LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nooduitgang niet meer nodig?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Echo

Nooduitgang niet meer nodig?

Ongelezen bericht door Echo »

Beste mensen,

ik woon op kamers in een oud kantoorpand (een drukkerij) op de eerste verdieping. Er zijn brandblussers, branddekens en rookmelders (niet op batterij maar aan het stroomnet) in het gebouw aanwezig.
Nu is er via mijn kamer een nooduitgang. Er is een deur die leidt naar de gang van mijn bovenburen. Via hun buitendeur moet ik dan met de trap naar beneden. Mijn twee huisgenoten moeten ook via deze trap naar beneden en hebben beiden om die reden een sleutel van mijn kamer.

Nu heeft de huurbaas, of zijn klusjesmannen, besloten dat de deur in mijn kamer verdwijnen moet. Dit is allemaal niet meer nodig, zeggen ze, omdat er al een elektrische rookmelder is (en niet op batterij). Dan is er genoeg tijd om weg te komen.
Dit kan volgens de theorie dan wel zo mooi zijn, maar ik vraag me af als er 's nachts om wat voor reden dan ook brand uitbreekt in de keuken) welke direct grenst aan mijn kamer) dan kom ik volgens mij niet snel genoeg mijn hoogslaper uit, badjas aan en via de keuken naar buiten.

Weet iemand wat de regelementen zijn? Ik heb al wat gegoogled maar kan het niet vinden. Het lijkt mij gewoon zeer uitzonderlijk dat een nooduitgang niet verplicht is.

Hartelijk dank voor jullie hulp.

Leo The Emperor

Re: Nooduitgang niet meer nodig?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Even de preventiemedewerker van de brandweer bellen. Die kan je zeker vertellen wat wel en wat niet is toegestaan

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Als mijn huis in de fik staat, ga ik niet eerst mijn badjas aantrekken.
Kat pakken en rennen!
Als er tijd is, negatieven van foto's mee, maar anders, jammer dan!

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Het gaat toch ook niet alleen om de tijd welke je hebt om weg te komen maar om de alternatieven om buiten te komen ? Als er maar een weg naar buiten overblijft kan het toch zo zijn dat deze door brand geblokkeerd wordt? Of zie ik dat nu weer verkeerd.

Het advies van Leo lijkt me wel een aardige tip.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Normaal gesproken hebben kamers ook maar één deur, dus waarom zou bij de jouwe nog een vluchtdeur aanwezig moeten zijn? Heb je geen ramen?

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Remster: bij kamerverhuur is de ruimte een andere bbestemming (verhuur) en daar gelden ander eisen. Zoveel brandblussers enz. Er verplicht mij niemand als particulier om rookmelders op te hangen, als ik een kamer ga verhuren wel.

Duis advies van ...>preventiemedewerker van de brandweer effe bellen, die is ook op de hoogte welke regels er in jouw brandweerdistrict gelden.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Echo schreef: Mijn twee huisgenoten moeten ook via deze trap naar beneden en hebben beiden om die reden een sleutel van mijn kamer.
Sorry hoor maar vindt dat echt niet kunnen, net of iemand die in nood is waneer er brand is aan een sleutel zoeken denkt.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

bij kamerverhuur is de ruimte een andere bbestemming (verhuur) en daar gelden ander eisen. Zoveel brandblussers enz. Er verplicht mij niemand als particulier om rookmelders op te hangen, als ik een kamer ga verhuren wel.
Natuurlijk zijn brandblussers en -melders verplicht, maar er zijn honderdduizenden studentenkamers zonder een extra nooddeur, dus dat zal het probleem niet zijn. Misschien wel als de kamer geen ramen heeft, dus zodoende mijn vraag.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Remster schreef:
bij kamerverhuur is de ruimte een andere bbestemming (verhuur) en daar gelden ander eisen. Zoveel brandblussers enz. Er verplicht mij niemand als particulier om rookmelders op te hangen, als ik een kamer ga verhuren wel.
Natuurlijk zijn brandblussers en -melders verplicht, maar er zijn honderdduizenden studentenkamers zonder een extra nooddeur, dus dat zal het probleem niet zijn. Misschien wel als de kamer geen ramen heeft, dus zodoende mijn vraag.
Zou ook nog eens van belang kunnen zijn hoe hoog het gebouw is / de kamer gelegen is. Of deze een balkon heeft enz. Maar dat weet de preventiepersoon van de brandweer wel te vertellen.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Hallo.
In uw geval zijn er een aantal misstanden namelijk het feit dat medebewoners via uw vertrek in en uitgang moeten vinden. U hebt op deze wijze geen privacy en daar hebt u recht op vandaar dat ik het waardeer dat de verhuurder hierin maatregelen neemt. Verder zal de verhuurder een kamerverhuurbedrijf moeten zijn d.w.z. als zodanig zijn ingeschreven bij de kamer van koophandel alsmede een daartoe strekkende vergunning der gemeente. Indien er in het pand meer dan zes bewoners wonen moet de woonruimte voldoen aan de eisen welke de wet stelt aan pensionhouders en pas dan zal er een nooduitgang aanwezig moeten zijn.

