LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat moet er geregeld worden?
Wat moet er geregeld worden?
Hoi mensen,
Ik ben dus echt een 'lake' op het onderwerp 'huren' dus vandaar een paar vragen omtrent wat er allemaal geregeld moet worden, welke dingen ik absoluut niet moet vergeten als ik op mezelf ga wonen.
Ten éérste waar kan ik kijken om een appartement te huren (op internet heb ik al gekeken) maar vraag me af of er ook een officiele instantie/gids is die ergens te krijgen is, een lijst waar alle appartementen in staan die te huur zijn? Want op internet staat niet zo gek veel. (Kan overigens niet via de woningbouw huren wat goedkoper is want daar is een jarenlange wachtlijst, ik wil op kort termijn verhuizen) dus zal dit via een huurbaas moeten doen.
Ten tweede weet ik dat er voorwaarden zijn voor huur-toeslag (boven de 23 en ze kijken na je inkomen en het moet je moet een eigen toegangsdeur hebben) dus met andere woorden ik kan geen studio pakken? Iemand zei tegen me dat je alleen huurtoeslag kan krijgen als je boven de 23 bent (echter op deze site http://www.huurders.info/?id=264) staat ook onder de 23 zolang je maar aan de voorwaarden doet. Dus ik zou in aamerking kunnen komen voor huurtoeslag ondanks dat ik 21 ben, zolang ik maar een eigen toegangsdeur hebt (dus een appartment/flat) en m'n huur onder de 375-euro is? Kwa inkomen voldoe ik aan de voorwaarden. Kom ik dan in aanmerking?
Een andere vraag: hoeveel moet je gemiddeld betalen ter voor-betaling bij een huurbaas? Is bij iedereen anders maar wat is het gemiddelde bij een appartement? Dus de éérste maand moet je EN de voorbetaling EN de huurt betalen ofwat?
En wat zijn verder nog écht belangrijke dingen die ik moet regelen bij het op mezelf wonen? Hoeveel kost het verhuizen bijvoorbeeld in totaal? Waar moet ik op letten als ik het appartement ga bezichtigen? Waarmee proberen ze je op te lichten? En als je een huur-appartement pakt dat exclusief water, gast, internet etc is (niet inclusief maar exlcusief nogmaals) houdt dit in dat je dit alles zélf moet regelen of gaat de huurbaas dit regelen zolang jij dit maar los van de huurt erbij betaalt?
Ik ben dus echt een 'lake' op het onderwerp 'huren' dus vandaar een paar vragen omtrent wat er allemaal geregeld moet worden, welke dingen ik absoluut niet moet vergeten als ik op mezelf ga wonen.
Ten éérste waar kan ik kijken om een appartement te huren (op internet heb ik al gekeken) maar vraag me af of er ook een officiele instantie/gids is die ergens te krijgen is, een lijst waar alle appartementen in staan die te huur zijn? Want op internet staat niet zo gek veel. (Kan overigens niet via de woningbouw huren wat goedkoper is want daar is een jarenlange wachtlijst, ik wil op kort termijn verhuizen) dus zal dit via een huurbaas moeten doen.
Ten tweede weet ik dat er voorwaarden zijn voor huur-toeslag (boven de 23 en ze kijken na je inkomen en het moet je moet een eigen toegangsdeur hebben) dus met andere woorden ik kan geen studio pakken? Iemand zei tegen me dat je alleen huurtoeslag kan krijgen als je boven de 23 bent (echter op deze site http://www.huurders.info/?id=264) staat ook onder de 23 zolang je maar aan de voorwaarden doet. Dus ik zou in aamerking kunnen komen voor huurtoeslag ondanks dat ik 21 ben, zolang ik maar een eigen toegangsdeur hebt (dus een appartment/flat) en m'n huur onder de 375-euro is? Kwa inkomen voldoe ik aan de voorwaarden. Kom ik dan in aanmerking?
Een andere vraag: hoeveel moet je gemiddeld betalen ter voor-betaling bij een huurbaas? Is bij iedereen anders maar wat is het gemiddelde bij een appartement? Dus de éérste maand moet je EN de voorbetaling EN de huurt betalen ofwat?
