LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

Hallo allemaal

Ik ben bij de hypotheek adviseur van ing geweest om het volgende.
Ik heb een bedrijfsongeval gehad in 2010 en ben 100% arbeidsongeschikt verklaard. Heb vergoeding sins eind 2015 gekregen en ben naar de bank gegaan voor het aflossen van mij hypotheek. Ik heb de situatie uitgelegd dat ik een laag inkomen heb en langdurig 100% arbeidsongeschikt ben.
heb gevraagd of ik de gedeelte van de onderwater hypotheek mocht aflossen. hij vroeg van welk geld, want je hebt niks op je rekening staan. Dus ik vertelde dat ik een rekening bij de rabo heb waar een letselvergoeding op staat. meteen vroeg hij hoeveel. Dus heb ik het verteld. Hij ging bellen en legde het niet eens uit aan zijn baas. En nee dat mocht niet ik mocht maar 10% boetevrij aflossen.
dat heb ik maar gedaan. Nu is het zo dat ik de rest wil aflossen omdat ik het niet meer kan opbrengen maandelijks. Ik heb gevragen hoe en wat. nu moet ik een boete betalen van ruw weg zij hij 24000 euro. dus er blijft niks van mijn schadevergoeding over. Ze willen niet eens helpen of meedenken! En al mijn toekomst geld is op zelfs mijn pensioengeld want die zit ook in de vergoeding. Fijn ing maak de mens na een ongeluk nog verder kapot ik heb al genoeg zorgen aan mijn kop. Sorry ik erger me kapot aan geld wolven.

groetjes john
Laatst gewijzigd door john18 op 31 mar 2016 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

U hebt zelf voor deze hypotheek gekozen. U kunt elk jaar een bepaald percentage boetevrij aflossen. Doe dat begin volgend jaar ook weer direct.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Jefdus »

Gewoon 10% per kalenderjaar aflossen. Met zo veel geld op de bank moeten de maandelijkse kosten van de hypotheek toch geen probleem zijn?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

ik kom maandelijks niet rond om kosten te besparen en te zorgen dat ik geen schulden krijg is verstandig om iets te doen. moet geld achterhouden voor pensioen! En ik heb gekozen voor een hypotheek maar niet voor een ongeval waardoor ik wordt geforceerd om maatregelen te nemen om kosten te besparen. had liever gewerkt en maandelijks hypotheek betaald dat was financieel gunstiger geweest!!!! Nu kost het me uiteindelijk mijn pensioen en nog veel meer!!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij ook dat je van de vergoeding toch wel een tijdje de hypotheeklasten zou moeten kunnen betalen en vervolgens ieder jaar 10% van de lening aflossen.

Overigens is die schadevergoeding natuurlijk voor een deel ook juist bedoeld om de achteruitgang in inkomsten te compenseren. En om dus gedeeltelijk te gebruiken voor je lasten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door sjohie »

john18 schreef:Hallo allemaal

Ik ben bij de hypotheek adviseur van ing geweest om het volgende.
Ik heb een bedrijfsongeval gehad in 2010 en ben 100% arbeidsongeschikt verklaard. Heb vergoeding sins eind 2015 gekregen en ben naar de bank gegaan voor het aflossen van mij hypotheek. Ik heb de situatie uitgelegd dat ik een laag inkomen heb en langdurig 100% arbeidsongeschikt ben.
heb gevraagd of ik de gedeelte van de onderwater hypotheek mocht aflossen. hij vroeg van welk geld, want je hebt niks op je rekening staan. Dus ik vertelde dat ik een rekening bij de rabo heb waar een letselvergoeding op staat. meteen vroeg hij hoeveel. Dus heb ik het verteld. Hij ging bellen en legde het niet eens uit aan zijn baas. En nee dat mocht niet ik mocht maar 10% boetevrij aflossen.
dat heb ik maar gedaan. Nu is het zo dat ik de rest wil aflossen omdat ik het niet meer kan opbrengen maandelijks. Ik heb gevragen hoe en wat. nu moet ik een boete betalen van ruw weg zij hij 24000 euro. dus er blijft niks van mijn schadevergoeding over. Ze willen niet eens helpen of meedenken! En al mijn toekomst geld is op zelfs mijn pensioengeld want die zit ook in de vergoeding. Fijn ing maak de mens na een ongeluk nog verder kapot ik heb al genoeg zorgen aan mijn kop. Sorry ik erger me kapot aan geld wolven.

