LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ouders overleden mogen kinderen huur overnemen.
ouders overleden mogen kinderen huur overnemen.
Hallo,
Mijn vader is negen maanden geleden overleden 5 juli overleed mijn moeder.
Ik woon samen met mijn andere broer en zussen in het ouderlijkhuis.
We zijn allen volwassen.
Maar hoe zit dat met het huis mogen wij de huur overnemen of
Moeten wij eruit.
De woningbouw vereniging geeft nog steeds geen antwoordt.
We zitten met veel verdriet maar ook met onzekerheid.
Wie weet hoe het zit?
Mijn vader is negen maanden geleden overleden 5 juli overleed mijn moeder.
Ik woon samen met mijn andere broer en zussen in het ouderlijkhuis.
We zijn allen volwassen.
Maar hoe zit dat met het huis mogen wij de huur overnemen of
Moeten wij eruit.
De woningbouw vereniging geeft nog steeds geen antwoordt.
We zitten met veel verdriet maar ook met onzekerheid.
Wie weet hoe het zit?
Re: ouders overleden mogen kinderen huur overnemen.
Allereerst natuurlijk gecondoleerd.
Voor zover ik kan vinden zou het mogelijk moeten zijn. U zou dit via de rechter moeten aanvragen zoals ik lees:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... urder.html
Voor zover ik kan vinden zou het mogelijk moeten zijn. U zou dit via de rechter moeten aanvragen zoals ik lees:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... urder.html
Als je geen medehuurder bent, gaat het huurcontract in principe niet zomaar over. Je moet dat echt met de verhuurder overleggen. Ik zou eens naar de woningbouwvereniging toegaan om hierover te praten. Elke woningbouwvereniging heeft wel een vestiging waar je terecht kunt.
Je bent erfgenaam en erft dus alle lusten en lasten. Als de kinderen legaal op het adres van de ouders verbleven (daar ga ik maar even van uit), kunnen die niet worden uitgezet. Zij genieten gewoon huurbescherming.mh73 schreef:Als je geen medehuurder bent, gaat het huurcontract in principe niet zomaar over. Je moet dat echt met de verhuurder overleggen. Ik zou eens naar de woningbouwvereniging toegaan om hierover te praten. Elke woningbouwvereniging heeft wel een vestiging waar je terecht kunt.
Nou...da's niet zo...en zoals al eerder gemeld: dit kan per gemeente verschillen. Toen mijn grootmoeder overleed had haar nog thuiswonende dochter de grootste moeite om daar te mogen blijven wonen... Heeft helemaal niets te maken met het erven van lusten en lasten...
-
Als je geen medehuurder bent heb je inderdaad in principe geen enkel recht, tenzij de rechter anders beslist.
Als je me vraagt of dit logisch is: ja en nee, maar voor het grootste deel nee. Hier in het dorp is iemand die in zo'n situatie zat, die moest dus de ouderlijke woning (flat) uit, maar omdat hij toch ergens moest wonen, hebben ze hem een andere flat in een andere wijk toegewezen. Die dus opnieuw ingericht moest worden, plus alle andere dingen die er bij kwamen. Voor de woonruimteverdeling hadden ze hem dus net zo makkelijk kunnen laten zitten. De ene flat of de andere flat is lood om oud ijzer.
In jullie geval zou het dan worden: één woning achterlaten, en aangezien jullie volwassen zijn (met minimaal 4) vier separate woningen moeten gaan huren, terwijl er al een schreeuwend tekort aan woonruimte is.
Als je me vraagt of dit logisch is: ja en nee, maar voor het grootste deel nee. Hier in het dorp is iemand die in zo'n situatie zat, die moest dus de ouderlijke woning (flat) uit, maar omdat hij toch ergens moest wonen, hebben ze hem een andere flat in een andere wijk toegewezen. Die dus opnieuw ingericht moest worden, plus alle andere dingen die er bij kwamen. Voor de woonruimteverdeling hadden ze hem dus net zo makkelijk kunnen laten zitten. De ene flat of de andere flat is lood om oud ijzer.
In jullie geval zou het dan worden: één woning achterlaten, en aangezien jullie volwassen zijn (met minimaal 4) vier separate woningen moeten gaan huren, terwijl er al een schreeuwend tekort aan woonruimte is.
Gecondoleerd
Uit eigen ervaring : Als je niet als medehuurder op het huurcontract staat dan moet je eruit.
In principe zou je 6 maanden de tijd moeten krijgen om een nieuwe woning te vinden en daarna zou de wbv je een huis kunnen aanbieden die je in theorie dan ook moet accepteren.
Maar als ik jullie was zou ik eerst persoonlijk naar de wbv stappen en daar mee gaan praten.