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

Artikelen

Het risico: Vluchtwegen
23 augustus 2010
Bij een brand in een gebouw moet iedereen snel en veilig de nooduitgang kunnen vinden. Dit stelt eisen aan de vluchtwegbeveiliging.
Aandachtspunten/Maatregelen

Een veilige vluchtweg is, snel te vinden, direct te herkennen, voorzien van noodverlichting, vrij van obstakels, zo kort mogelijk en duidelijk bewegwijzerd. De eisen aan vluchtwegen zijn onder andere afhankelijk van het aantal mensen dat gebruik moet maken van die vluchtweg, de locatie van het werklokaal, de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. Er mag geen ladder of lift in de vluchtweg zitten.

Het niet (tijdig) kunnen verlaten van werklokaal in noodsituaties

Doeltreffende maatregelen nemen om het mogelijk te maken dat de werknemer, als een toestand ontstaat waarin direct gevaar voor zijn veiligheid of gezondheid aanwezig is, zich snel via de kortst mogelijke weg in veiligheid kan stellen. Maatregelen worden aangemerkt als doeltreffend wanneer deze in overeenstemming zijn met de door het Ministerie van Binnenlandse Zaken uitgegeven brandbeveiligingsconcepten.

Voor het aantal, de plaats en de afmetingen van de beschikbare vluchtwegen en nooduitgangen, geeft het Bouwbesluit (Woningwet) voorschriften. Bedrijfsgebouwen die aan de eisen van het Bouwbesluit voor de te bouwen gebouwen voldoen, voldoen aan de eisen. Voor bestaande gebouwen worden deze eisen naar redelijkheid toegepast. Daarnaast zal de risico-inventarisatie en -evaluatie een rol spelen bij het bepalen van het aantal vluchtwegen.

Voor werkruimte met een verhoogd risico zijn twee uitgangen vereist. De uitgangen liggen tenminste 5 m uiteen (maar niet meer dan 15 m) en bij voorkeur in tegenovergestelde wanden. Een verhoogd risico is aanwezig indien in of nabij een ruimte stoffen aanwezig zijn ofwel gewerkt wordt met stoffen als bedoeld in artikel 34, tweede lid, met uitzondering van categorie K, van de Wet Milieugevaarlijke Stoffen. Daarnaast kan een verhoogd risico aanwezig zijn als gevolg van de aanwezigheid van veel personen, de aard van de werkzaamheden of de arbeidsmiddelen, de ligging en constructie van het bedrijfsgebouw of de afmetingen en constructie van de ruimte waarin gewerkt wordt. Een risico-inventarisatie en -evaluatie zal de grondslag vormen voor de beoordeling of er sprake is van een verhoogd risico, bijvoorbeeld een ruimte met verhoogd brandgevaar.

Voor arbeidsplaatsen en ruimten die geen deel uitmaken van een gebouw, zijn twee onafhankelijke vluchtwegen beschikbaar, maximaal 30 m uiteen. Indien de plaats, constructie en inrichting van een vluchtweg een veilige vluchtroute waarborgt, kan volstaan worden met één vluchtweg. Vluchtwegen en nooduitgangen vrijhouden van obstakels. Nooduitgangen kunnen te allen tijde worden geopend. Ook de buitenzijde van nooduitgangen wordt altijd vrijgehouden van goederen. Ook de vluchtweg buiten het gebouw b.v. tussen het gebouw en de erfscheiding moet vrijgehouden zijn en mag niet als opslag van overtollig materiaal worden gebruikt.

Er voor zorgen dat deuren van nooduitgangen en deuren op het traject van de vluchtwegen op eenvoudige wijze van binnenuit naar buiten toe te openen zijn, altijd in de looprichting.

Zorgen voor voldoende brede deuren en goede trappen.

Trappen zijn niet te stijl (maximale verhouding 4 verticaal op 3 horizontaal); liften dienen nooit als vluchtroute.

Schuif- en draaideuren niet als nooduitgang gebruiken.

