| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ZOEKT DRINGEND EEN HUURWONING.
ZOEKT DRINGEND EEN HUURWONING.
Een vriend van mij huurt een huis in Den Haag van een particulier. Hij heeft geen contract, maar huurt het al jaren en betaalt altijd op tijd zijn huur. Nu wil de eigenaar het huis verkopen en mijn vriend dreigt op straat te komen want de woningbouwvereniging waar hij bij ingeschreven staat, heeft geen woning voor hem. Hij is geen urgent geval. Nu dat is vreemd, het lijkt mij wel erg urgent als je op straat komt te staan.
Kan iemand mij adviseren wat wij moeten doen.
Kan iemand mij adviseren wat wij moeten doen.
Re: ZOEKT DRINGEND EEN HUURWONING.
Bij een andere particulier gaan huren maar wel met contract dan staat je vriend sterker.
Op straat komen staan is geen urgentie, succes met zoeken.
misschien staat er hier iets voor hem op.
http://www.funda.nl/huur/
Op straat komen staan is geen urgentie, succes met zoeken.
misschien staat er hier iets voor hem op.
http://www.funda.nl/huur/
-
witte angora
Ik zou eerst even bij een juridisch loket langslopen. Dat er geen contract is, betekent niet dat er geen rechten zijn. Heeft hij alle betalingsbewijzen/rekeningafschriften over die tijd nog?
Wat is een huurovereenkomst?
Alles wat u met de verhuurder afspreekt over de woning noemen we 'huurovereenkomst'. Als de huurovereenkomst op papier staat, hebben we het meestal over een huurcontract. Maar een huurovereenkomst hoeft niet op papier te staan om geldig te zijn. Zonder huurcontract is er toch een overeenkomst tussen u en de verhuurder: hij verhuurt u woonruimte in ruil voor een huurprijs. Daarbij moet u zich beiden aan de wet en de gemaakte afspraken houden. De verhuurder mag geen eisen stellen die in strijd zijn met de wet. En als huurder hebt u rechten en plichten uit de wet. U hebt bijvoorbeeld recht op huurbescherming: uw verhuurder kan u niet zomaar op straat zetten.
Het is wat lastiger om een mondelinge huurovereenkomst te bewijzen. Neem daarom iemand mee als u de overeenkomst sluit. En let erop dat u kunt aantonen dat u de huur betaalt.
Bron: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34108
Lijkt mij inderdaad ook verstandig. Ook al is er geen contract kan het voor de verhuurder nog wel eens lastiger zijn dan gedacht om een huurder uit de woning te krijgen. Dit is bijvoorbeeld ook een van de redenen dat hypotheekverstrekkers vaak erg moeilijk doen over de toestemming aan de huiseigenaar het huis te mogen verhuren.witte angora schreef:Ik zou eerst even bij een juridisch loket langslopen. Dat er geen contract is, betekent niet dat er geen rechten zijn.
Belangrijk om te onthouden: koop breekt geen huur. Als een gehuurd pand van eigenaar verwisselt, betekent dit niet het automatisch einde van de huurovereenkomst. Integendeel, de huurder is op dezelfde wijze beschermd alsof het pand niet van eigenaar was gewisseld. Nog een reden waarom hypotheekverstrekkers het de huiseigenaren niet toestaan het huis te verhuren. Mocht er namelijk een situatie voordoen waarbij de bank het object gedwongen moet verkopen op een executieveiling levert het pand een stuk minder op indien die bezwaard is met huur, omdat de huurovk niet eindigt.