LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] zonder woning vanwege verhuizende moeder?
zonder woning vanwege verhuizende moeder?
De situatie is als volgt. Mijn moeder woont nu samen met mij. In een koopwoning die op haar naam staat. Ze gaat de woning verkopen en trekt in bij haar vriend. Ik sta dus eigenlijk op straat, daar ik niet mee ga om in te trekken bij haar huidige vriend.
Ik heb momenteel geen baan, vanwege ziekte. Ben wel aan het reintegreren. Zoek al 5 jaar naar een woning bij de woningbouwvereniging. Kom nog altijd niet in aanmerking voor een woning.
Mijn moeder heeft het nu een beetje gehad met wachten van het intrekken bij haar vriend en wil toch maar eens haar huis tekoop zetten. Ik kan daarna dan dus echter nergens wonen.
Kom ik in aanmerking voor Urgentie, daar ik anders dus geen dak boven mijn hoofd meer zou hebben?
Ik heb momenteel geen baan, vanwege ziekte. Ben wel aan het reintegreren. Zoek al 5 jaar naar een woning bij de woningbouwvereniging. Kom nog altijd niet in aanmerking voor een woning.
Mijn moeder heeft het nu een beetje gehad met wachten van het intrekken bij haar vriend en wil toch maar eens haar huis tekoop zetten. Ik kan daarna dan dus echter nergens wonen.
Kom ik in aanmerking voor Urgentie, daar ik anders dus geen dak boven mijn hoofd meer zou hebben?
-
Re: zonder woning vanwege verhuizende moeder?
Dat is dus een probleem wat vaak voor komt. Nee, u hoeft de woning niet te verlaten. Als u blijft wonen omdat u gewoon geen andere woning hebt kan men daar niets tegen ondernemen omdat u,neem ik aan, officieel staat ngeschreven. U kunt wel urgentie bij de woningstichting aanvragen op basis hiervan.
L*lkoek!
Woning is van zijn moeder, die is eigenaar! Als moeder de woning verkoopt heb je als inwonende zoon geen recht om in de woning te blijven! Zoon zal op zoek moeten gaan naar eigen woonruimte!
Woning is van zijn moeder, die is eigenaar! Als moeder de woning verkoopt heb je als inwonende zoon geen recht om in de woning te blijven! Zoon zal op zoek moeten gaan naar eigen woonruimte!
-
De woning is dan niet vrij omdat de zoon niet kan overschrijven.
Wanneer ik een eigen woning heb en deze wil verkopen, wil gaan samenwonen met mijn vriend of vriendin en daarbij mijn kinderen de deur moet wijzen omdat mijn nieuwe partner die er niet bij wil hebben dan zijn de rapen gaar.
De zoon kan gewoon blijven wonen wanneer moeder de woning verkopen wil.
Zodra de woning te koop staat kan deze urgentie aanvragen als woningzoekende en die zal hij krijgen.
Dit is nog één van de enkele manieren om urgentie te krijgen.
Dit is geen l*lkoek zoals u het omschrijft maar een feit.
Gaat hij echter nu al urgentie aanvragen dan vangt hij koef.
Op hetoment dat meoder de woning te koop heeft staan is de verkoop in actuele fase en kan hij diens rechten aanspreken.
Wanneer ik een eigen woning heb en deze wil verkopen, wil gaan samenwonen met mijn vriend of vriendin en daarbij mijn kinderen de deur moet wijzen omdat mijn nieuwe partner die er niet bij wil hebben dan zijn de rapen gaar.
De zoon kan gewoon blijven wonen wanneer moeder de woning verkopen wil.
Zodra de woning te koop staat kan deze urgentie aanvragen als woningzoekende en die zal hij krijgen.
Dit is nog één van de enkele manieren om urgentie te krijgen.
Dit is geen l*lkoek zoals u het omschrijft maar een feit.
Gaat hij echter nu al urgentie aanvragen dan vangt hij koef.
Op hetoment dat meoder de woning te koop heeft staan is de verkoop in actuele fase en kan hij diens rechten aanspreken.
Je bent al eerder in andere topics gewezen op het feit dat je zaken verzint, uit je duim zuigt en dingen anders voorstelt dan ze zijn! Dat doe je nu weer: Een gemeente zal geen urgentie verstrekken omdat moederlief haar huis verkoopt en zoon op straat komt te staan. Dat is geen urgente reden. Zoonlief zal zelf zijn zaakjes moeten regelen.