En wat zijn verder nog écht belangrijke dingen die ik moet regelen bij het op mezelf wonen? Hoeveel kost het verhuizen bijvoorbeeld in totaal? Waar moet ik op letten als ik het appartement ga bezichtigen? Waarmee proberen ze je op te lichten? En als je een huur-appartement pakt dat exclusief water, gast, internet etc is (niet inclusief maar exlcusief nogmaals) houdt dit in dat je dit alles zélf moet regelen of gaat de huurbaas dit regelen zolang jij dit maar los van de huurt erbij betaalt?
Re: Wat moet er geregeld worden?
Bij huur via de particuliere markt, lees: niet via de woningbouwvereniging is 800 euro huur voor een zelfstandige woonruimte heel normaal. 375 gaat dan niet lukken. het hangt ook af van de plaats waar je woont. Wat is je inkomen ?
Gas, water, licht regel je zelf met de energie en watermaatschappij wanneer je huurt ex gas water licht. De huisbaas doet per defenitie niet veel.
Borg betaal je aan de huisbaas om zekerheid te verschaffen dat je de boel niet uitwoont, onderverhuurt, en je huur op tijd betaald. Dat varieert afhankelijk van je inkomen van een maand tot 6 maanden.
Gas, water, licht regel je zelf met de energie en watermaatschappij wanneer je huurt ex gas water licht. De huisbaas doet per defenitie niet veel.
Borg betaal je aan de huisbaas om zekerheid te verschaffen dat je de boel niet uitwoont, onderverhuurt, en je huur op tijd betaald. Dat varieert afhankelijk van je inkomen van een maand tot 6 maanden.
-
Ik huur zelf particulier (inderdaad vanwege de lange wachtlijsten), ben boven de 23 en heb huurtoeslag aangevraagd. Ik huur voor 650 een appartement op de begane grond met tuin, incl. g/w/l/internet, maar deze prijs is eigenlijk redelijk uitzonderlijk laag, daar ben ik me van bewust.
Voorwaarde voor huurtoeslag is inderdaad dat het een zelfstandige woning betreft. Op de site van de belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ag_krijgen) is misschien wat meer informatie te vinden over het onderwerp.
Ik heb zelf 1 maand als borg betaald, maar kan me voorstellen dat dit verschilt per verhuurder. Ik huur zelf via een makelaar die een aantal panden in beheer heeft, en ben er zelf tevreden over.
Hopelijk heeft u wat aan deze informatie.
Oh: als ik TS was, zou ik me níét inschrijven bij sites waar je moet betalen om te reageren, uit eigen ervaring ietsjes te vaak meegemaakt dat je je geld kwijt bent, en that's it. Het helpt misschien om ook eens rond te vragen bij familie/vrienden, misschien dat zij iemand kennen (zo is het bij mij gegaan).
Nog een 'tip' als je uiteindelijk ergens gaat kijken: schaam je er niet voor om b.v. je ouders of een bekende mee te nemen, iemand die er nuchter tegenaan kijkt. Je kijkt zelf vaak een beetje door een roze bril, wie weet ziet de ander nét even die verborgen gebreken of minpuntjes.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Voorwaarde voor huurtoeslag is inderdaad dat het een zelfstandige woning betreft. Op de site van de belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ag_krijgen) is misschien wat meer informatie te vinden over het onderwerp.
Ik heb zelf 1 maand als borg betaald, maar kan me voorstellen dat dit verschilt per verhuurder. Ik huur zelf via een makelaar die een aantal panden in beheer heeft, en ben er zelf tevreden over.
Hopelijk heeft u wat aan deze informatie.
Oh: als ik TS was, zou ik me níét inschrijven bij sites waar je moet betalen om te reageren, uit eigen ervaring ietsjes te vaak meegemaakt dat je je geld kwijt bent, en that's it. Het helpt misschien om ook eens rond te vragen bij familie/vrienden, misschien dat zij iemand kennen (zo is het bij mij gegaan).