In sommige gevallen zijn ze coulant en geven ze je wat meer tijd of zijn ze wel willend dat je in de woning kan blijven als hoofdhuurder.
Het hangt er wel vanaf of het geen woning is met een speciaal predikaat,zoals senioren woning of ed want dan zal het lastiger zijn om te kunnen blijven zitten en de woning over te nemen.
Maar als dat niet zo is,dan zal de wbv eerder geneigd zijn om het toestaan.
Uit eigen ervaring : Als je niet als medehuurder op het huurcontract staat dan moet je eruit.
In principe zou je 6 maanden de tijd moeten krijgen om een nieuwe woning te vinden en daarna zou de wbv je een huis kunnen aanbieden die je in theorie dan ook moet accepteren.
Maar als ik jullie was zou ik eerst persoonlijk naar de wbv stappen en daar mee gaan praten.
In sommige gevallen zijn ze coulant en geven ze je wat meer tijd of zijn ze wel willend dat je in de woning kan blijven als hoofdhuurder.
Het hangt er wel vanaf of het geen woning is met een speciaal predikaat,zoals senioren woning of ed want dan zal het lastiger zijn om te kunnen blijven zitten en de woning over te nemen.
Maar als dat niet zo is,dan zal de wbv eerder geneigd zijn om het toestaan.
Van de site die ik al genoemd had:
Huisgenoot of medebewoner van overleden huurder
Bent u huisgenoot of medebewoner? Dan kunt u aan de rechter vragen om u als huurder van de woonruimte aan te wijzen. Dit kunt u doen tot 6 maanden na het overlijden van de huurder.
De rechter kan dit verzoek in de volgende gevallen afwijzen:
U kunt niet aantonen dat de woning uw hoofdverblijf is.
U kunt niet aantonen dat u met de huurder een duurzame gemeenschappelijke huishouding had. Dit betekent dat u niet kunt aantonen dat u daadwerkelijk in de woning woonde en de kosten van de huishouding deelde.
U kunt de huur niet betalen in uw eentje.
U kunt niet bewijzen dat u een huisvestingsvergunning zal krijgen.
-
Het probleem zit hem dus in die duurzame gemeenschappelijke huishouding. Het 'in de woning wonen' klopt wel, maar of de kosten van de huishouding gedeeld werden is mogelijk een ander verhaal.
Misschien niet reageren als je niet weet hoe het zit? Nou brengt olaf79 TS alleen maar in verwarring.olaf79 schreef:Je bent erfgenaam en erft dus alle lusten en lasten. Als de kinderen legaal op het adres van de ouders verbleven (daar ga ik maar even van uit), kunnen die niet worden uitgezet. Zij genieten gewoon huurbescherming.mh73 schreef:Als je geen medehuurder bent, gaat het huurcontract in principe niet zomaar over. Je moet dat echt met de verhuurder overleggen. Ik zou eens naar de woningbouwvereniging toegaan om hierover te praten. Elke woningbouwvereniging heeft wel een vestiging waar je terecht kunt.
Gewoon even gaan praten met de woningbouwvereniging. De situatie zal in ieder geval moeten veranderen, want één van de volwassen kinderen moet huurder worden en zal daar ook de financiële middelen voor moeten hebben. Dat jullie met z'n vieren waarschijnlijk makkelijk de huur op kunnen brengen, daar zal de wbv geen boodschap aan hebben.
Als alles op naam van de ouders staat is dat niet te bewijzen.witte angora schreef:Het probleem zit hem dus in die duurzame gemeenschappelijke huishouding. Het 'in de woning wonen' klopt wel, maar of de kosten van de huishouding gedeeld werden is mogelijk een ander verhaal.
Of je moet een officieel papier hebben waarop kostgeld staat aangegeven maar zelfs dan zal het moeilijk worden om te bewijzen dat de kosten voor de huishouding werden gedeeld.
Het beste is om gewoon eerst naar de wbv te gaan voor een gesprek en neem iemand mee die er wat afstandelijker instaat want ik kan me voorstellen dat met alle emoties het soms moeilijk kan zijn om alles helder te krijgen.
-
Het gaat, volgens mij dan, nog niet eens om kostgeld. Een duurzame gemeenschappelijke huishouding impliceert (zoals ik het voel) een basis van gelijkwaardigheid. Die is er tussen ouders en kinderen dus nooit.
Alleen als iemand inderdaad tientallen jaren bij zijn/haar ouders woont, dan wordt het anders. Ik schat in, maar daar kan ik naast zitten, dat de rechter alleen positief beslist als er sprake van medehuurderschap kan zijn geweest, maar dat verzuimd is om dat bij de wbv aan te vragen.
