een huurwoning wilt huren bij deze makelaar ben je al 3 huurmaanden (aan kosten) verder, zonder dat je ook maar één dag heb kunnen verblijven.

Dus mijn vraag is:
Kosten 1 maand huur, mogen ze dit vragen als onkostenvergoeding, en zodra ja waar zijn de bemiddelingskosten dan voor?
Bemiddelingskosten mogen toch niet worden doorgerekend aan de huurder?

moederslink

Re: Woning huren (Bemiddelingskosten etc.)

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zie het zo en heb er nu ook mee te maken :

1: registreren kost sowieso geld, bijna overal.
2: 1 maand borg betalen is te doen gebruikelijk.
3: 1 maand huur betalen voor de komende maand is natuurlijk ook normaal.
4: " bemiddelingskosten " zijn de kosten die gemaakt worden voor het bemiddelen tussen de makelaar
en de eigenaar vh pand, al lijkt mij een maand huur rekenen als bemiddelingskosten te veel.

Ivm de woningnood kunnen en durven zij dit zo te vragen , ben ik bang , dus voordat je gaat / kunt verhuizen moet je al de nodige cash overhandigen , duur & zuur ...
Wat betreft de bemiddelingskosten of dat zo hoog mag zijn, kun je misschien je licht opsteken bij het Juridisch Loket?

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De eerste maand huur moet uiteraard ook betaald worden. Qua bemiddelingskosten: in de regel mag dat niet. Soms wel. Zie bijvoorbeeld:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2015:5812.
Vaak is het wijs deze kosten achteraf terug te vorderen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Louise75

Ongelezen bericht door Louise75 »

Beste Geefgeensjoege,

Je kunt het beste contact opnemen met http://www.acm.nl

De verboden bemiddelingskosten

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2166009

Betaal nooit voor woninghuurwebsites

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5#p2183275
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5#p2170455

Succes

Uw Jurist
Contacteer:

Louise75 schreef:Je kunt het beste contact opnemen met http://www.acm.nl

Contact opnemen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kun je wel doen, maar daarmee krijg je de woning niet. Het is beter achteraf de kosten terug te claimen (dat gaf ik hierboven ook aan).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

jvz-zh

Ongelezen bericht door jvz-zh »

Dat klopt Uw jurist, maar dat betekent dat Geefgeensjoege zich EERSTmoet laten oplichten om de woning
te krijgen.
Vindt u dat werkelijk de juiste weg, nog afgezien van de grote verschillen in uitspraken van de rechters.
Het is helemaal geen uitgemaakte zaak dat Geefgeensjoege de bemiddelingskosten terugkrijgt en ook nog het risico loopt zijn proceskosten kwijt te zijn.

Ik vind het advies van Louise75 om contact op te nemen met het ACM.NL beter en zou tevens gelijk de makelaar vertellen dat je dat gaat doen.
Zul je zien hoe hard de makelaar terug gaat krabbelen
Als die makelaar aangesloten is bij NVM of VBO zou ik die ook inschakelen.

Er moet eens een zwarte lijst komen van makelaars die de boel blijven bedonderen!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Het is helemaal geen uitgemaakte zaak dat Geefgeensjoege de bemiddelingskosten terugkrijgt en ook nog het risico loopt zijn proceskosten kwijt te zijn.
Klopt maar vantevoren hier "ruzie" over maken geeft je wel 100% slagingskans op GEEN huis.
Dat is weer "in je recht" vs "pragmatisch".
Wat wil je bereiken, wat is je prioriteit, de makelaars op de zwarte lijst krijgen of wonen ?
De omgekeerde volgorde kan nog steeds.

Uw Jurist
Contacteer:

Zul je zien hoe hard de makelaar terug gaat krabbelen
.
Zeer waarschijnlijk niet. Voor deze kandidaat huurder 10 anderen.
Ik ben het met u eens dat het - kort samengevat - de omgekeerde wereld is, maar ik kan daar helaas niets aan veranderen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

jvz-zh

Ik ben het helemaal met jullie reacties eens maar dat toont tevens aan dat de huurders hopeloos in de steek gelaten worden door onze dames en heren politici die het maar niet voor elkaar kunnen krijgen de WET aan te passen en/of te verduidelijken.