Nog een 'tip' als je uiteindelijk ergens gaat kijken: schaam je er niet voor om b.v. je ouders of een bekende mee te nemen, iemand die er nuchter tegenaan kijkt. Je kijkt zelf vaak een beetje door een roze bril, wie weet ziet de ander nét even die verborgen gebreken of minpuntjes.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Heb al op wat websites gekeken en zag wel een appartement voor 400 of 450 zoiets inclusief alles (wel klein appartement maar wel eigen douche, wc en koken) dus als het gas,licht,water van de huur word afgetrekt zou ik alsnog voor huurtoeslag in aanmerking komen want gas,licht en water word niet meegeteld met de huur neem ik aan. Alleen stel dat dat appartement in een huis zit, je hebt uiteraard een gezamelijke ingang met anderen voor naar buiten te gaan, alleen jou éigen appartement heeft eigen deur waar die anderen uiteraard niet binnenkomt, valt dit dan binnen die 'eigen toegangsdeur' eis? Kom je dan in aanmerking?sjoegel schreef:Bij huur via de particuliere markt, lees: niet via de woningbouwvereniging is 800 euro huur voor een zelfstandige woonruimte heel normaal. 375 gaat dan niet lukken. het hangt ook af van de plaats waar je woont.
Dank voor alle reactie's! Nog een vraag die jullie waren vergeten: dus studio's komen niet in aanmerking? Ondanks dat ze eigen douche/koken hebben en een deur voor jezelf?
Ja dan kom je ook voor huurtoeslag in aanmerking, het is net als met een flat, daar ga je ook met zijn allen naar binnen, zolang je maar een eigen deur en huisnummer hebt.Alleen stel dat dat appartement in een huis zit, je hebt uiteraard een gezamelijke ingang met anderen voor naar buiten te gaan, alleen jou éigen appartement heeft eigen deur waar die anderen uiteraard niet binnenkomt, valt dit dan binnen die 'eigen toegangsdeur' eis? Kom je dan in aanmerking?
Maar dit moet dus via internet? Is er nergens een gids verkrijgbaar of een instantie waar je naar binnen kunt lopen om te kijken wat allemaal beschikbaar is?sjoegel schreef:Bij huur via de particuliere markt
Oh! Dan als je een studio pakt kom je ook gewoon in aanmerking toch? Want ook dan heb je een eigen deur en huisnummer en eigen douche en koken dus wat is het verschil met een appartement dan, alleen omdat een appartement meer kamers heeft krijgen die wel huurtoeslag?ciske schreef:Ja dan kom je ook voor huurtoeslag in aanmerking, het is net als met een flat, daar ga je ook met zijn allen naar binnen, zolang je maar een eigen deur en huisnummer hebt.
-
Nee, er is geen instantie die dit regelt.Jezus9 schreef:Maar dit moet dus via internet? Is er nergens een gids verkrijgbaar of een instantie waar je naar binnen kunt lopen om te kijken wat allemaal beschikbaar is?sjoegel schreef:Bij huur via de particuliere markt
Kijk anders ook eens bij makelaars, zijn verhuren ook vaak woningen.
Bedankt voor de reactie's. Als ik het goed begrijp, zijn studio's ook in aanmerking voor toeslag zolang het maar een eigen deur heeft en koken douche etc etc.
En ik zag een studio staan met eigen keuken en eigen badkamer (alleen je moet de gemeenschappelijke gang op om bij die badkamer te komen) ik neem aan dat dan niet word gezegd "ja maar het moet in je eigen appartement staan"?
En misschien een gekke vraag... maar stel dat de kale huur 430 is (terwijl je dus niet onder de -375 kan voor huur toeslag) kan er dan iets met de verhuurder geregeld worden? Stel dat je hem voorstelt die huur omlaag te doen en hem die 50 euro los per maand (zwart zoals ze dat dan noemen) te geven? Of ben ik nu heel brutaal.
En misschien een gekke vraag... maar stel dat de kale huur 430 is (terwijl je dus niet onder de -375 kan voor huur toeslag) kan er dan iets met de verhuurder geregeld worden? Stel dat je hem voorstelt die huur omlaag te doen en hem die 50 euro los per maand (zwart zoals ze dat dan noemen) te geven? Of ben ik nu heel brutaal.
-
Gekke vragen, inderdaad.
Een verhuurder voorstellen een deel van de huur zwart te betalen gaat niet lukken. Dat kan ik je nu al vertellen.
Over die badkamer op de gang ga ik het niet hebben, want je kunt toch zelf wel nagaan dat dat ding gemeenschappelijk is, en dat die studio/whatever dus niet voor huurtoeslag in aanmerking komt.
