LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Woningruil rechten?
Woningruil rechten?
Ik ben van plan woningruil te doen met iemand uit een andere gemeente.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ging het eenvoudig of ben je ergens tegenaan gestoten waardoor het niet lukte?
Ik weet dat er bepaalde regels zijn ivm toekenning van de gemeente/ woningbouwvereniging, maar ook dat er uitzonderingen bestaan.
Ik ben benieuwd of mensen hier meer bekend mee zijn over de ins en outs zeg maar. Alle info is welkom.
Groetjes.
Trixi
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ging het eenvoudig of ben je ergens tegenaan gestoten waardoor het niet lukte?
Ik weet dat er bepaalde regels zijn ivm toekenning van de gemeente/ woningbouwvereniging, maar ook dat er uitzonderingen bestaan.
Ik ben benieuwd of mensen hier meer bekend mee zijn over de ins en outs zeg maar. Alle info is welkom.
Groetjes.
Trixi
-
Re: Woningruil rechten?
Als iemand een bijstandsuitkering heeft kan het juist wel doorgaan. Zo iemand is niet economisch gebonden, en kan dat misschien doen om de kans op werk te vergroten...
Een paar tips:
- lees de informatie van beide woonstichtingen goed; er staat vaak heel zinvolle informatie in, maar ook regels en voorwaarden
- realiseer je dat je al te vaak de woning krijgt zoals het is, dus inclusief scheve kastdeuren, loszittende tegels, gaten in het plafond, en noem maar op
- maak echt duidelijke afspraken met de ruilpartner.
- zorg dat beide nieuwe huurcontracten daadwerkelijk getekend zijn voor de verhuizing. Geen smoesjes of gedoe. Als dat niet is gebeurd kan dat tot onoverkomelijke problemen leiden.
- je kunt overwegen een deel van je inboedel bij Shurgard of Citybox op te slaan. De eerste maand is redelijk goedkoop, je kunt dan pak-hem-beet een week voor de verhuizing een groot deel van je boedel wegbrengen, dan heb je op de dag van verhuizen veel minder werk. Plus dat het makkelijker is (want minder spullen) om de nieuwe woning op te knappen. Voor een paar tientjes (en misschien nog veel minder) een hoop gemak.
Succes ermee.
Een paar tips:
- lees de informatie van beide woonstichtingen goed; er staat vaak heel zinvolle informatie in, maar ook regels en voorwaarden
- realiseer je dat je al te vaak de woning krijgt zoals het is, dus inclusief scheve kastdeuren, loszittende tegels, gaten in het plafond, en noem maar op
- maak echt duidelijke afspraken met de ruilpartner.
- zorg dat beide nieuwe huurcontracten daadwerkelijk getekend zijn voor de verhuizing. Geen smoesjes of gedoe. Als dat niet is gebeurd kan dat tot onoverkomelijke problemen leiden.
- je kunt overwegen een deel van je inboedel bij Shurgard of Citybox op te slaan. De eerste maand is redelijk goedkoop, je kunt dan pak-hem-beet een week voor de verhuizing een groot deel van je boedel wegbrengen, dan heb je op de dag van verhuizen veel minder werk. Plus dat het makkelijker is (want minder spullen) om de nieuwe woning op te knappen. Voor een paar tientjes (en misschien nog veel minder) een hoop gemak.
Succes ermee.
De andere partij heeft een bijstandsuitkering al langer dan een jaar.
Ik lees dat er uitzonderingen bestaan wb de eisen. Voor o.a langdurig werklozen. Valt deze daar dan niet onder? Of hoe zit dat?
En als de persoon werk vind hier in de buurt, zou het dan wel moeten lukken?
Vriendelijk bedankt
Ik lees dat er uitzonderingen bestaan wb de eisen. Voor o.a langdurig werklozen. Valt deze daar dan niet onder? Of hoe zit dat?
Vriendelijk bedankt
-
Klopt, de regel van economische binding geldt niet voor mensen met een uitkering. Als je het zeker wil weten kun je altijd even bij de gemeente/woonstichting informeren. Vaak kun je op de site ook informatie vinden.Trixi schreef:De andere partij heeft een bijstandsuitkering al langer dan een jaar.
Vriendelijk bedankt
ahaa dus die uitzondering betekent dat de persoon zijn uitkering zou kunnen behouden in de nieuwe gemeente zonder economisch verbonden te zijn begrijp ik? Dan is dat dus geen probleem, en ik zal nog informeren bij de gemeente.witte angora schreef:Klopt, de regel van economische binding geldt niet voor mensen met een uitkering. Als je het zeker wil weten kun je altijd even bij de gemeente/woonstichting informeren. Vaak kun je op de site ook informatie vinden.Trixi schreef:De andere partij heeft een bijstandsuitkering al langer dan een jaar.
Vriendelijk bedankt
Bedankt
-
Klopt als een bus. Enige uitzondering hierop is de zogenaamde indeplaatsstelling http://www.woonbond.nl/nieuws/2870vogels schreef:De wbv/verhuurder heeft bij woningruil wel het recht de huur (fors) te verhogen.
-
Als het om een bijstandsuitkering gaat zitten er wel een paar haken en ogen aan. De uitkering wordt niet 'meegenomen', het is geen WW, Wajong, Wia, WAO of AOW of wat dan ook. Er zal een nieuwe aanvraag moeten worden gedaan, en de beslissing kan makkelijk een week of 8 op zich laten wachten. Het lijkt mij wijsheid dat jullie ruilpartner van tevoren even contact met de gemeente in kwestie opneemt om de procedure te doorlopen. Plus dat er even een spaarpotje moet zijn om die eerste weken door te komen.Trixi schreef: ahaa dus die uitzondering betekent dat de persoon zijn uitkering zou kunnen behouden in de nieuwe gemeente zonder economisch verbonden te zijn begrijp ik? Dan is dat dus geen probleem, en ik zal nog informeren bij de gemeente.
Bedankt
Je hoeft je uiteraard niet met de zaken van een ander te bemoeien; je zou het wel in algemene zin even kunnen doornemen, zo van, ik ben er achter dat het geen probleem zou moeten zijn, maar...
-
De sociale huurgrens is € 681,02 (kale huur).
Daarboven krijg je geen huurtoeslag. Daaronder wel.
Doen beide woningstichtingen daar wel aan mee, sommige woningstichting doen
niet aan woningruil.
niet aan woningruil.
-
Iedereen met een inkomen tussen het sociaal minimum en 34223 euro (2013) kan inderdaad voor iedere woning tot die huurgrens in aanmerking komen.Bob Schurkjens schreef:De sociale huurgrens is € 681,02 (kale huur).
Volgens de woningbouwvereniging doet de economische gebondenheid er niet zoveel toe. Dus ik denk dat als de persoon hier een uitkering gaat aanvragen en toegestemd krijgt, dit invult in het woningruilformulier het goed moet komen of niet?
-
De aanvraag kan pas gedaan worden na de verhuizing. Maar in principe moet het geen probleem zijn, anders had je dat wel gehoord. Er zijn er zoveel met een uitkering die verhuizen...
Ok. Maar het gaat niet om een gewone verhuizing maar om woningruil (naar een andere gemeente) en de daarbij horende regels.witte angora schreef:De aanvraag kan pas gedaan worden na de verhuizing. Maar in principe moet het geen probleem zijn, anders had je dat wel gehoord. Er zijn er zoveel met een uitkering die verhuizen...
Hoe kun je de aanvraag pas doen na de verhuizing? Je moet toch een inkomstenbron aangeven in het woningruilformulier aan de woningbouwvereniging voor toekenning dat je ook daadwerkelijk de huurprijs kunt betalen?
Mijn ruilpartner wil juist met mij ruilen voor een betere positie in de arbeidsmarkt, maar we zouden graag eerst de ruil willen voltooien.
-
Dat kan je ruilpartner het beste met de woningbouw bespreken. Maar als er NU recht is op bijstand, is dat er straks ook, daar kun je rustig vanuit gaan. Er is alleen een bepaald traject dat gevolgd moet worden. Komt wel goed.