Adequate noodverlichting aanbrengen. De vluchtwegen en nooduitgangen die bij het uitvallen van de verlichting slecht zichtbaar zijn, zijn voorzien van een adequate noodverlichting (de noodverlichting aanbrengen boven de vluchtweg). Als noodverlichting niet mogelijk is, beschikken de werknemers over individuele verlichting.

Markeringen aanbrengen. De vluchtwegen, de deuren en poorten op het traject van de vluchtwegen evenals de nooduitgangen zijn gemarkeerd door signalen die voldoen aan afdeling 2, hoofdstuk 8 van het Arbobesluit. Hiermee wordt gedoeld op aanduidingen, veelal in de vorm van verlichte bordjes, boven nooduitgangen.

Een lift mag nooit als vluchtweg dienen tenzij deze op een zeer speciale wijze en brandvrij is geconstrueerd. Hiervoor is overleg met de brandweer noodzakelijk.

Nooduitgangen afstemmen op mindervalide personen (voldoende breed).

Nooduitgangen moeten ook gebruikt kunnen worden door externe hulpverlening.

Veranderen van gebruiksbestemming van een ruimte

Verandering van het gebruik van een ruimte en de uit te voeren werkzaamheden in die ruimte kunnen aanleiding geven tot aanpassing van vluchtwegen. Risicobeoordeling dient te geschieden voordat men het gebruik daadwerkelijk verandert. De activiteiten in een vertrek bepalen of deze als brandgevaarlijk wordt beoordeeld en daarmee over meerdere vluchtwegen moet beschikken.

Chanmaster

@jolanda77
Uw bijdrage geld alleen voor openbare en overheidsgebouwen, dus hier niet van toepassen.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Chanmaster schreef:@jolanda77
Uw bijdrage geld alleen voor openbare en overheidsgebouwen, dus hier niet van toepassen.
chanmaster, vertel jij dan eens precies hoe dit dan wettelijk in elkaar steekt, jij bent immers jurist

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 07 jan 2012 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

jolanda77

Vluchten in het nieuwe Gebruiksbesluit
Huib van de Vrie | 21-11-2007

We staan in de brandpreventie regelgeving toe dat bij een brand, een brandcompartiment geheel verloren mag gaan. Wat veel belangrijker is, dat er zo min mogelijk gewonden of nog erger, slachtoffers vallen bij een brand of andere calamiteit. Het vluchten u
In bijlage 2 van de toelichting op de model-bouwverordening worden voorbeeld eisen omschreven met betrekking tot de ontvluchting. Daar staat bijvoorbeeld dat op (nood)uitgangen duidelijk zichtbaar het opschrift: ‘NOODDEUR VRIJHOUDEN’ en/of ‘NOODUITGANG’ met ten minste 8 centimeter hoge letters moet worden aangebracht.
Ook worden in die bijlage eisen gesteld aan de breedte van de gangpaden in ruimten met stands, kramen, schappen en andere inrichtingselementen. Omdat deze voorwaarden zo ver in de model-bouwverordening waren gestopt waren ze vaak niet vindbaar. Daarnaast ontstond er discussie of deze voorbeeld voorwaarden nu verplicht waren.
In de concepttekst van het Gebruiksbesluit worden deze voorwaarden nu in artikel 2.3.2 en 2.3.5 direct aangestuurd.

In de model-bouwverordening is geregeld dat doorvoeren in een brand- of rookscheiding maandelijks gecontroleerd moeten worden op rookwerendheid. Zodra het Gebruiksbesluit van kracht wordt hoeven deze doorvoeren alleen nog bij het aanbrengen of het wijzigen van kabels of leidingen, die in of door de scheidingsconstructie lopen te worden gecontroleerd op adequate wijze. Dit wordt geregeld in artikel 2.3.4.

Kamerverhuur
In de concepttekst van het Gebruiksbesluit wordt nu ook het vluchten vanuit een wooneenheid (kamerverhuur) geregeld. In de Model-bouwverordening wordt hier niet over gerept. Er zijn op dit moment wel geruchten dat deze regel nog niet in fase 1 zal worden vastgesteld, maar pas in fase 2 die pas rond 2009/2010 zal worden vastgesteld. Sommige gemeenten met veel kamerverhuurpanden, een kamerverhuurverordening vastgesteld. Terwijl er al jaren wordt meegedeeld dat vluchtroutes moeten voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit, wordt nu in de concepttekst van het Gebruiksbesluit vermeldt dat een tweede vluchtroute vanuit een kamerverhuurpand niet aan deze eisen hoeft te voldoen. Er kunnen dus weer situaties ontstaan dat er vanuit een kamerverhuurpand via een kooi- of eenvoudige vluchtladder wordt gevlucht naar het aansluitende terrein.