groetjes john
Tsja, ik denk dat de mensen bij veel banken zich stiekem wel eens wat ergeren aan klanten die vinden dat ondertekende contracten maar eenzijdig, en in het voordeel van de klant, aangepast moeten worden.

Het is zoals het is, in de voorwaarden van die hypotheek staat max 10% boetevrij aflossen, dus dat is wat ze je bieden. Dat ondertussen jouw situatie veranderd is, kunnen zij ook niks aan doen. Zie het zo, zou jij ineens 2x zoveel per maand gaan betalen als zij door de crisis wat extra geld nodig hebben, en dat aan jou komen vragen?

En ja banken en hypotheekverstrekkers hebben zich in het verleden niet altijd even sjiek gedragen, en ja ze hebben te weinig geboet voor hun aandeel in de crisis, maar in dit geval is het geen woekerhypotheek, tenminste daar lees ik niks over, dus dan doen zij volgens de letter van het contract niks verkeerd, gemeen of fout.

Maar goed, als je dat geld nu hebt om af te lossen, kan je dit ook wegzetten op een spaarrekening, en daarvan elk jaar de wel mogelijke 10% aflossen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

Ik zeg ook niet dat ze iets fout doen ik zeg dat de banken praten op tv dat ze mensen in situaties willen helpen. eerst mocht je je onderwater gedeelte aflossen boete vrij maar ik heb geld dus mag niet. ik ben buiten mijn schuld om arbeidsongeschikt als ik het geld apart zet en elk jaar aflos heb ik niet genoeg en kom ik uiteindelijk in financieel nood ik wil de financieel nood voor blijven zodat ik niet hoef te beroepen op nhg en mijn huis wordt uitgezet.
ik probeer verantwoordt om te gaan met mijn situatie en heb hulp gevraagd aan ing hoe we dit op kunnen lossen maar ik heb geld {toekomst geld}. Dat ik boete moet betalen begrijp ik maar kunnen ze niet naar mijn situatie kijken en kijken om de boete te matigen. Zodra ik niet kan betalen komen ze pas kijken en niet eerder.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou je in financiële nood komen als je niet à la minute zou mogen aflossen en niet in financiële nood komen als dat wel zou mogen? Het lijkt mij dat je maandlasten nu welliswaar hoger zijn, maar je hebt ook die zak geld om dat van te betalen. Als je nu zou mogen aflossen, dan heb je wel lagere lasten, maar ben je dat geld ook kwijt. Ik kan mij niet voorstellen dat het in totaal zo'n groot verschil maakt tussen wel en geen financiële problemen

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

ik heb net genoeg om af te lossen incl hoge boeten. als ik wacht kan ik de komende 5 jaar wel snoepen van het geld en dan uiteindelijk nog gedeelte overhouden van hypotheek of net afgelost maar naar mijn berekening kom ik dan tekort. maar ik heb ook een gezin, kinderen die naar school gaan straks enzovoorts. dat kost ook geld en moet ik ook van het geld gaan snoepen. als ik nu aflos kan ik nu gaan sparen voor alles en ook mijn pensioen. Ik moet vooruit kijken niet alleen hypotheek maar alles. Ik zal waarschijnlijk nooit meer kunnen werken. Ik moet zorgen dat ik een buffer heb voor onverwachte kosten. Ik weet niet wat voor een kosten ik allemaal krijg in mijn situatie kan ik niet dag tot dag leven maar moet vooruit kijken. en ik weet wel dat mensen er makkelijk over denken maar ik heb kinderen waar ik verantwoordelijk voor ben. ik moet nu elk dubbeltje omdraaien en kom nog veel tekort elke maand. En als je alles op papier zet zoals kosten dan zie je dat je veel te kort komt binnen nu en 10 jaar en als er geen actie wordt ondernomen wordt het allemaal nog erger! daarom moet ik nu aflossen en wachten geen optie.