Zo is het en niet anders, dat jij er een semi-intelligente draai aan wil geven maakt het niet anders. Doe mij maar een verwijzing van jouw verhaal.....
Zoniet, blijft het l*lkoek!
Zo is het en niet anders, dat jij er een semi-intelligente draai aan wil geven maakt het niet anders. Doe mij maar een verwijzing van jouw verhaal.....
Zoniet, blijft het l*lkoek!
Beste Youdid,
Vraag even na bij de woningbouwver. wat de vereisten voor urgentie zijn.
Maar ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.
Ik neem even aan dat je moeder eigenaar van de woning is en zodoende is zij gerechtigd om de woning te verkopenen dat jij meerderjarig bent. Kies jij er zelf voor om niet mee te verhuizen dan zal je op het moment van levering van de woning aan de nieuwe eigenaar de woning hebben moeten verlaten.
Ben je onder de 18 (neem ik niet aan) dan is je moeder verplicht om woonruimte voor je te regelen, vanwege har onderhoudsverplichting.
Let niet op de "adviezen" van Chanmaster want die slaan als een l*l op een drumstel..
Vraag even na bij de woningbouwver. wat de vereisten voor urgentie zijn.
Maar ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.
Ik neem even aan dat je moeder eigenaar van de woning is en zodoende is zij gerechtigd om de woning te verkopenen dat jij meerderjarig bent. Kies jij er zelf voor om niet mee te verhuizen dan zal je op het moment van levering van de woning aan de nieuwe eigenaar de woning hebben moeten verlaten.
Ben je onder de 18 (neem ik niet aan) dan is je moeder verplicht om woonruimte voor je te regelen, vanwege har onderhoudsverplichting.
Let niet op de "adviezen" van Chanmaster want die slaan als een l*l op een drumstel..
Lezen!
Moeder is EIGENAAR van de woning!
Woningbouwvereniging .......?
Moeder is EIGENAAR van de woning!
Woningbouwvereniging .......?
@ caruso
Lezen is bij jou ook niet je sterkste vak....
TS wil urgentie hebben voor een huurwoning. Dus waar ga je heen als je dat wil weten; juist naar de woningbouwvereniging...
Ik heb nog nooit gehoord van urgentie voor een koopwoning (aanbod van koopwoningen is nl erg groot)
even een quote uit mijn post....
Lezen is bij jou ook niet je sterkste vak....
TS wil urgentie hebben voor een huurwoning. Dus waar ga je heen als je dat wil weten; juist naar de woningbouwvereniging...
Ik heb nog nooit gehoord van urgentie voor een koopwoning (aanbod van koopwoningen is nl erg groot)
even een quote uit mijn post....
Ik neem even aan dat je moeder eigenaar van de woning
Inderdaad roro25, je haalt me de woorden uit de mond. Ik kan geen advies gebruiken van mensen die mijn halve stukje lezen.
Het is dus zo dat ik een moeder heb die haar huis verkoopt (ouders gescheiden en IK woon bij moeder) Ik heb dan dus geen vaste verblijfplaats meer en wil gaan huren bij de woningbouwvereniging. Sta al jaren ingeschreven. NOg altijd geen woning daar vanwege de wachtlijsten. Maar moeder is het wachten beu en gaat nu stappen ondernemen om alsnog haar huis te verkopen en bij haar grote liefde in te trekken. Ze wil me zeker helpen met een woning, maar wij samen vragen ons af of urgentie dan niet de oplossing zou zijn. En JA ik ben meerderjarig.
Bedankt roro25, voor je advies. Daar heb ik wat aan, tenminste!
Groetjes Youdid
ps, ik ben geen zoon maar een DOCHTER hihi
Het is dus zo dat ik een moeder heb die haar huis verkoopt (ouders gescheiden en IK woon bij moeder) Ik heb dan dus geen vaste verblijfplaats meer en wil gaan huren bij de woningbouwvereniging. Sta al jaren ingeschreven. NOg altijd geen woning daar vanwege de wachtlijsten. Maar moeder is het wachten beu en gaat nu stappen ondernemen om alsnog haar huis te verkopen en bij haar grote liefde in te trekken. Ze wil me zeker helpen met een woning, maar wij samen vragen ons af of urgentie dan niet de oplossing zou zijn. En JA ik ben meerderjarig.
