LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ABNAMRO bankspaar mag niet afgelost worden of omgezet
ABNAMRO bankspaar mag niet afgelost worden of omgezet
Ik heb 6 jaar geleden een ABN AMRO bankspaarhypotheek van 90.000 euro afgesloten met 6.05% rente.
Op mijn contract staat dat ik 10% per jaar mag aflossen, maar na 5 jaar, ik zit inmiddels op 45.000 euro, gaat de bank moeilijk doen. Ik mag niet meer aflossen. Ook kan ik niet overstappen naar een andere hypotheekvorm bijvoorbeeld annuïteiten hypotheek zonder boetrente te betalen. De boeterente bedraagt 9.000 euro.
Als reden geven zij op:
“ Indien u de bankspaarhypotheek omzet naar een andere aflosvorm dan is er sprake van een boeterente.
De achterliggende reden hiervan is, dat de bank er vanuit is gegaan dat u tot einde looptijd een inleg doet op uw bankspaarrekening.
Doordat dit bij omzetting de maandelijkse inleg niet meer wordt voortgezet, loopt de bank deze inkomsten mis. Dit is dan ook de reden dat er een boete in rekening wordt gebracht.”
Mag een bank dat zomaar doen ?
Ik heb al aangegeven de 6,05% rente te blijven betalen ook bij de annuïteiten hypotheek, maar ABN AMRO blijft onvermurwbaar.
Ik wil graag 10% per jaar blijven aflossen, maar volgens de ABN AMRO moet ik dan eerst 9.000 boeterente betalen.
Op mijn contract staat dat ik 10% per jaar mag aflossen, maar na 5 jaar, ik zit inmiddels op 45.000 euro, gaat de bank moeilijk doen. Ik mag niet meer aflossen. Ook kan ik niet overstappen naar een andere hypotheekvorm bijvoorbeeld annuïteiten hypotheek zonder boetrente te betalen. De boeterente bedraagt 9.000 euro.
Als reden geven zij op:
“ Indien u de bankspaarhypotheek omzet naar een andere aflosvorm dan is er sprake van een boeterente.
De achterliggende reden hiervan is, dat de bank er vanuit is gegaan dat u tot einde looptijd een inleg doet op uw bankspaarrekening.
Doordat dit bij omzetting de maandelijkse inleg niet meer wordt voortgezet, loopt de bank deze inkomsten mis. Dit is dan ook de reden dat er een boete in rekening wordt gebracht.”
Mag een bank dat zomaar doen ?
Ik heb al aangegeven de 6,05% rente te blijven betalen ook bij de annuïteiten hypotheek, maar ABN AMRO blijft onvermurwbaar.
Ik wil graag 10% per jaar blijven aflossen, maar volgens de ABN AMRO moet ik dan eerst 9.000 boeterente betalen.
Re: ABNAMRO bankspaar mag niet afgelost worden of omgezet
Het gaat er om wat er destijds is afgesproken. Wat staat er in de kleine lettertjes ?
Als je nu al op 45.000 zit, dan is de kans groot dat als je nog meer aflost, het bankspaarsaldo na 15 (of 20) jaar hoger zou zijn dan de schuld. En dat mag niet. Waarschijnlijk is het ook niet met mogelijk ook binnen de 1:10 verhouding de jaarlijkse spaarinleg te verlagen. Een extra aflossing zou er dus waarschijnlijk toe leiden dat de bankspaarrekening niet meer aan de fiscale eisen voldoet, terwijl dat wel een van de voorwaarden was. Daarom zal de extra aflossing niet mogen.
Hoelang is de rentevaste periode?
-
Als aanvulling: dat is geen eis van de bank, maar een fiscale regel. Als je bankspaarrekening niet aan de fiscale eisen voldoet, zal de rente in de uitkering belast zijn.kweenie schreef:Als je nu al op 45.000 zit, dan is de kans groot dat als je nog meer aflost, het bankspaarsaldo na 15 (of 20) jaar hoger zou zijn dan de schuld. En dat mag niet. Waarschijnlijk is het ook niet met mogelijk ook binnen de 1:10 verhouding de jaarlijkse spaarinleg te verlagen. Een extra aflossing zou er dus waarschijnlijk toe leiden dat de bankspaarrekening niet meer aan de fiscale eisen voldoet, terwijl dat wel een van de voorwaarden was. Daarom zal de extra aflossing niet mogen.