gr john

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Waarom heeft u bij het afsluiten van uw hypotheek naast een overlijdensrisico verzekering tevens een arbeidsongeschikt verzekering afgesloten?
Door nu telkens 10% van de hoofdsom af te lossen bent u snel op een maandelijks betaalbaar hypotheekbedrag.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

dit is nou precies wat ik bedoel. Iedereen heeft een mening. Maar niemand kijkt naar de situatie. Ja er zit een boete op de hypotheek je kunt maandelijks van je geld snoepen en arbeidsongeschiktheid verzekering. Dit is dus wat een bank ook doet niet naar individuele situaties kijken en samen met je een oplossing zoeken. Bij de bank praat ik wel over de precieze financiële bedragen maar hier niet. De bank heeft ook zijn oordeel klaar zonder naar de specifieke te kijken. Ik weet dat iedereen het hier goed bedoeld. Ik heb nu een financiële adviseur in de hand genomen en die zegt ook in mijn situatie is er maar een keus en dat is aflossen. En hij zegt ook dat het een belachelijke hoge boete is in mijn situatie. Er zijn constructies las ik op het internet om er onderuit te komen maar dat zie ik niet zitten om mijn huis te verkopen en later terug te kopen of rentemiddeling en dan aflossen enz. Ik vindt dat ik gewoon met de bank goed wil oplossen en elkaar te helpen en niet alleen ik of alleen de bank. De bank moet er zijn voor de klant en niet alleen voor hun eigen.

gr john

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Hoe zou uw reactie zijn als de bank bij u kwam dat ze in financiële nood terecht waren gekomen en nu met hun klanten om de tafel gaan zitten om te kijken waar ergens de hypotheek rente verhoogd kan worden of extra hypotheek willen nemen om dit voor de bank op te lossen? Zeer waarschijnlijk zou u zeggen sorry, maar dit is jullie probleem....

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

Jantje7 schreef:Hoe zou uw reactie zijn als de bank bij u kwam dat ze in financiële nood terecht waren gekomen en nu met hun klanten om de tafel gaan zitten om te kijken waar ergens de hypotheek rente verhoogd kan worden of extra hypotheek willen nemen om dit voor de bank op te lossen? Zeer waarschijnlijk zou u zeggen sorry, maar dit is jullie probleem....




Jij vergelijkt appels met peren

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

bovendien de complete crisis hebben we aan de banken te danken! En als ze verzekeren laat ze dan ook uitbetalen doen ze ook niet naar behoren.
Zolang ze maar geld over de kom van de klanten verdienen en als er weer eens crisis is staan hun met handen open bij de staat van ons belasting geld.
zon bedrijf hebben is toch ideaal. buur je niet van klanten dan maar de staat.

Sorry niks verkeerd bedoeld maar zo denk ik erover

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door GJvdZ »

john18 schreef:bovendien de complete crisis hebben we aan de banken te danken!
Dat is onzin. De crisis komt vooral omdat iedereen op te grote voet leefde. Ja, de banken deden daar aan mee, maar uiteindelijk zijn het klanten van de banken die gebruik hebben gemaakt van wat de banken boden. Mensen hadden geen leningen van 7x hun jaarinkomen hoeven afsluiten. Mensen hadden geen leningen van 120% van de woningwaarde hoeven afsluiten. Dat zijn allemaal vrijwillige keuzes geweest. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om al je eigen verantwoordelijkheden van je af te schuiven en anderen de schuld te geven.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door GJvdZ »

