LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blij gemaakt met dode mus?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

Hallo allen,

ik heb een beetje een zwaar weekend. Maak me zorgen. Het volgende is het geval. 10 jaar geleden ingeschreven bij een wbv in Arnhem. Toen nog samen met mijn partner. Na 2 jaar huis gekocht, nooit meer gedacht aan inschrijving (inschrijving is gratis, dus nooit enig bericht, wat je doet denken van oja daar sta ik nog ingeschreven) getrouwd en in 2009 weggegaan en scheiding in gang gezet. Sinds het weggaan bij mijn ex her en der ingewoond omdat ik door een ziekte niet in staat was te werken. Nu 2 jaar later woon ik bij mijn vader in het noorden maar logeer ik bij een vriend of bij mijn moeder in omgeving arnhem omdat ik daar toch weer wil wonen. Mijn inkomen is te laag voor particuliere huur.
3 weken geleden contact gehad met de wbv omdat het me te binnenschoot dat ik misschien nog een inschrijfnummer had, wat ook bleek. Wbv gebeld met de vraag of het uberhaupt zin zou hebben te reageren. corporatie heeft voor mij wijzigingen aangebracht, dat ik door scheiding noodgedwongen bij mijn vader woon. corporatie mij gezegd dat men alleen zou kijken of ik op het moment van inschrijven bij de wbv ook woonde op het adres wat ik opgegeven had. Ok,ik blij en gereageerd op een droomflatje...week later toewijzingsbrief gekregen. Dag later bij wbv langsgegaan voor de sleutel om te kijken. Nogmaals gevraagd of het zin zou hebben om te gaan kijken, omdat het zo'n troepje is geweest en ik dus "verzuimd" heb om een verhuizing door te geven, en ik niet blij gemaakt wil worden met een dode mus. Nee als het niet zou kloppen zou ik de brief geeneens ontvangen hebben.
Flatje bekeken en erg enthousiast, niet alleen omdat het een leuk ding is, maar mede omdat ik overnieuw kan beginnen na 2,5 jaar. Sleutel weer ingeleverd en nogmaals gevraagd of ik een beetje feest mocht vieren. Acceptatie en alles ingevuld en gegeven. Kopie echtscheiding die toen nog niet rond was en historisch uittreksel zou later komen. Als de acceptatie in het postvakje lag was het definitief, en waren de andere papieren formaliteit, zoals wbv heeft gezegd...dus eigenlijk had ik een woning....toch?
De woning is leeg, zij willen heel graag verhuren, en ik wil graag huren. Ik kan het betalen, heb het stiekem al in mijn hoofd ingericht, en ik kan er direct in.

Toch zit mijn meettijd me niet lekker. Ik heb afgelopen vrijdag nog gebeld met mijn zorgen. Ik kan nergens heen, ik ben bijna 32 en zwerf al 2 jaar rond omdat ik gewoon geen particuliere woning kan betalen. Ik heb meerdere keren gehoord dat ik me geen zorgen moet maken, alleen de mevrouw van vrijdag zei dus dat het wel degelijk uitmaakt, dat ik daarna dus een huis heb gekocht met mijn exman,en dat het daarop nog steeds afgeketst kan worden. toch blij gemaakt met een dode mus. Mijn scheiding is sinds 20 oktober definitief. Kan dit misschien nog positieve invloed hebben dat ik zwervende ben door scheiding?

En wat is een formaliteit? Ondanks dat er wordt gezegd dat het sporadisch voorkomt. Pluizen ze echt alles na wat je opstuurd, of de papieren zijn binnen, dus ok? Ik ben echt bang dat ze de toewijzing door mijn foutje terugtrekken, ook al heb ik meerdere keren aangegeven heb hoe de vork in de steel zit, en door 2 personen mijn zorgen weggewuivd zijn. Ik word maandag gebeld door de mensen die die papieren controleren, maar ben nu gewoon angstig om de telefoon op te nemen, omdat ik zo bang ben voor negatief nieuws. En als het negatief is, wat kan ik dan nog aanvoeren? Kan ik nog uberhaupt iets doen?

Deze wbv is in mijn opinie ook niet geheel schoon qua informatie verstrekken dan. Neem aan dat ik echt niet de enige ben die een "foutje" heeft gemaakt en die zelfs door de corporatie is rechtgezet.

Zijn er mensen die ook een huis toegewezen hebben gekregen en die daarna weer is teruggetrokken?

Ik lees graag ervaringen.

Sorry voor het lange verhaal, het moest er echt even uit.

Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

Ik kan me voorstellen dat u ongerust ben, en zekerheid wil over of u de woning krijgt. Maar ik denk dat het toch even een kwestie is van afwachten (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk..), want anders gaat u wellicht op de zaken vooruit lopen. Het is wel handig dat -als ze u bellen- u pen en papier bij de hand hebt. Stel, u krijgt de woning onverhoopt toch niet, dan is het goed om te vragen met wie je gesproken hebt en op welke gronden je de woning niet krijgt. Dit, zodat je later gericht bezwaar kan aantekenen.

Succes nog, en laat ons weten hoe het gegaan is!

Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

Dank u wel voor uw reactie. U heeft ook helemaal gelijk over het feit dat ik niks anders kan doen dan afwachten. Ik heb alleen nooit te maken gehad met een wbv, en weet dus niet hoe streng ze (kunnen) zijn. Ik wil ook helemaal niet iets aanwakkeren als ik zeg dat hier in de buurt veel allochtonen een woning betrekken. Het lijkt me niet dat die ook allemaal snappen hoe zo'n systeem in elkaar zit, en dus ook makkelijk een foutje kunnen maken.
Ik ben geen urgentiegeval, want ik kan her en der een dak boven mijn hoofd hebben, dus dat vraag ik ook niet aan. Het is vooral het gevoel van meerdere keren vragen of het zin heeft en meerdere keren te horen heb gekregen maak u niet druk, en ik dus eindelijk na 2,5 jaar weer een beetje aan mijn toekomst durfde te denken en werken, en dat dat misschien toch niet doorgaat. Dat zou gewoon heel zuur zijn.

Maar nogmaals bedankt voor de feedback

Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

Pisces2202 schreef:Dank u wel voor uw reactie. U heeft ook helemaal gelijk over het feit dat ik niks anders kan doen dan afwachten. Ik heb alleen nooit te maken gehad met een wbv, en weet dus niet hoe streng ze (kunnen) zijn. Ik wil ook helemaal niet iets aanwakkeren als ik zeg dat hier in de buurt veel allochtonen een woning betrekken. Het lijkt me niet dat die ook allemaal snappen hoe zo'n systeem in elkaar zit, en dus ook makkelijk een foutje kunnen maken.
Ik ben geen urgentiegeval, want ik kan her en der een dak boven mijn hoofd hebben, dus dat vraag ik ook niet aan. Het is vooral het gevoel van meerdere keren vragen of het zin heeft en meerdere keren te horen heb gekregen maak u niet druk, en ik dus eindelijk na 2,5 jaar weer een beetje aan mijn toekomst durfde te denken en werken, en dat dat misschien toch niet doorgaat. Dat zou gewoon heel zuur zijn.

Maar nogmaals bedankt voor de feedback
Ik huur zelf via een particuliere huurbaas, maar ik weet hoe erg de zenuwen kunnen zijn als je moet afwachten op een bericht of je wel of geen woning toegewezen krijgt.
Wat betreft de 'allochtonen' in de wijk; Er zullen vast mensen zijn die gewoon weten hoe het systeem werkt, ik denk dat dat het probleem niet is.

Heeft u trouwens ook al op de website van de desbetreffende woningcooperatie gekeken? Daar staat vast meer informatie op over de voorwaarden en regels etc bij het toewijzen van een woning.

Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

als ik in de positie was dat ik particulier kon wonen, waren de zenuwen ook niet zo groot als nu. en zoals ik al zei, een foutje is zo gemaakt. De corporatie heeft het samen met mij telefonisch rechtgezet, het staat dus als mutatie door corporatie in de computer.

Ik heb gekeken op de site, en dat is dus tegenstrijdig als dat ze me verteld hebben. Corporatie zegt a...site zegt b...als ik de site moet geloven betekend het dus dat mijn meettijd 8 jaar is ipv 10, terwijl corporatie zegt dat ze kijken naar inschrijving op het adres en inschrijving bij hun. En wat daarna gebeurd is niet van toepassing is. Dus wat is wat?

Als het a is hoef ik me geen zorgen te maken, als het b is juist wel want dan klopt mijn meettijd dus niet, en is mijn meettijd 1 jaar en 9 maanden minder. En kunnen ze op basis daarvan me zelfs uitschrijven en me de woning door de neus boren, en ik dus weet niet hoe lang nog uit een tas moet leven bij dees en geen.

De rayonmedewerker neemt morgen contact met me op over deze kwestie en of ik de woning mag betrekken. Dus hoop ook dat diegene geen zwaar weekend heeft gehad :wink:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het is een lang verhaal dus ik vraag me af of ik het goed begrijp.............

Je hebt de woning toegewezen gekregen op het feit dat je 10 jaar lang stond ingeschreven?
Maar nu blijkt achteraf dat je bent verhuisd en dat per verhuizing de inschrijving weer opnieuw ingaat?
Dus feitelijk heb je geen inschrijfduur van 10 jaar?

