LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kabelaansluiting gesloopt - voor heraanleg opnieuw betalen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Heinz
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 nov 2004 08:27

Kabelaansluiting gesloopt - voor heraanleg opnieuw betalen

Ongelezen bericht door Heinz »

Ik heb een vraag aan het forum over tv/radiokabel aansluiting in een huurhuis (woningcorporatie). Het gebeurt bij mij vlak in de buurt dat een woning is gerenoveerd na een brand. Bij de renovatie werd de bestaande kabelaansluiting gesloopt en geen nieuwe aangelegd. De woning werd dus weer opgeleverd maar zonder kabelaansluiting. De terugkerende bewoner protesteerde niet want hij wilde ook geen kabelaansluiting meer, dus tot zover geen problemen.

Nu is hij echter definitief uit die woning vertrokken en de nieuwe bewoner is verbaasd dat de woning geen kabelaansluiting heeft. Hij vraagt zich af of hij voor de hernieuwde aanleg zelf moet betalen. De woningcorporatie zegt van wél.

B.v.d. voor het antwoord.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kabelaansluiting gesloopt - voor heraanleg opnieuw betalen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit komt voor rekening van de nieuwe huurder. Kabel betaal je aan de kabelmaatschappij en die is dus contractpartij. Het ontbreken van een kabel- of telefoonaansluiting is geen gebrek in de zin van een gebrek zoals vermeld in het Gebrekenboek van de Huurcommissie. Er is dus geen wettelijke basis om herstel van de verhuurder te eisen.

Ooit - toen overal in een keer kabel werd aangelegd - was aanleg gratis. Apart laten aanleggen kost echter geld. Ook bij nieuwbouw worden aanlegkosten in rekening gebracht. En waarschijnlijk ook bij herstel na brand.

Verder kan ik me voorstellen dat met wat handigheid de kabel of het uiteinde daarvan nog wel ergens te vinden is in de woning en een handige doe-het-zelver e.e.a. kan repareren.

Je kan de situatie ook voorleggen aan de kabelmaatschappij en vragen om coulance bij herstel, om heraanlegkosten te vermijden.

Geef daarbij aan dat je anders maar Digitenne aanvraagt i.p.v. kabel om teevee te kunnen kijken als men aan je verzoek geen gehoor wil geven. Daar heb je namelijk geen kabel voor nodig.

Heinz
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 nov 2004 08:27

Re: Kabelaansluiting gesloopt - voor heraanleg opnieuw betalen

Ongelezen bericht door Heinz »

Dank voor de reactie. Als er nog helemaal geen kabelaansluiting is, begrijp ik dat de aansluitkosten voor rekening van de nieuwe huurder komen. Maar die was er eerder al en werd door een brand verwoest. Toen was er toch een taak voor de verhuurder om in overleg met de aannemer dit na de renovatie weer te herstellen, ook al maakt de huurder er geen gebruik van. De verhuurder kon de aanlegkosten m.i. claimen bij zijn opstal- en brandverzekering. Nu heeft een volgende huurder die wél een aansluiting wil het nakijken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kabelaansluiting gesloopt - voor heraanleg opnieuw betalen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is er al contact geweest met de kabelmaatschappij hierover? Wellicht kunnen zij coulance toepassen. Wat er tijdens het vorige huurcontract tussen verhuurder, huurder en verzekeraar is gebeurd, levert namelijk nu niets meer op waaraan de huidige bewoner rechten kan ontlenen.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Kabelaansluiting gesloopt - voor heraanleg opnieuw betalen

Ongelezen bericht door renegade66 »

dan ben je verkeerd voorgelicht bob,
het is een huurwoning die gerenoveerd is in opdracht van de woningbouwvereniging.
die woningbouwvereniging is dus op dit punt verantwoordelijk en kan de schade verhalen op het bedrijf die gerenoveerd heeft.

dit is dus niet voor rekening van de nieuwe huurder.

Gesloten