john18 schreef:bovendien de complete crisis hebben we aan de banken te danken!
Dat is onzin. De crisis komt vooral omdat iedereen op te grote voet leefde. Ja, de banken deden daar aan mee, maar uiteindelijk zijn het klanten van de banken die gebruik hebben gemaakt van wat de banken boden. Mensen hadden geen leningen van 7x hun jaarinkomen hoeven afsluiten. Mensen hadden geen leningen van 120% van de woningwaarde hoeven afsluiten. Dat zijn allemaal vrijwillige keuzes geweest. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om al je eigen verantwoordelijkheden van je af te schuiven en anderen de schuld te geven.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

ja je hebt gelijk op gebied van hypotheken. maar er speelt veel meer. ja klanten zijn ook schuldig aan hebberigheid dat ze meer en meer willen maar dat werdt ook zo makkelijk gemaakt door de bank. De waarde van vroeger bestaat nu niet meer mede door de bank omdat mensen daar winst in zagen en op inspeelden. maar om deze discussie te gaan voeren heb ik nu geen zin in en schiet ik niks mee op. en gaat ook off topic. Ik
vindt toch dat banken vooral nu meer naar de klanten moet gaan kijken en in veel dingen soepeler moeten gaan worden. Vooral om ons economie te redden en mensen individueel aandacht te geven i.p.v. winst te optimaliseren ten kosten van klanten. Iedereen weet inmiddels dat banken enorme geld bedragen aan hoge functie houders betaalt en ja hebben ze misschien wel verdiend maar het is zo hard en snel gegroeid dat er een inzakking zat aan te komen. ongeacht het helpt mij als individu niet. werkeloosheid stijgt armoede stijgt problemen blijven komen wordt tijd dat de banken minder winst gericht moeten werken maar economisch gericht en stap voor stap help de individu help de economie herstel de vertrouwen van de bevolking herstel de markt positie herstel de winstgevendheid van de instelling. stap voor stap en leer de jonge generatie verantwoording omgaan van geld.
Begin bij jezelf begin bij de bank.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

GJvdZ schreef:
john18 schreef:bovendien de complete crisis hebben we aan de banken te danken!
Maar het is natuurlijk veel makkelijker om al je eigen verantwoordelijkheden van je af te schuiven en anderen de schuld te geven.
ik schuif niks af ik vraag om hulp die ik niet krijg. ik vraag naar oplossing samen met de ing.

Wat praten jullie over schuld ik geef niemand de schuld ik zeg alleen dat er op de individueel vlak niet wordt gekeken

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door john18 »

zitten er getrainde werknemers van de bank op deze forum of hoe zit dat er wordt continu over alles gepraat behalve het feit dat ik om hulp heb gevragen en er niet naar wordt gekeken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Arbeidsongeschiktheid en hypotheekboete

Ongelezen bericht door sjohie »

john18 schreef:zitten er getrainde werknemers van de bank op deze forum of hoe zit dat er wordt continu over alles gepraat behalve het feit dat ik om hulp heb gevragen en er niet naar wordt gekeken.
Je hebt een overeenkomst met je bank, daarin staat 10% boetevrij aflossen/jaar, en dat bieden ze. Contractueel gezien zijn ze tot niks meer of minder verplicht. Soms kom je met een onderbouwd verhaal nog wel eens iets verder, maar als jij eerder aflost, lopen zij gerekend over de originele looptijd een X bedrag aan rente mis, wat ze afdekken door die boeterente.

Als je bij de bank bent geweest voor een gesprek, met veel meer info dan waar de users hier hun mening/advies op kunnen baseren, en dit is wat ze bieden, dan begrijp ik niet helemaal wat voor hulp je hier nog verwacht.

Gesloten