Klopt dit of heb ik het mis :D

Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

klopt :lol:

Maar omdat ik dus voordat ik reageerde op de woning eerst telefonisch contact heb gehad met de wbv of het zin had om uberhaupt te reageren, en dus het antwoord kreeg dat ze keken of ik woonde op het adres dat ik had opgegeven bij inschrijving bij de wbv, en bij het bezichtigen hetzelfde antwoord heb gekregen van medewerker 2, en dus ben gaan kijken. En nu achteraf hoor dat het door het rayon nagekeken wordt en dus blijkt dat het wel degelijk belangrijk is dat er een koopwoning tussendoor is gekomen, ben ik de kluts kwijt, en dus heel bang dat ik door verkeerde informatie van het wbv achter het spreekwoordelijke net vis.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Niet dat ik een antwoord weet, maar ik wilde het even duidelijk hebben zodat iemand anders misschien wel het antwoord weet.

Ik zou het trouwens wel heel lullig vinden van de woningbouw als jij de woning toch ineens niet zou krijgen.

Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

tja ik ook, daarom zocht ik naar ervaringen en misschien wat geruststelling. Ik ben het een beetje zat om nog langer dan 2,5 jaar uit een tas te moeten leven bij vader, moeder, vrienden etc. Maar ja als ze streng zat zijn, hebben ze daar natuurlijk niks mee te maken. Dat is uw probleem zal dan wel het antwoord zijn. :cry:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Tja over streng zijn valt hier natuurlijk weinig te zeggen, bij de ene woningbouw zullen ze soepeler zijn dan bij de andere. Hoop voor jou dat ze soepel zijn :lol:

Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

:lol: ik als doemdenker die nooit geluk heeft...zal wel niet :wink:

Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

Ok misschien heeft iemand hier wel een antwoord op.

voordat ik reageerde op de woning, heb ik de corporatie aan de telefoon gehad. De situatie uitgelegd etc. De corporatie heeft in het systeem doorgevoerd dat ik bij mijn vader woon door mijn scheiding. Die staat ook netjes in mijn mutatielijst. Zij wist dat ik na mijn inschrijving bij de wbv een huis heb gekocht met mijn ex-man. Als zij had gezegd dat dat uit zou maken voor mijn meettijd zou ze dat ook moeten aanpassen in mijn mutatielijst. Dit heeft ze niet gedaan en blijft mijn meettijd dus op 10 jaar staan. De tijd dat ik op mijn 1e adres stond ingeschreven en bij de wbv. Mocht ik morgen een negatief antwoord krijgen op deze toegewezen woning, kan ik dit dan aanvoeren als "fout van de wbv"?

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

Heeft die vorige vehuizing naar een koophuis wel wat te maken met je inschrijftijd voor een huurhuis? Als je bij onze wbv een huis huurt, begin je weer opnieuw als je ingeschreven wilt (blijven) staan. Dit omdat je anders op een gegeven moment altijd voorrang zou krijgen bij toewijzing van een huurwoning. Omdat je tussendoor geen huurhuis hebt gehuurd maar een koophuis hebt gekocht, maakt dit volgens mij niet uit voor toewijzing/inschrijvingstijd van een huurhuis.

Bij onze wbv werkt het zo;
Stel je staat ingeschreven bij een wbv en woont bij je ouders. Verhuizen je ouders en dus jij ook, maakt dit voor het zoeken naar een huurhuis/ingeschreven staan niet uit. Je blijft gewoon ingeschreven en moet misschien een adreswijziging doorgeven om post te kunnen blijven ontvangen.

Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

dat is dus het onduidelijke (trouwens bedankt voor je antwoord)

De medewerker van de corporatie zegt dat men kijkt of ik op het aangegeven adres woonde op het moment van inschrijving bij de wbv. Wat ik daarna zou hebben gedaan en gewoond zou hebben zou niet uitmaken.

Medewerker B zegt dat het kopen van een huis wel degelijk uitmaakt voor mijn meettijd omdat het een zelfstandige woonruimte betrof. Dat ik nadat ik bij mijn exman ben weggegaan heb ingewoond bij mensen, dat maakt dan weer NIET uit.

De corporatie spreekt in deze zichzelf dus tegen, waar ik de dupe van kan worden.

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

De medewerker die zei dat het niets uitmaakte, bedoelde m.i.; zolang het maar geen huurwoning van betreffende wbv is geweest in de tussentijd.

Volgens mij is het antwoord van medewerker B alleen van toepassing als het gaat om een huurwoning van de zelfde wbv en dus de zelfde regio.

Je zal tijdens je inschrijvingsperiode toch ergens moeten wonen.
Als dat niet in een huurhuis van betreffende wbv is, maakt dat voor de inschrijvingsduur bij desbetreffende wbv weinig uit.