Bedankt roro25, voor je advies. Daar heb ik wat aan, tenminste!
Groetjes Youdid
Tja, ik reageer op de briljante bijdrage van Chanmaster die verwijst naar de woningstichting....alsof die zou helpen.
Die is geen partij.......je kunt daar niet zomaar terecht voor een urgentie.
Lezen, 't blijft moeilijk!
Die is geen partij.......je kunt daar niet zomaar terecht voor een urgentie.
Lezen, 't blijft moeilijk!
tja geslachtsverandering vindt ook heel snel plaats op dit forum. (ik neem me toch altijd voor geen aannames te maken)
Ik weet niet in welke gemeente je woont, maar na vijf jaar moet je toch al wel hoog op de wachtlijst staan of zelfs een aanbod hebben gehad. Tja ik weet grote steden duurt wat langer. Maar zelfs in R'dam of regio Den Haag is wachttijd tussen de 3-7 jaar als je actief reageert.
Maar in ieder geval succes
Ik weet niet, maar een idee om bij je vader te vragen bij hem in te trekken (ik weet niet hoe de verhoudingen zijn)
je zou wel een beroep proberen te doen op urgentie door aan te geven dat de oorzaak bij iemand anders ligt (i.c. je moeder), maar zal lastig worden..
@ caruso
Misschien even aangeven tot wie je je richt.... Levert dan geen ongemakkelijke situaties op.
@CM
De bijdragen zijn niet vaak van hoogstaande kwaliteit; vandaar bovenstaande reactie
edit: aanvulling
Ik weet niet in welke gemeente je woont, maar na vijf jaar moet je toch al wel hoog op de wachtlijst staan of zelfs een aanbod hebben gehad. Tja ik weet grote steden duurt wat langer. Maar zelfs in R'dam of regio Den Haag is wachttijd tussen de 3-7 jaar als je actief reageert.
Maar in ieder geval succes
Ik weet niet, maar een idee om bij je vader te vragen bij hem in te trekken (ik weet niet hoe de verhoudingen zijn)
je zou wel een beroep proberen te doen op urgentie door aan te geven dat de oorzaak bij iemand anders ligt (i.c. je moeder), maar zal lastig worden..
@ caruso
Misschien even aangeven tot wie je je richt.... Levert dan geen ongemakkelijke situaties op.
@CM
De bijdragen zijn niet vaak van hoogstaande kwaliteit; vandaar bovenstaande reactie
edit: aanvulling
Laatst gewijzigd door roro25 op 06 apr 2008 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Even voor alle duidelijkheid daar men mijn bijdragen kennelijk niet begrijpt.
Er bestaan binnen Nederland nog mogelijkheden om urgentie e krijgen voor woningzoekenden. Behoudens aan de standaard voorwaarden wordt voldaan en men als woningzoekende staat ingeschreven is bovenvermelde situatie aanleiding om urgentie in de toewijzing van een huurwoning te krijgen, De verkoop moet dan wel reeds op gang zijn d.w.z. dat de woning officieel te koop moet staan. Ik hoog dat dit voldoende toelicht.
Er bestaan binnen Nederland nog mogelijkheden om urgentie e krijgen voor woningzoekenden. Behoudens aan de standaard voorwaarden wordt voldaan en men als woningzoekende staat ingeschreven is bovenvermelde situatie aanleiding om urgentie in de toewijzing van een huurwoning te krijgen, De verkoop moet dan wel reeds op gang zijn d.w.z. dat de woning officieel te koop moet staan. Ik hoog dat dit voldoende toelicht.
chanmaster,
je bent weer aardig aan het confabuleren.
Gebruik een zoekmachine en je komt er achter dat dit bij 98 % van de woningbouwverenigingen GEEN aanleiding is voor urgentie.
je bent weer aardig aan het confabuleren.
Gebruik een zoekmachine en je komt er achter dat dit bij 98 % van de woningbouwverenigingen GEEN aanleiding is voor urgentie.
In iedere gemeente zijn de regels voor urgentie anders, dus dat algemene geblabla van CM slaat nergens op. Informeer bij gemeente en woningstichting wat daar de regels zijn. Ik denk dat je wel buiten de boot valt in dit geval. Je zou immers mee kunnen verhuizen met je moeder, doe je dat niet, dan maak je jezelf dakloos, en is dat ook jouw probleem, dat zal de redenering wel worden ben ik bang. Maar ook ik ben nieuwsgierig waar je dan woont als je met vijf jaar nog niks op de huurmarkt kunt krijgen. Je zou kunnen proberen om antikraak te gaan wonen (camelot, ad hoc). omdat dat enorm tijdelijke woonruimte is mag je dan meestal je inschrijftijd bij de woningstichting houden (wel even checken of dat bij de jouwe ook zo is).