Geefgeensjoege

Allen bedankt voor het meedenken in ieder geval, drie maanden vooruit betalen is voor mij geen optie, ik heb daarom besloten om verder te zoeken. Zoals hierboven al aangegeven is, het is een kwestie van aanbod 'voor jou 10 andere'. De enigste optie om nog in aanmerking te komen voor deze woning is om de zaak voor te laten komen, maar daar heb ik gewoon geen zin in.

Ik vind het gewoon werkelijk schandalig dat makelaars zo misbruik kunnen maken van hun positie. Tegen dit soort praktijk moet gewoon opgetreden worden, maar blijkbaar heeft de politiek andere prioriteiten.

Louise75

Ongelezen bericht door Louise75 »

Beste Geefgeensjoege.

Ik heb jouw verhaal gebruikt om een link te maken die ik zal rondsturen naar o.a. @ACM . politici en makelaars.
Tevens een oproep geplaatst om jou aan een woning te helpen.
Ik hoop dat dit lukt en dank voor je posting.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2202129

FouteMakelaar

Ongelezen bericht door FouteMakelaar »

Beste Geefgeensjoege,

Geef even het 'rugnummer' door van deze 'makelaar'.

Met vriendelijke groet,

@FouteMakelaar

[Het is gebruikers niet toegestaan om persoonlijke informatie (zoals telefoonnummers, e-mailadressen en privé-adressen) van anderen in bijdragen te vermelden. Dit kan eventueel wel middels een persoonlijk bericht. Radar Forummoderatie]

Geefgeensjoege

@Louise75, heel erg bedankt dat je me wilt helpen, het heeft echter geen toren hoge prioriteit om per direct een andere woning te zoeken. Ik vind alleen dat makelaars die dit durven te vragen hevig aan de kaak moet worden gesteld.

@ Foute makelaar, betreft: Ik weet niet of ik het netjes vind om de naam van de makelaar te publiceren, omdat ik niet iemand of een bedrijf zwart wil maken.

jvz-zh

Wel Geefgeensjoege jij hebt meer fatsoen dan die verhuurmakelaar die probeerde jouw die bemiddelingskosten uit je zak te graaien.
Vergeet echter niet dat als dit soort graaiers niet gemeld worden anderen wel bestolen worden.
Je kunt toch altijd contact opnemem met http://www.acm.nl om melding te doen.

FouteMakelaar

Ongelezen bericht door FouteMakelaar »

Geefgeensjoege schreef: @ Foute makelaar, betreft: Ik weet niet of ik het netjes vind om de naam van de makelaar te publiceren, omdat ik niet iemand of een bedrijf zwart wil maken.
Beste Geefgeensjoege,

Vele jaren geleden zou ik hetzelfde hebben gedacht. Na inzicht in de verhuurmarkt te hebben gekregen is mijn zienswijze hierin behoorlijk veranderd. Door geen rugnummers te noemen kunnen dit soort 'bedrijven' blijven doorgaan met oplichting......

Met vriendelijke groet,

@FouteMakelaar

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Radar Forummoderatie schreef: [Het is gebruikers niet toegestaan om persoonlijke informatie (zoals telefoonnummers, e-mailadressen en privé-adressen) van anderen in bijdragen te vermelden. Dit kan eventueel wel middels een persoonlijk bericht.
Noemen van een bedrijf lijkt me geen persoonlijke informatie, gegevens van werknemers bij dat bedrijf wel.
m.i. dus geen probleem om bedrijf te vermelden dat de regels aan de laars lapt, daar is het forum juist voor!
Ik gok dit bedrijf met iig ook foute voorwaarden:
http://www.indestad.nl/www/scripts/10/huren.html

Gesloten