En wat die eigen deur betreft: iedere ruimte heeft een eigen deur. Het gaat om een vóórdeur, en alles wat daar achter zit. Is het in zijn geheel een zelfstandige woonruimte, dan kun je huurtoeslag aanvragen (mits binnen de gestelde criteria), zijn een aantal voorzieningen gedeeld, dan niet.
In plaats van gekke vragen te stellen naar dingen die je ergens wel weet, kun je beter even de voorwaarden goed tot je door laten dringen, en dan zelf kijken of iets aan de eisen voldoet of niet.
Een verhuurder voorstellen een deel van de huur zwart te betalen gaat niet lukken. Dat kan ik je nu al vertellen.
Over die badkamer op de gang ga ik het niet hebben, want je kunt toch zelf wel nagaan dat dat ding gemeenschappelijk is, en dat die studio/whatever dus niet voor huurtoeslag in aanmerking komt.
En wat die eigen deur betreft: iedere ruimte heeft een eigen deur. Het gaat om een vóórdeur, en alles wat daar achter zit. Is het in zijn geheel een zelfstandige woonruimte, dan kun je huurtoeslag aanvragen (mits binnen de gestelde criteria), zijn een aantal voorzieningen gedeeld, dan niet.
In plaats van gekke vragen te stellen naar dingen die je ergens wel weet, kun je beter even de voorwaarden goed tot je door laten dringen, en dan zelf kijken of iets aan de eisen voldoet of niet.
Jij bent een meer?Jezus9 schreef: Ik ben dus echt een 'lake' op het onderwerp 'huren'
Zwart betalen is natuurlijk een prima idee. Kan je elkaar aan gaan geven bij onenigheid. Hij jou voor onterechte huurtoeslag en jij hem voor belastingontduiking. Zal zo'n verhuurder ook vast wel doen. Het lukt hem toch niet om "wit" te verhuren. Daar is geen markt voor.
-
vogels schreef: Ze weten niks, maar hoe ze moeten sjoemelen, weten ze dan weer wel.
Misschien zou je kunnen vragen de huur zó op te splitsen dat een deel onder 'servicekosten' valt. Bijvoorbeeld als een deel van de huur bedoeld is voor een gemeenschappelijke ruimte zoals (sprekend vanuit mijn eigen geval) een schuur of bergruimte die gedeeld is met anderen. Dit deel valt buiten de kale huur, maar ook dit had je natuurlijk al zelf kunnen zien toen je op de site van de toeslagen keek.
Verder, zoals ook al gezegd: ga zoeken bij makelaars en op internet, er is geen huurappartementendatabase.
Het voordeel van dat soort constructies is dan weer dat we de komende tijd voldoende topics op dit forum kunnen verwachten. Dat houdt de boel weer een beetje levendig....Edrick schreef:Jij bent een meer?Jezus9 schreef: Ik ben dus echt een 'lake' op het onderwerp 'huren'
Zwart betalen is natuurlijk een prima idee. Kan je elkaar aan gaan geven bij onenigheid. Hij jou voor onterechte huurtoeslag en jij hem voor belastingontduiking. Zal zo'n verhuurder ook vast wel doen. Het lukt hem toch niet om "wit" te verhuren. Daar is geen markt voor.
Alleen is er voor de servicekosten geen wettelijke limiet qua stijging. Als de kosten hoger zijn dan voorzien kan dit worden doorberekend aan de huurders. En een beetje verhuurder doet dit ook natuurlijk.Fleurtjuh666 schreef: Misschien zou je kunnen vragen de huur zó op te splitsen dat een deel onder 'servicekosten' valt. Bijvoorbeeld als een deel van de huur bedoeld is voor een gemeenschappelijke ruimte zoals (sprekend vanuit mijn eigen geval) een schuur of bergruimte die gedeeld is met anderen. Dit deel valt buiten de kale huur, maar ook dit had je natuurlijk al zelf kunnen zien toen je op de site van de toeslagen keek.
Verder, zoals ook al gezegd: ga zoeken bij makelaars en op internet, er is geen huurappartementendatabase.
