LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aflossen hypotheek na uitkering levensverzekering

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Marschamag

aflossen hypotheek na uitkering levensverzekering

Ongelezen bericht door Marschamag »

Na het overlijden van mijn vriend heeft de levensverzekering een gedeelte van de hypotheek afgelost. Ik heb nu mijn huis verkocht en dus behoorlijk wat "overwaarde". Word de overwaarde berekend op de beginhypotheek of op het nog af te lossen bedrag na het overlijden van mijn partner?

Fleura

Re: aflossen hypotheek na uitkering levensverzekering

Ongelezen bericht door Fleura »

Voor het gemak er van uitgaande dat de woning 100% jouw eigendom is en de hypotheek 100% op jouw naam stond (aanname) en dat je met de overwaarde de eigenwoningreserve bedoeld (ook aanname) en dat alles na overlijden geheel afgewikkeld is (ook aanname) (bijv niet nog een kindsdeel uitbetalen) Is de eigenwoningreserve (overwaarde)
Verkoopprijs -/- uitstaande hypothecaire box 1 schuld op moment verkoop -/- verkoopkosten.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Fleura,
Uitbetaling van vorderingen van kinderen staat los van de berekening van de overwaarde.

Overwaarde is gewoon: gerealiseerde verkoopprijs -/- openstaande hypotheek + eventuele afkoop van een lopende polis. Dat is ook het bedrag voor de eigenwoning reserve en zal dus bij aankoop van een nieuwe woning rekening mee gehouden moeten worden.

pieterplanner

Ongelezen bericht door pieterplanner »

@ Marcel,

Fleura heeft wel gelijk. In geval van een verblijvingsbeding, moeten de erven bij verkoop van die woning worden uitbetaald.
Dit kan dus een issue zijn.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Pieterplanner,
Even heel bot, maar ga eerst even de werking van het verblijvingsbeding na voordat je een reactie geeft. Het verblijvingsbeding zorgt er voor dat alle gezamenlijke goederen (zoals bijvoorbeeld een woning) bij de langstlevende terechtkomen.

Fiscaal gezien is dat een zogenaamd quasilegaat en daarover moet dus erfbelasting betaald worden. Ook in het geval dat dat een kind een beroep doet op zijn legitieme portie moet de helft van de waarde meegenomen worden. Doet een kind geen beroep op zijn legitieme portie, dan is er niets aan de hand. Wordt de legitieme wel ingeroepen, dan krijgt het kind een vordering op de langstlevende welke tenzij anders is geregeld altijd opeisbaar is. Dus ook los van de verkoop van de woning.

Echter: van verplichte uitkering aan kinderen bij verkoop van de woning is dus geen sprake. Dat zou ook niet logisch zien aangezien je daarmee de hele werking van het verblijvingsbeding onderuit haalt. Je wilt namelijk dat de langstlevende in de woning kan blijven.

Nogmaals: voor de bepaling van de overwaarde en/of de eigenwoningreserve speelt dit al helemaal niet. Met andere vorderingen dan hypotheekhouders hoef je namelijk dan geen rekening te houden.

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

ik geef marcel gelijk. De eigen woning reserve wordt bepaald door het vervreemdingssaldo zoals omschreven in 3.119a lid 4 IB 2001. De eigen woning reserve wordt bepaald door de verkoopprijs minus de verkoopkosten en de fiscaal geaccepteerde eigen woningschuld niet meer en niet minder.

Gesloten