LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huursubsidie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Iris
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2003 12:02

Huursubsidie

Ongelezen bericht door Iris »

Sinds een aantal maanden zit ik met een zeer ernstig probleem met mijn huursubsidie. Het is een lang verhaal maar ik hoop dat jullie bereid zijn om het te lezen.

Ik ben 20 jaar en huur sinds 7 januari 2002 een flatje. Meteen nadat ik daar ben komen wonen heb ik huursubsidie aangevraagd. Dit heb ik ook ontvangen voor de maanden februari tot en met juni 2002. Daarna heb ik een aanvraag voor huursubsidie ingediend voor het daaropvolgende jaar (juli 2002 - juli 2003). Daar heb ik nooit een beslissing over gekregen, maar omdat ik nog steeds gewoon huursubsidie kreeg dacht ik dat het wel goed zat.

Een aantal maanden geleden (21 augustus 2003) kwam ik erachter dat ik al sinds mei 2003 geen huursubsidie meer kreeg. Dat ik hier pas zo laat achter ben gekomen had te maken met het feit dat ik mijn huursubsidie via de huurder ontving (geclusterde betaling) en mijn huur betaal per automatische incasso.

Zodra ik erachter kwam dat ik geen huursubsidie meer kreeg, ben ik naar de verhuurder gegaan. Daar heb ik gesproken met iemand die mij vertelde dat de huursubsidie gewoon door had moeten lopen en er waarschijnlijk ergens iets fout was gegaan. Vervolgens heb ik een telefoongesprek gehad met iemand van het ministerie van VROM, die me het volgende uitlegde:

De huursubsidie die ik tot de maand april (2003) had ontvangen, had niet op mijn eigen naam gestaan, maar op naam van ene meneer Ahmed Jama Warsame. Deze meneer zou op mijn adres ingeschreven hebben gestaan tot april 2003. In die maand was er een brief ontvangen van de gemeentelijke basisadministratie waarin zijn uitschrijving bekend werd gemaakt, waarna de huursubsidie gestopt was. Het enige wat ik kon doen was opnieuw huursubsidie aanvragen.
Wanneer ik de aanvraag zou indienen voor 1 september 2003, zou ik vanaf september weer huursubsidie krijgen. Het zou ongeveer acht tot tien weken duren voor de aanvraag verwerkt zou zijn.

Dit verhaal verbijsterde mij zeer. Dhr Ahmed Jama Warsame had op mijn adres gewoond voordat ik er was komen wonen en was naar mijn weten gewoon uitgeschreven rond de datum dat ik me had laten inschrijven. Dit bleek ook te kloppen. Via de gemeente heb ik een afschrift uit de basisadministratie persoonsgegevens opgevraagd, waarop vermeld is dat dhr Ahmed Jama Warsame per 9 januari 2002 is uitgeschreven. Het was dus in principe niet mogelijk om op zijn naam huursubsidie uit te keren. Hoe dit wel heeft kunnen gebeuren is mij persoonlijk een raadsel.

Vervolgens heb ik het advies van het ministerie van VROM opgevolgd en een nieuw aanvraagformulier voor huursubsidie ingevuld en opgestuurd op 23 augustus 2003. Nog steeds heb ik geen huursubsidie ontvangen en de situatie wordt steeds nijpender.

In de maanden mei tot en met augustus 2003 had ik in principe ook recht op huursubsidie, maar dit zal ik waarschijnlijk helemaal nooit krijgen omdat er geen huursubsidie met terugwerkende kracht wordt uitbetaald.

Ik wordt hier dus de dupe van de domme fouten van het ministerie van VROM. Hoe is het mogelijk...
En dan durven ze aan de telefoon ook nog te zegen: "Sorry mevrouw, het is niet ons probleem..." :?

Gast

Re: Huursubsidie

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is allemaal flink balen, maar in principe had je eerder aan de bel moeten trekken. Als je geen beslissing krijgt op jouw naam met de goede ingangsdatum etc. moet je daar toch zelf achteraan.

Ik heb jaren geleden ook gezeik gehad met huursubsidie. Ik had mijn aanvraag persoonlijk afgegeven bij de gemeente maar die verklaarde dat die daar nooit was aangekomen waardoor ik een paar maanden geen huursubsidie heb ontvangen. Ik heb toen zo'n herrie geschopt dat je nu standaard een bevestiging meekrijgt dat je het hebt afgegeven. Had ik toentertijd ook eigenlijk om moeten vragen, maar ja, als je alles van te voren weet...

Gast

Re: Huursubsidie

Ongelezen bericht door Gast »

halllo iris,


ga via internet naar www.ombudsman.nl en vul daar een formulier in.

schrijf een brief naar min vrom dat je niet accoord gaat met hun zienswijze etc .

bel of mail naar de woonbond www.woonbond.nl en vraag hun mening!

en ga naar de gemeente en leg je situatie uit,kun je via hun vangnet
regeling alvast geld krijgen die je dan later weer terug betaald als je huursubidie met terug werkende kracht krijgt(maxium terug werkende kracht min vrom is 5 jaar!)

Gesloten