Even een terzijde, het feit dat de huiseigenaar de woning verkoopt is niet genoeg argument om de bewoners uit het huis te zetten. De eigenaar zal bij verkoop voor vervangende woonruimte moeten zorgen.
In dit geval geldt dus dat volgens mij je moeder voor die vervangende woonruimte zou moeten zorgen. Ik denk dus dat de meeste woningbouwverenigingen in deze situatie zullen zeggen dat het niet hun probleem is, maar dat van de eigenaar van het huis, en dat die dus voor vervangende woonruimte moet zorgen. En dat je dus niet in aanmerking komt voor urgentie.
In dit geval geldt dus dat volgens mij je moeder voor die vervangende woonruimte zou moeten zorgen. Ik denk dus dat de meeste woningbouwverenigingen in deze situatie zullen zeggen dat het niet hun probleem is, maar dat van de eigenaar van het huis, en dat die dus voor vervangende woonruimte moet zorgen. En dat je dus niet in aanmerking komt voor urgentie.
op grond van welke rechtsgrond? Wat is de rechtsbetrekking tussen beide volgens jou? Ik ben er vanuit gegaan dat er geen rechtsbetrekking (huurovereenkomst bv) tussen moeder en dochter bestaat. Dan kan moeder de woning gewoon verkopen en dochter mag het zelf uitzoeken. Zou dochter huren (en dit kunnen bewijzen) dan is zij beschermd vanuit de huurbescherming.Even een terzijde, het feit dat de huiseigenaar de woning verkoopt is niet genoeg argument om de bewoners uit het huis te zetten. De eigenaar zal bij verkoop voor vervangende woonruimte moeten zorgen.
Uitgaande van gegevens TS blijkt dat zij mag logeren in de woning van moeder. Dit is gebeurd op basis van wilsovereenstemming. Dus moeder mag besluiten de logeerpartij te beeindigen.
Even lezen Kweenie, valt een beetje in de categorie antwoorden van CM.
Mams moet zorgen voor andere woonruimte?
Lariekoek en apekool!
Dochter moet/kan zelf haar broek ophouden.
Lariekoek en apekool!
Dochter moet/kan zelf haar broek ophouden.
Laatst gewijzigd door caruso op 07 apr 2008 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb me ook wel eens urgentie verzoeken behandeld, en als ik deze casus voor me krijg, zou ik zo besluiten:
Dochter woont bij moeder in koopwoning, moeder wil verkopen (keus!), dan wordt dochter dakloos.
Dus een duidelijke oorzaak, dan mag de veroorzaker ook voor een oplossing zorgen.
En daar bovenop: Je staat al zo lang ingeschreven, dan heb je toch wel kans om iets te huren? (en ne, geen eisen stellen, het gaat toch om een noodsituatie?)
TS: infomeer bij de woningcorporatie waar je urgentie wil aanvragen, wat de regels zijn die daar gelden, ik vraag me even af in welke regio je niet met 5 jaar inschrijftermijn aan de bak komt.
Dochter woont bij moeder in koopwoning, moeder wil verkopen (keus!), dan wordt dochter dakloos.
Dus een duidelijke oorzaak, dan mag de veroorzaker ook voor een oplossing zorgen.
En daar bovenop: Je staat al zo lang ingeschreven, dan heb je toch wel kans om iets te huren? (en ne, geen eisen stellen, het gaat toch om een noodsituatie?)
TS: infomeer bij de woningcorporatie waar je urgentie wil aanvragen, wat de regels zijn die daar gelden, ik vraag me even af in welke regio je niet met 5 jaar inschrijftermijn aan de bak komt.
Verwijzing wetsartikel, jurisprudentie enz....?Dus een duidelijke oorzaak, dan mag de veroorzaker ook voor een oplossing zorgen
Goed, dochter dus! Is meerderjarig en zelf in staat haar zaken te regelen.
Moeder staat gewoon in haar recht om de woning te verkopen, en zij hoeft géén rekening te houden met een inwonende dochter!
We vallen in herhaling...