Sterker nog: een dorp verderop ken ik iemand in een soortgelijke situatie. Moeder overleden, vader ernstig ziek, de zoon heeft medehuurderschap aangevraagd en gekregen. Na het overlijden van vader deed de wbv evengoed moeilijk: de wbv vond dat de zoon één slaapkamer teveel had, en om die reden dus maar naar een flat moest verhuizen. Ondanks het toegekende medehuurderschap. Dat is na een flinke hoeveelheid druk uiteindelijk niet doorgegaan. Ik bedoel maar te zeggen: het is lang niet zo makkelijk als je denkt.
Een van de beste argumenten voor de topicstarter zou kunnen zijn: 'nu hebben we één woning met zijn vieren, als je ons er uit zet, zul je vier woningen voor ieder van ons individueel moeten zoeken'. Met de huidige woningnood zou de wbv wel eens eieren voor haar geld kunnen kiezen.
Alleen als iemand inderdaad tientallen jaren bij zijn/haar ouders woont, dan wordt het anders. Ik schat in, maar daar kan ik naast zitten, dat de rechter alleen positief beslist als er sprake van medehuurderschap kan zijn geweest, maar dat verzuimd is om dat bij de wbv aan te vragen.
Sterker nog: een dorp verderop ken ik iemand in een soortgelijke situatie. Moeder overleden, vader ernstig ziek, de zoon heeft medehuurderschap aangevraagd en gekregen. Na het overlijden van vader deed de wbv evengoed moeilijk: de wbv vond dat de zoon één slaapkamer teveel had, en om die reden dus maar naar een flat moest verhuizen. Ondanks het toegekende medehuurderschap. Dat is na een flinke hoeveelheid druk uiteindelijk niet doorgegaan. Ik bedoel maar te zeggen: het is lang niet zo makkelijk als je denkt.
Een van de beste argumenten voor de topicstarter zou kunnen zijn: 'nu hebben we één woning met zijn vieren, als je ons er uit zet, zul je vier woningen voor ieder van ons individueel moeten zoeken'. Met de huidige woningnood zou de wbv wel eens eieren voor haar geld kunnen kiezen.
Dat weet ik maar al te goed,ik heb het zelf namelijk meegemaakt toen mijn moeder overleed en ik het huis uit moest dat ik met haar deelde.witte angora schreef:Ik bedoel maar te zeggen: het is lang niet zo makkelijk als je denkt.
En heb het hele proces van het begin tot het eind meegemaakt,net zolang totdat ik een andere woning van de WBV kreeg.
Dat is niet zo een sterk argument omdat ze met zijn vieren ook in een andere woning kunnen wonen.witte angora schreef:Een van de beste argumenten voor de topicstarter zou kunnen zijn: 'nu hebben we één woning met zijn vieren, als je ons er uit zet, zul je vier woningen voor ieder van ons individueel moeten zoeken'. Met de huidige woningnood zou de wbv wel eens eieren voor haar geld kunnen kiezen.
Het hangt er ook vanaf in welke stad of dorp het is.
Als het ergens is waar veel leegstand is,dan zal het verhuizen makkelijker gaan dan waar dat minder is.
Daarnaast zoekt de WBV in de eerste instantie geen woning voor je,dat moet je zelf doen. Pas na 6 maanden gaan ze zich ermee bemoeien.
Bij volwassen kinderen (21) jaar is het mogelijk je in te laten schrijven als mede huurder.
in overleg met de verhuurder kijken dan naar de evt mogelijkheid om te blijven wonen.
Indien niet mogelijk kan je het via de rol/griffie bij het kantongerecht indienen om uitstel
of vervangende woning af te dwingen bij de des betreffende verhuurder min zes maanden.
T/m de uitspraak heeft u woonrecht.
in overleg met de verhuurder kijken dan naar de evt mogelijkheid om te blijven wonen.
Indien niet mogelijk kan je het via de rol/griffie bij het kantongerecht indienen om uitstel
of vervangende woning af te dwingen bij de des betreffende verhuurder min zes maanden.
T/m de uitspraak heeft u woonrecht.
-
Ik weet dit van iemand die dus het laten regelen dat haar inwonende kind,in het huis mag blijven wonen na haar overlijden..
Moet geregistreerd worden!!
Moet geregistreerd worden!!
airco26, Allereerst gecondoleerd met het verlies van jullie ouders. Als in zo eens Google lees: ik word er niet vrolijk van. http://www.nujij.nl/algemeen/wezen-uit- ... 6016.lynkx Ik wens jullie veel sterkte.
@rozemarijntje, ja, als iemand dit van te voren regelt word het een ander verhaal, met een akkoord gaande woningbouw.
@rozemarijntje, ja, als iemand dit van te voren regelt word het een ander verhaal, met een akkoord gaande woningbouw.