Klopt, maar om de opmerking voor te zijn dat TS wellicht van het hele (fiscale) banksparen af wil zijn en het dus niet van belang zou vinden als de bankspaarrekening niet meer zou kwalificeren, is het goed om te weten dat de banken in het algemeen óók de eis hebben dat de bankspaarrekening aan de fiscale eisen blijft voldoen. En dat het dus weinig zin heeft om de discussie met de bank aan te gaan dat je het niet erg zou vinden als de constructie niet meer aan de fiscale eisen zou voldoen.
Onzin. De ABN heeft geen enkele reden of mogelijkheid om een omzetting tegen te houden.
Als je uit de bandbreedte loopt kun je hooguit een fiscaal probleem hebben.
Zoek een onafhankelijk adviseur die bemiddeld voor de ABN en laat die eea regelen.
Omzettingskosten ABN € 150 + kosten adviseur. Succes
Als je uit de bandbreedte loopt kun je hooguit een fiscaal probleem hebben.
Zoek een onafhankelijk adviseur die bemiddeld voor de ABN en laat die eea regelen.
Omzettingskosten ABN € 150 + kosten adviseur. Succes
Beste Jo69,
Bedankt voor uw bericht over het aflossen op uw hypotheek en het omzetten van uw Bankspaarhypotheek.
Aflossen
Uit uw bericht maak ik op dat u met het aflossen van 10%, een extra aflossing op uw hypotheek bedoelt.
Het is begrijpelijk dat het vragen bij u oproept, nu u niet zou mogen aflossen en u dit eerder wel hebt kunnen doen.
Als het om een extra aflossing gaat, staat in de voorwaarden van uw hypotheek aangegeven of en wanneer u extra mag aflossen. Omdat ik u hier niet direct een duidelijk antwoord op kan geven, zou ik hierover graag telefonisch contact met u opnemen. U kunt daarom in een privébericht aangegeven op welk telefoonnummer ik u kan bellen. Hiervoor geldt namelijk niet de reden die u in uw bericht heeft geciteerd.
Hypotheek oversluiten
Wanneer u uw hypotheek over wilt sluiten, zit hier vaak een boete aan verbonden. Dit komt inderdaad door de reden die u eerder is verteld. De bank gaat er namelijk inderdaad vanuit dat u tot einde looptijd een inleg doet op uw bankspaarrekening. Wanneer deze inleg wegvalt, loopt de bank inderdaad inkomsten mis.
Dit staat ook aangegeven in de voorwaarden van uw hypotheek, waar u bij het aangaan van de hypotheek voor heeft getekend. Natuurlijk geldt hiervoor ook, dat als u dit verder wilt bespreken u uw telefoonnummer via een privébericht kan toesturen.
Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen
Bedankt voor uw bericht over het aflossen op uw hypotheek en het omzetten van uw Bankspaarhypotheek.
Aflossen
Uit uw bericht maak ik op dat u met het aflossen van 10%, een extra aflossing op uw hypotheek bedoelt.
Het is begrijpelijk dat het vragen bij u oproept, nu u niet zou mogen aflossen en u dit eerder wel hebt kunnen doen.
Als het om een extra aflossing gaat, staat in de voorwaarden van uw hypotheek aangegeven of en wanneer u extra mag aflossen. Omdat ik u hier niet direct een duidelijk antwoord op kan geven, zou ik hierover graag telefonisch contact met u opnemen. U kunt daarom in een privébericht aangegeven op welk telefoonnummer ik u kan bellen. Hiervoor geldt namelijk niet de reden die u in uw bericht heeft geciteerd.
Hypotheek oversluiten
Wanneer u uw hypotheek over wilt sluiten, zit hier vaak een boete aan verbonden. Dit komt inderdaad door de reden die u eerder is verteld. De bank gaat er namelijk inderdaad vanuit dat u tot einde looptijd een inleg doet op uw bankspaarrekening. Wanneer deze inleg wegvalt, loopt de bank inderdaad inkomsten mis.
Dit staat ook aangegeven in de voorwaarden van uw hypotheek, waar u bij het aangaan van de hypotheek voor heeft getekend. Natuurlijk geldt hiervoor ook, dat als u dit verder wilt bespreken u uw telefoonnummer via een privébericht kan toesturen.
Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen