LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningruil met huurachterstand bij deurwaarder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ari

Woningruil met huurachterstand bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Ari »

Beste forummembers,

Een dringende vraag en assistentie van jullie kant.

Ik ga woningruil doen van Zuid-Holland naar Gelderland. Echter heb ik paar maanden geleden, paar keer de huur te laat betaald aan de woningstichting ipv van voor de 5e van iedere maand betaald ik dan pas rond de 15e van de maand.

Door dit voorval een paar keer, schakelde de woningstichting een incassobureau in , die daarna een dossier maakten met uiteraard hoge kosten erbij verbonden. Verhaal kort maken , woningstichting ontvangt netjes huur maar heb nu dus echter een dossier lopen bij de incassobureau, heb betalingsregeling getroffen om hun gemaakt kosten(administratie, exploot etc etc) kwijt te schelden.

Echter huurdersverklaring opgevraagd onlangs voor woningruil door woningstichting. Hebben ze echter gezet dat ik een huurachterstand heb niet met hun maar de incassobureau. Volgens medewerker word iedereen van woningruil gescreend en zou dit verhaal zowiezo naar boven komen, hij adviseerde mij wel om een verklaring te laten opstellen door de incassobureau over de feiten om mij alsnog een kans te geven met de woningruil.

Mijn vraag: Hoe groot is de kans dat mijn woningruil aanvraag op grond van deze feiten word afgewezen, nogmaals heb geen achterstand met woningstichting maar incassobureau over hun eigen kosten, heb inmiddels brief gestuurd naar incassobureau zodat hun een verklaring opschrijven dat ik netjes maandelijks betalingsregeling nakom.

Baal onzettend hiervan, omdat het nu onnodig spannend gaat worden, heb een vaste baan in gelderland en reis nu dagelijks al jaar lang van zuid-holland richting daar. Na maanden eindelijk iemand gevonden die me met mij wilt van huis wilt ruilen dit zou grote gevolgen hebben mocht de aanvraag afgewezen worden. Heb daarnaast een vriendin en 2 kinderen daar die in een hele kleine flatje wonen en ook nodig moeten verhuizen. Ik ga zowiezo in hoger beroep bij een eventuele afwijzing.

Heb ik slaag van kansen met mijn achtergrond.
Zijn er nog dingen die ik kan ondernemen ten voordeel voor ons.

Wie heeft tips of adviezen naar aanleiding van mijn verhaal hierboven.
Laatst gewijzigd door Ari op 03 jun 2012 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Frantic2

Re: Woningruil met huurachterstand bij deurwaarder

Ongelezen bericht door Frantic2 »

kom nou toch, een incasso bureau omdat u de huur 10 dagen te laat heeft betaald?

U moet zich eens achter de oren krabben en gewoon uw schuld afbetalen en dan pas aan verhuizen gaan denken!

Hoe kan u de kosten van een verhuizing opbrengen als u uw schuld niet eens kan voldoen?

Wordt verstandig.... Als u al een jaar heen en weer reist kan dat ook nog wel een poosje langer en kan u schuldenvrij bij uw vriendin aankomen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Ari,

Vervelend dat je in zo'n situatie zit. Ik kan je maar één tip geven: wees open en eerlijk. Dat werkt het beste.

Het is nu eenmaal zo gesteld dat de woningbouw een verklaring af moet geven dat iemand een goed huurder is. Dat betekent dat er geen overlast veroorzaakt is, en dat de huur gedurende drie jaar op tijd betaald is. Een keertje te laat betalen is niet erg, maar het moet geen structureel probleem zijn.

Toen ik bij mijn ex weg ging, had ik dat probleem dus wel. Er was net iets te vaak te laat betaald, maar de woningbouw zei zelf al: ik ga er van uit dat dit te maken heeft met de problemen die er waren, je bent er nu zelf voor verantwoordelijk. Daarop kreeg ik evengoed de woning (was een sloopwoning).

