Wij wonen momenteel in een oude sociale huurwoning (1954).
Nu lezen wij op de site van onze woningbouw en in de huurgids die wij regelmatig ontvangen dat er in de omliggende dorpen oude huurwoningen over enkele jaren worden gesloopt en dat er appartementen of nieuwe huurwoningen voor terugkomen. Bewoners zijn al geinformeerd stond er bij.
Nu vroeg ik mij af als ons huis ook op de nominatie komt voor de sloop hebben wij dan als huurder het eerste recht op de nieuw gebouwde huurwoningen/appartementen? Of gaan ze ook naar je inkomen kijken? Wij zijn volgens de woningbouw wel scheefhuurders. Of mogen ze je dan weigeren voor de nieuwe huurwoningen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slopen huurwoning
Re: Slopen huurwoning
De meest aangewezen instantie om dit soort vragen aan te stellen, is je woningbouw. Op het moment dat het zover is, tenminste.
Er is geen vaste regel voor. Bovendien geldt ook nog eens, soms is het echt vervanging van wat er staat, maar soms is het ook iets totaal anders (bijvoorbeeld bejaardenwoningen in plaats van eengezinswoningen). Wel zal er in het algemeen een alternatief worden geboden.
Houd ook in je achterhoofd dat als je je bestaande woning uit moet omdat die gesloopt gaat worden, de verhuurder je een vergoeding moet bieden en dat de hoogte van die vergoeding natuurlijk ook wel zal afhangen van hoe 'passend' het geboden alternatief is. Als je dus een 'vergelijkbare' nieuwbouwwoning kunt krijgen binnen het nieuwbouwproject, dan zal de vergoeding een stuk lager liggen dan als je naar een heel andere woning/buurt zult moeten verhuizen.
Houd ook in je achterhoofd dat als je je bestaande woning uit moet omdat die gesloopt gaat worden, de verhuurder je een vergoeding moet bieden en dat de hoogte van die vergoeding natuurlijk ook wel zal afhangen van hoe 'passend' het geboden alternatief is. Als je dus een 'vergelijkbare' nieuwbouwwoning kunt krijgen binnen het nieuwbouwproject, dan zal de vergoeding een stuk lager liggen dan als je naar een heel andere woning/buurt zult moeten verhuizen.
Verhuurders komen in de regel al vroeg met een sociaal plan. Daarbij komen ook zaken aan de orde als wel of niet kunnen terugkeren, alternatieve woonruimte, een verhuiskostenvergoeding conform de wet, etc. De vergoeding hangt niet af van de volgende woonruimte maar is wettelijk geregeld (thans €5.857). Dit bedrag wordt regelmatig aangepast. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dit is de minimale vergoeding. Wat je werkelijk ontvangt hangt van de afspraken af en kan dus hoger zijn. Dit kan daarbij wel degelijk afhangen van bijvoorbeeld de mogelijkheden die de verhuurder biedt voor de volgende woonruimte.Uw Jurist schreef:De vergoeding hangt niet af van de volgende woonruimte maar is wettelijk geregeld (thans €5.857). Dit bedrag wordt regelmatig aangepast.
Deze wettelijke vergoeding is inderdaad een minimum. Het mag dus niet minder zijn zoals het eerdere antwoord van kweenie wel suggereerde. In mijn praktijk zie ik verder al jaren zelden of nooit een hogere kostenvergoeding . Wel een schadevergoeding, maar dat is iets anders.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
-
Bij ons in het dorp was er ook sprake van sloop van huurwoningen. De bewoners kregen elders onderdak maar kregen wel weer de eerste keus als ze weer terugwilden naar de oude locatie.
Punt was wel dat de nieuwe woningen een stuk hogere huurprijzen kregen. Aan de ene kant logisch (want meer comfort, betere isolatie etc etc). Maar aan de andere kant : niet iedereen was er blij mee, vooral de mensen die hun oude huis nog prima vonden en maar moeilijk een hogere huur konden betalen.
Nu zal dat misschien niet voor u gelden, maar als je scheefhuurder bent , is het idd maar de vraag of ze u dan weer toelaten in een sociale huurwoning. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe dit gaat aflopen.
Punt was wel dat de nieuwe woningen een stuk hogere huurprijzen kregen. Aan de ene kant logisch (want meer comfort, betere isolatie etc etc). Maar aan de andere kant : niet iedereen was er blij mee, vooral de mensen die hun oude huis nog prima vonden en maar moeilijk een hogere huur konden betalen.
Nu zal dat misschien niet voor u gelden, maar als je scheefhuurder bent , is het idd maar de vraag of ze u dan weer toelaten in een sociale huurwoning. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe dit gaat aflopen.