LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huur opzeggen per 15e maand

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

huur opzeggen per 15e maand

Ongelezen bericht door smily01 »

Ik huur momenteel al 8 jaar een appartement via een particuliere verhuurder. Nu ben ik op de hoogte van de wettelijke opzegtermijn, maar is het mogelijk om een huur bijvoorbeeld op te zeggen per de 15e van een maand of moet dat aan het eind van een maand gebeuren?

Ik dank jullie voor jullie reacties!!!

LadyDaisy
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 okt 2009 17:06

Re: huur opzeggen per 15e maand

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Dat ligt er maar net aan wat er in je huurcontract/ de voorwaarden staat.
Meestal is er 1 maand opzegtermijn: je zegt per 15-09 op en de einddatum is dan 15-10.

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huur opzeggen per 15e maand

Ongelezen bericht door witte angora »

De maand opzegtermijn is geen kalendermaand, maar een periode van 30/31 dagen, vergelijkbaar met een maand. Sterker nog: je zou vandaag op kunnen zeggen met als einddatum 15 oktober. Er moet dus minimaal een maand tussen zitten, maar dat mag ook wat langer.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: huur opzeggen per 15e maand

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Heel soms is het zelfs mogelijk dat de verhuurder een kortere opzegtermijn accepteert, ongeacht wat er in de overeenkomst staat. In principe is de opzegtermijn inderdaad een maand (niet gelijk aan een kalendermaand) echter als partijen in onderling goed overleg besluiten dat er eerder een einde aan de overeenkomst komt, is dat zeker toegestaan.

Te denken valt dan aan voorbeelden van woningen welke de verhuurder heel snel en makkelijk weer kan verhuren. Aangezien u al 8 jaar woont is het goed mogelijk dat de verhuurder kan verhuren tegen een hogere huurprijs dan u betaalt op dit moment ivm de maximale jaarlijkse huurstijgingen. Indien er nieuwe huurders komen, mag het hurbedrag opnieuw vastgesteld worden door de verhuurder. Dus als verhuurder toevallig potentiële huurders in de rij heeft staan die wellicht meer willen betalen, kan het zijn dat deze akkoord gaat met een kortere opzegtermijn. Nu zou ik het hier niet op gaan gokken natuurlijk.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: huur opzeggen per 15e maand

Ongelezen bericht door dhc »

Misschien je verhuurder bellen? Wij weten niet wat er in je huurcontract staat....

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: huur opzeggen per 15e maand

Ongelezen bericht door ciske »

je mag elke dag opzeggen , wel voor een maand maar als je op de 15 de opzegd dan is het volgende maand op de 15 de eruit.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: huur opzeggen per 15e maand

Ongelezen bericht door SJZ »

Regel bij huur van woonruimte is dat je opzegt "tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag"

zie
Burgerlijk wetboek, boek 7, artikel 271

Gesloten