Even een ander voorbeeld wat misschien kan helpen bij medewerker B;
Stel je woont in Friesland en wilt gaan studeren in Delft.
Je schrijft je een/twee jaar van te voren in in Delft voor een huurwoning/-kamer van een wbv. Die vind je echter niet op tijd en gaat daarom tussentijds in een (zelfstandige) huurwoning/-kamer in Utrecht wonen om toch maar op tijd in Delft te kunnen komen. Dit maakt voor de inschrijvingstijd in Delft niet uit. Het is een andere wbv en dus een andere inschrijving.

Ik wens je veel succes en een goede nachtrust.

witte angora
Berichten: 30874
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat medewerker B het niet goed begrepen heeft, ik ken het Kan gebied wel

Als je ingeschreven staat, en een andere huurwoning accepteert, dan vervalt inderdaad de inschrijving, en begin je opnieuw te tellen. Echter, je hebt geen andere huurwoning geaccepteerd, je zat in een koopwoning. Heel andere situatie dus.

Hoewel het hier in de bollenstreek weer anders is, waren de tussentijdse verhuizingen in mijn geval geen probleem. Ik schreef me in Leiden in, toen ik nog in Zwolle woonde, ben daarna naar een dorp in Gelderland verhuisd, na de scheiding twee woningen in een stad in Gelderland gehad, in de tussentijd is het systeem hier verandert, maar al die tijd stond ik ingeschreven, en de punten liepen gewoon door.

Tot ik dus hier de woning kon krijgen, en bovenaan stond.

Dus ik denk dat je je niet al te veel zorgen moet maken over de tussentijdse verhuizingen naar een koopwoning, dat zou niet mee moeten tellen.

Anders wordt het als je eenmaal een huurwoning geaccepteerd hebt, dan moet die inschrijving wel vervallen, anders krijgen de oudste mensen vanwege hun meettijd/inschrijfduur standaard altijd voorrang op jongere mensen, en dat kan natuurlijk niet.

Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

kijk zoals jullie het nu zeggen lijkt het me logisch.

Maar dan kunnen ze nog altijd vallen over het feit dat ik "verzuimd"heb die verhuizing door te geven.

tja een instantie he, hun woord tegen het mijne.

Maar dank jullie wel voor de antwoorden die me een beetje gerustgesteld hebben. We zullen het over een paar uur horen. Ik heb nog nooit via Volkshuisvesting Arnhem gehuurd, en heb alleen een koophuis gehad en ingewoond bij familie en vrienden.

Zal ik eindelijk mijn tassen kunnen uitpakken? :cry:

N.B. zie toch op de site van Entree staan dat het altijd consequenties heeft als je gaat verhuizen, en het niet uitmaakt of het een huur- of koopwoning betreft...zucht

lekker duidelijk allemaal weer :shock:

Pisces2202
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:34

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Pisces2202 »

Toch blij gemaakt met een dode mus.

De koopwoning was dus toch mijn nieuwe meettijd. Al klopt mijn uittreksel ook niet. Die zegt dat ik op 24 juli 2004 daar ben komen wonen. Lijkt me stug want ik ben met mijn exman op 1 maar 2004 daar komen wonen, en op 28 mei 2004 zijn we getrouwd, maar ok, mijn meettijd staat nu dus op 7 jaar en een beetje...zucht..Hele botte medewerker aan de telefoon gehad de zei dat bezwaarschrift indienen geen zin heeft omdat ze altijd sterk staan. Ja tuurlijk. En bedankt Volkshuisvesting Arnhem voor de verkeerde informatie en een woning door de neus boren. Koude...ijskoude douche!

Toch wel weer gereageerd op 2 woningen, moet toch wat. Weet niet of ik met 7 jaar uberhaupt nog ergens zicht op heb.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Het is heel vervelend maar ik vrees dat er weinig aan te doen valt. Overigens u kunt natuurlijk altijd eens informeren bij een juridisch loket (eerste advies is doorgaans gratis.)

In ieder geval zou ik wel blijven reageren op geschikte woningen. Nu weet ik niet precies hoe deze wvb te werk gaat maar het zou zomaar eens kunnen dat er ineens een woning is waar te weinig op gereageerd is of dat de mensen boven u op de lijst nee zeggen en dat u toch ineens aan de beurt bent.

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: Blij gemaakt met dode mus?

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

Jammer dat het zo is gelopen.
Heb net de voorwaarden van Entree gelezen en daar staat inderdaad, onder 2.2.nog iets, over de inschrijftijd etc..
Ik hoop dat je snel een plek voor je zelf vindt en de draad weer op kan pakken.

Gesloten