-
Wettelijke limiet is er wel degelijk aan servicekosten. De verhuurder mag alleen de werkelijke kosten in rekening brengen, vermeerderd met een wettelijk vastgelegd bedrag aan administratiekosten.GJvdZ schreef:Alleen is er voor de servicekosten geen wettelijke limiet qua stijging. Als de kosten hoger zijn dan voorzien kan dit worden doorberekend aan de huurders. En een beetje verhuurder doet dit ook natuurlijk.Fleurtjuh666 schreef: Misschien zou je kunnen vragen de huur zó op te splitsen dat een deel onder 'servicekosten' valt. Bijvoorbeeld als een deel van de huur bedoeld is voor een gemeenschappelijke ruimte zoals (sprekend vanuit mijn eigen geval) een schuur of bergruimte die gedeeld is met anderen. Dit deel valt buiten de kale huur, maar ook dit had je natuurlijk al zelf kunnen zien toen je op de site van de toeslagen keek.
-
Wat ik bedoelde, was dat de servicekosten van de huur onder een ander kopje vallen (bij mij wel iig). Ik huur all-in, en het totale bedrag is te hoog voor de huurtoeslag, maar omdat ik een deel daarvan als servicekosten (of hoe het ook heet) mocht invullen door mijn huurcontract, val ik tóch binnen de huurtoeslag. En nee, dat was geen sjoemelen, staat allemaal netjes op papierGJvdZ schreef:Alleen is er voor de servicekosten geen wettelijke limiet qua stijging. Als de kosten hoger zijn dan voorzien kan dit worden doorberekend aan de huurders. En een beetje verhuurder doet dit ook natuurlijk.Fleurtjuh666 schreef: Misschien zou je kunnen vragen de huur zó op te splitsen dat een deel onder 'servicekosten' valt. Bijvoorbeeld als een deel van de huur bedoeld is voor een gemeenschappelijke ruimte zoals (sprekend vanuit mijn eigen geval) een schuur of bergruimte die gedeeld is met anderen. Dit deel valt buiten de kale huur, maar ook dit had je natuurlijk al zelf kunnen zien toen je op de site van de toeslagen keek.
Met het verkeerde been uit bed gestapt? Gefrustreerd? Je vriendin heeft je hart voor de duizenste keer gebroken? Ik vraag maar iets over huurtoeslag, vanwaar die felheid?witte angora schreef:Gekke vragen, inderdaad.Over die badkamer op de gang ga ik het niet hebben, want je kunt toch zelf wel nagaan dat dat ding gemeenschappelijk is, en dat die studio/whatever dus niet voor huurtoeslag in aanmerking komt.
Bovendien bedoelde ik met die badkamer-gang dat er op de site staat ''eigen douche' en 'eigen wc' maar vervolgens zie ik op de foto's dat je er via een gang moet komen. Maar ik vraag dat hier omdat die profielen altijd misleidend zijn, dat zetten ze bijvoorbeeld neer op het profiel eigen badkamer en bij bezichtiging blijkt dat je de badkamer alsnog deelt. Vetrouw dat toch al snel niet als het via een gang is.
Zeg meertje, jij wil toch zo snel mogelijk het ouderlijk huis uit? Wie is er dan gefrustreerd?Jezus9 schreef: Met het verkeerde been uit bed gestapt? Gefrustreerd? Je vriendin heeft je hart voor de duizenste keer gebroken? Ik vraag maar iets over huurtoeslag, vanwaar die felheid?
-
Welke felheid? Welke frustratie? Waar gaat dit over? Wat jij niet vertrouwt is toch precies wat ik schrijf?Jezus9 schreef:Met het verkeerde been uit bed gestapt? Gefrustreerd? Je vriendin heeft je hart voor de duizenste keer gebroken? Ik vraag maar iets over huurtoeslag, vanwaar die felheid?witte angora schreef:Gekke vragen, inderdaad.Over die badkamer op de gang ga ik het niet hebben, want je kunt toch zelf wel nagaan dat dat ding gemeenschappelijk is, en dat die studio/whatever dus niet voor huurtoeslag in aanmerking komt.
Bovendien bedoelde ik met die badkamer-gang dat er op de site staat ''eigen douche' en 'eigen wc' maar vervolgens zie ik op de foto's dat je er via een gang moet komen. Maar ik vraag dat hier omdat die profielen altijd misleidend zijn, dat zetten ze bijvoorbeeld neer op het profiel eigen badkamer en bij bezichtiging blijkt dat je de badkamer alsnog deelt. Vetrouw dat toch al snel niet als het via een gang is.
Met jou ben ik klaar, je zoekt het maar uit.