Als je aannemelijk kunt maken dat er een reden was voor het te laat betalen, en aan kunt tonen dat je verder aan je verplichtingen kunt voldoen, kon het wel eens mee vallen. Daarbij, de reisafstand, en daarmee de reiskosten, zullen met de verhuizing aanzienlijk lager uit vallen, waardoor er meer budget is, en het makkelijker wordt de huur gewoon op tijd te betalen.

De beslissing ligt uiteraard bij de woningbouw. Maar nogmaals: openheid en eerlijkheid werkt het beste, zet desnoods je verhaal even kort op papier (niet meer dan een A4), dat praat voor jezelf makkelijker, en als je het afgeeft, kan de woningbouw het, als het besproken wordt, nog eens rustig nalezen.

Ook de manier waarop je overkomt kan veel helpen: rustig, met vertrouwen in het meedenken van je gesprekspartner, maar wel met respect voor degene die tegenover je zit.

Als je een brief schrijft, of het gesprek aangaat, praat dan nog niet over een hoger beroep. Dat speelt pas als er een afwijzing is, maar die is er nog niet. Dreigen met een hoger beroep zal eerder in je nadeel uit vallen, omdat je dan het signaal afgeeft dat je niet het vertrouwen hebt dat je er uit zult komen - en dan kom je er vaak niet meer uit.

De woonsituatie van je vriendin zou ik er niet bij halen, want dan kan er makkelijk gezegd worden dat je daar wel bij in kunt trekken.

Succes, ik hoop voor je dat het gaat lukken.
Laatst gewijzigd door witte angora op 03 jun 2012 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Ari

Frantic2 schreef:kom nou toch, een incasso bureau omdat u de huur 10 dagen te laat heeft betaald?

U moet zich eens achter de oren krabben en gewoon uw schuld afbetalen en dan pas aan verhuizen gaan denken!

Hoe kan u de kosten van een verhuizing opbrengen als u uw schuld niet eens kan voldoen?

Wordt verstandig.... Als u al een jaar heen en weer reist kan dat ook nog wel een poosje langer en kan u schuldenvrij bij uw vriendin aankomen.
Allereerst ja dat was echt vanwege 10 dagen, betaalde aan woningstichting maar dan bleef de incassobureau met hun kosten die ik eerst niet wilde betalen maar uiteindelijk naar gang rechter toch wel betaald moest worden.

Daarnaast heb ik afgelopen week de voorstel om de gehele vordering in 1x keer af te lossen voorgesteld, echter had het geen zin meer omdat de verklaring was opgesteld, wellicht dat een verklaring van het incassobureau uitkomst bied in deze zaak.

Kosten van verhuizing? U moet 2 dingen van elkaar gescheiden houden.

Ari

We hebben nu netjes alle gevraagde papieren ingeleverd.
Heb uiteraard alle bewijzen van mijn noodsituatie ingeleverd, zoals bewijs van baan in gelderland, arbeidscontract.

Maar daarnaast heb ik een huurdersverklaring van het huisje van mijn vriendin waar ik ook de huur betaal ingeleverd sinds haar uitkering is stopgezet wegens plan om met mij te gaan samenwonenen daar staat wel netjes dat er nooit huurachterstand is geweest.

Verder stond bij mijn huurdersverklaring idd dat ik nooit voor overlast heb gezorgd en wel regelmatig de huur betaal.

Hoop inderdaad dat ze ook gaan inzien dat ik straks op 15 min van mijn werk woon en daardoor meer budget zal hebben.

Zal uiteraard open en eerlijk zijn met de woningstichting, zal 1 deze dagen alvast voor de zekerheid beginnen met mijn bezwaarbrief voor het ergste geval. Hoop dat het niet zover zal komen.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ik sluit mij bij WA aan, als je open en eerlijk bent, dan moet het toch gek lopen willen ze weigeren.

@Frantic , wat een onzin wat jij hier neerzet, alsof elk mens liegt.

@TS ik wens je succes.

Frantic2

Nou, als je echt maar 10 dagen later betaald dan komt er geen incassobureau langs hoor, en dat is wat ts beweert.