Vluchtrouteaanduiding
In bijlage 12 van de model-bouwverordening wordt geregeld dat afhankelijk van de gebruiksfunctie, vluchtroute aanduiding in het pand aanwezig moet zijn. Het Gebruiksbesluit gaat de aanwezigheid van vluchtroute aanduiding regelen door middel van artikel 2.3.7. Daarin staat dat vluchtroute aanduiding in verkeersroutes alsmede in ruimten waarin meer dan 50 personen aanwezig kunnen moet worden aangebracht. In het Gebruiksbesluit is gekozen voor de term verkeersroute in plaats van vluchtroute. De term verkeersroute is afkomstig, en heeft dezelfde betekenis als genoemd in het Bouwbesluit 2003.

In het kort komt het er op neer dat wat betreft het vluchten, de eisen uit de model-bouwverordening en de kamerverhuurverordening zijn samengevoegd in het Gebruiksbesluit. Zo kan worden voorkomen dat kamerverhuurpanden in verschillende gemeenten aan verschillende eisen moeten voldoen. Een ander opmerkelijk verschil is dat controles, onderhoud en reparatie van brandpreventieve voorzieningen volgens de model-bouwverordening moeten worden uitgevoerd door een ter zake kundig persoon. In de concepttekst van het Gebruiksbesluit staat alleen dat controles, onderhoud en reparatie op een adequate wijze moeten worden uitgevoerd.

Chanmaster

Concept-tekst is geen wet. Ik merk echter op dat de wetgeving behoorlijk is uitgehold, minder regelgeving. Maar wat als er werkelijk nood aan de man is? Niet te hopen natuurlijk maar ook niet uitgesloten, de kans op brand is altijd aanwezig.
Het zou goed zijn na te gaan of de gemeente een noodverordening heeft want de voorziening in regelgeving ligt bij de gemeente welke in deze vergunning verstrekker is en regels stelt.

jolanda77

let op bel de brandweer off ga even langs en vraag het aan hun ik kan je nu all zeggen dat ze de nooduit gang vrij moeten hebben

Echo

Ongelezen bericht door Echo »

Hey allemaal bedankt voor de reacties.

Ik ga inderdaad contact opnemen met een preventiemedewerker. Het is volgens mij ook al een tijdje geleden dat iemand hier langs is geweest om de boel te keuren.

Ik zal wat meer informatie geven over het pand:

Er is op de begane grond vroeger een drukmachine geweest, hier zijn nu recentelijk vier appartementen gebouwd (nadat er eerst een wietplantage was geruimd!). Het pand is echt oud, ik gok uit de jaren '50. Vandaar dat het misschien niet aan alle eisen voldoet. Op de begane grond wonen nu dus meerdere mensen in vier appartementen.
Op de eerste verdieping zijn er twee aparte woonruimtes, een daarvan bestaat uit het huisnummer waar ik en mijn twee vriendinnen woon (ik vind het niet erg dat zij toegang hebben tot mijn kamer). Een andere woonruimte heeft wel een balkon, wij hebben dat niet. Dan is er nog de tweede verdieping, waar aan een kant een heel gezin woont en aan de andere kant twee appartementen zijn (deze staan nu leeg). Nu is de voordeur van de twee appartementen die nu leegstaan dus tegelijkertijd de nooduitgang voor mij en mijn twee vriendinnen.
Ik heb wel ramen in mijn kamer, hele grote zelfs, maar deze kunnen niet open. Alleen boven aan het raam is een smal horizontaal raam welke open gezet kan worden. Hier kan ik echter niet uit vluchten. Ik zal dus in een brandsituatie waarbij de keuken geblokkeerd is (de enige toegang tot mijn kamer naast de nooduitgang) een raam moeten inslaan met alle mogelijke gevolgen van dien.

In ieder geval lijkt het me onwenselijk dat de nooduitgang verdwijnt. Ik zal de mening van de preventiemedewerker hier ook melden zodra ik wat weet.
Ik heb echter ook geen idee waarom de deur naar de nooduitgang in mijn kamer moet verdwijnen.
Kan ik het, als het inderdaad niet verplicht is om de nooduitgang hier te houden, het op een andere manier proberen? Ik dacht eraan te stellen dat ik de kamer zoals die nu is heb gehuurd en ik het verdwijnen van de nooduitgang als een beperking van mijn veiligheid en vermindering van mijn woonervaring beschouw. Bovendien woon ik in deze kamer nog maximaal twee jaar! Kunnen ze daarna niet gewoon verbouwen wat ze willen?

For the record: ik gebruik de nooduitgang verder nergens voor, ook niet als voordeur.

Gesloten