Dus ja, hier verteld hij niet de hele waarheid. M.i. Een verkeerde Start!

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Frantic2 schreef:Nou, als je echt maar 10 dagen later betaald dan komt er geen incassobureau langs hoor, en dat is wat ts beweert.

Vertel JIJ ons dan eens even wat wel de waarheid is, je weet het blijkbaar

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

vogels schreef:
puma73 schreef:
Frantic2 schreef:Nou, als je echt maar 10 dagen later betaald dan komt er geen incassobureau langs hoor, en dat is wat ts beweert.

paar keer de huur te laat betaald aan de woningstichting ipv van voor de 5e van iedere maand betaald ik dan pas rond de 15e van de maand.
Hij heeft geen dossier bij een incassobureau, wbv werken niet met incasso, daar gaat gelijk een deurwaarder op
Verhaal kort maken , woningstichting ontvangt netjes huur maar heb nu dus echter een dossier lopen bij de incassobureau, heb betalingsregeling getroffen om hun gemaakt kosten(administratie, exploot etc etc) kwijt te schelden.
Ik zou overigens niet weten waarom TS liegt. Er zijn wel meer mensen die inccaso en deurwaarder door elkaar halen. Hij heeft een probleem en ik denk niet dat de wbv de huurdersverklaring wijzigt.

Ari

@ Frantic2

Het is toch echter de volle 100% waarheid of je het geloofd of niet.
Vroeg nog waarom ze destijds incasso hadden ingeschakeld, kreeg als duidelijke uitleg ''meneer omdat u telkens de huur te laat betaald''

In het huurcontract staat er duidelijk bij dat de huur altijd voor de 5e van de maand voldaan moet zijn, anders schakelen ze een incassobureau in.

En tegen die tijd dat ik het bedrag overmaakte had het incassobureau mij al een brief verzonden en na 4 keer werden ze het zat.

Hoop hiermee einde discussie van frantic2.
Want vraag nogmaals om adviezen en niet om twijfelachtig commentaar of er wel of niet de waarheid gesproken word.

Ari

Misschien is mijn enige positieve hieraan dat ik geen huurachterstand heb bij de woningstichting maar puur bij de deurwaarder.

Echter word dat blijkbaar wel als huurachterstand gezien door de wbv.

Ontzettend spannend en benieuwd of alles gaat doorgaan.

Daarnaast heb ik de huurdersverklaring van mijn partner erbij gezet, en die is wel zonder huurachterstand vermeld, aangezien zij ook de huurcontract gaat tekenen is er misschien nog hoop.

Ik moest overigens pas de verklaring van de deurwaarder toevoegen van mijn woningstichting als de aanvraag in 1e instantie word afgewezen door welllicht mijn toekomstige woningbouw in gelderland.

Frantic2

puma73 schreef:

Waarom, ts heeft nu toch al toegegeven dat hij de incassokosten niet betaald had en dat er gerechtelijke stappen nodig zijn Geweest?

Er was dus wel degelijk meer aan de hand, daar komt hij nu voor uit. Precies wat de rest ook adviseert, eerlijk zijn.

Faye1971

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Ari schreef:Beste forummembers,

Een dringende vraag en assistentie van jullie kant.

Ik ga woningruil doen van Zuid-Holland naar Gelderland. Echter heb ik paar maanden geleden, paar keer de huur te laat betaald aan de woningstichting ipv van voor de 5e van iedere maand betaald ik dan pas rond de 15e van de maand.

Door dit voorval een paar keer, schakelde de woningstichting een incassobureau in , die daarna een dossier maakten met uiteraard hoge kosten erbij verbonden. Verhaal kort maken , woningstichting ontvangt netjes huur maar heb nu dus echter een dossier lopen bij de incassobureau, heb betalingsregeling getroffen om hun gemaakt kosten(administratie, exploot etc etc) kwijt te schelden.

Echter huurdersverklaring opgevraagd onlangs voor woningruil door woningstichting. Hebben ze echter gezet dat ik een huurachterstand heb niet met hun maar de incassobureau. Volgens medewerker word iedereen van woningruil gescreend en zou dit verhaal zowiezo naar boven komen, hij adviseerde mij wel om een verklaring te laten opstellen door de incassobureau over de feiten om mij alsnog een kans te geven met de woningruil.

Mijn vraag: Hoe groot is de kans dat mijn woningruil aanvraag op grond van deze feiten word afgewezen, nogmaals heb geen achterstand met woningstichting maar incassobureau over hun eigen kosten, heb inmiddels brief gestuurd naar incassobureau zodat hun een verklaring opschrijven dat ik netjes maandelijks betalingsregeling nakom.

Baal onzettend hiervan, omdat het nu onnodig spannend gaat worden, heb een vaste baan in gelderland en reis nu dagelijks al jaar lang van zuid-holland richting daar. Na maanden eindelijk iemand gevonden die me met mij wilt van huis wilt ruilen dit zou grote gevolgen hebben mocht de aanvraag afgewezen worden. Heb daarnaast een vriendin en 2 kinderen daar die in een hele kleine flatje wonen en ook nodig moeten verhuizen. Ik ga zowiezo in hoger beroep bij een eventuele afwijzing.

Heb ik slaag van kansen met mijn achtergrond.
Zijn er nog dingen die ik kan ondernemen ten voordeel voor ons.

Wie heeft tips of adviezen naar aanleiding van mijn verhaal hierboven.
Dit maar eens vastleggen, voor het verwijderd wordt.

Ari

@ faye

Wat bedoel je hiermee precies?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als het echt waar is wat topicstarter schrijft (incassobureau aan je broek omdat je een paar keer 10 dagen te laat hebt betaald), dan zie ik geen problemen inzake de woningruil. De verhuurdersverklaring heeft geen juridische betekenis. Desnoods stap je naar de kantonrechter om de woningruil af te dwingen.

Woonbond over de verhuurdersverklaring:
http://www.woonbond.nl/nieuws/2426

https://www.google.com/search?q=site%3A ... lr=lang_nl

Ari

Bob Schurkjens schreef:Als het echt waar is wat topicstarter schrijft (incassobureau aan je broek omdat je een paar keer 10 dagen te laat hebt betaald), dan zie ik geen problemen inzake de woningruil. De verhuurdersverklaring heeft geen juridische betekenis. Desnoods stap je naar de kantonrechter om de woningruil af te dwingen.

Woonbond over de verhuurdersverklaring:
http://www.woonbond.nl/nieuws/2426

https://www.google.com/search?q=site%3A ... lr=lang_nl
bedankt voor de reactie.
zie graag meer van dit soort feedbacks.

ciske

Ari schreef:@ faye

Wat bedoel je hiermee precies?

@Ari, vaak komt het voor dat mensen die een topic starten het begin weer weghalen, vandaar dat mensen het quoten.

Ik hoop dat je succes hebt, misschien zie je het te somber in, want eerlijk ben je in elk geval wel.

Mikado80

Ongelezen bericht door Mikado80 »

Is het niet gebruikelijk bij te laat betalen je eerst een herinnering krijgt en daarna pas het incassobureau?

Over dat traject gaan zeker meer dan 10 dagen! Ik kan me niet voorstellen dat ze voor telkens 10 dagen te laat, maar wel elke keer betalen een incassobureau hebben ingeschakeld.

Ben wel benieuwd welke woningbouw vereniging dit doet. Zou je ons dat ook willen vertellen?

ciske

Over dat traject gaan zeker meer dan 10 dagen! Ik kan me niet voorstellen dat ze voor telkens 10 dagen te laat, maar wel elke keer betalen een incassobureau hebben ingeschakeld.
Met andere woorden TS liegt?
Ben wel benieuwd welke woningbouw vereniging dit doet. Zou je ons dat ook willen vertellen?
Dat gaat ons niks aan, dat is een zaak van TS.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo te lezen is het woningbouwvereniging St. Juttemus in Tilburg.

Gesloten