LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ABN hypotheek (geen) informatieverstrekking na scheiding
ABN hypotheek (geen) informatieverstrekking na scheiding
Hallo, Mijn ex-partner heeft sinds aug 2012 de hypotheek van ons al 3 jr te koop staand huis niet betaald. De ABN heeft mij van deze achterstand nooit op de hoogte gesteld. In december kreeg ik bericht dat de ABN de vordering uit handen heeft gegeven aan een incassoburo. Ik ben direct naar de ABN gegaan voor opheldering. Zij beweren dat alle correspondentie alleen naar het hypotheekadres wordt gezonden (ondanks dat ze weten dat ik daar 3jr niet meer woon en ze mijn huidige adres gewoon hebben) de uit de vordering voortkomende BKRmelding heeft voor mij verstrekkende gevolgen, mijn dk en 2 creditcards zijn geblokkeerd en op mijn werk, heeft het ook het nodige teweeg gebracht. Mijn expartner heeft inmiddels de achterstand opgelost liet hij per email weten. Ik heb een redelijk goed salaris 50.000 pj en zelf nooit problemen gehad. Ik sta hierin machteloos.Mag een hypotheek verstrekker zoals de ABN dit zonder mijn medeweten zover laten komen? Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen. ABN houdt vol dat ze geen kopie van hypotheekpost versturen. Zelfs niet bij achterstand in aflossing. Ik ben dus geheel afhankelijk van de grillen van mijn expartner zolang ons huis niet verkocht is. ABN werkt in geen enkel opzicht mee.
Ontslag van aansprakelijkheid schuld zou dit jaar aangevraagd kunnen worden maar is door dit geintje niet meer mogelijk. Terwijl het voor alle partijen duidelijk is dat de opgebouwde achterstand geen onkunde maar onwil was om te betalen. Dit blijkt uit diverse feiten. ABN houdt bij hoog en laag vol mij geen post toe te kunnen sturen betreffende de hypotheek. Helaas sturen ze wel de incassant als het te hoog oploopt. Zonder communicatie met mijn ex is het dus iedere maan afwachten of er geen onheilspellend post op de deurmat ligt. Ik heb ook een klacht ingediend bij ABN maar daar nog geen reactie op gehad. Blijf nu wel jaren last hebben van de BKR melding.Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen?
Ontslag van aansprakelijkheid schuld zou dit jaar aangevraagd kunnen worden maar is door dit geintje niet meer mogelijk. Terwijl het voor alle partijen duidelijk is dat de opgebouwde achterstand geen onkunde maar onwil was om te betalen. Dit blijkt uit diverse feiten. ABN houdt bij hoog en laag vol mij geen post toe te kunnen sturen betreffende de hypotheek. Helaas sturen ze wel de incassant als het te hoog oploopt. Zonder communicatie met mijn ex is het dus iedere maan afwachten of er geen onheilspellend post op de deurmat ligt. Ik heb ook een klacht ingediend bij ABN maar daar nog geen reactie op gehad. Blijf nu wel jaren last hebben van de BKR melding.Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen?
Re: ABN hypotheek (geen) informatieverstrekking na scheiding
Ik zou als ik jou was, juridische informatie inwinnen. Met name over het feit dat je bent aangemeld bij het BKR zonder dat ze jou daarvan op de hoogte hebben gesteld. Wellicht is het het overwegen waard om een klacht bij het Kifid in te dienen dat ABN/AMRO jou nergens van op de hoogte stelt.
Dank je wel voor de tip. Ik wacht nog een paar dagen af of de ABN een reactie geeft op mijn klacht welke ik bij hen heb neergelegd. Dan ga ik inderdaad andere stappen nemen. Dit kan namelijk zo weer gebeuren aangezien er geen communicatie tussen mijn ex en mij is en de ABN ook niet naar mij communiceert omdat dat zo niet werkt bij hen. Wordt vervolgd.
-
Wat een rotsiuatie! Wel gek dat je dk en credit card zijn geblokkeerd ivm hypotheekachterstand. Staat toch los van elkaar?
Succes!
Succes!
Achterstand was inmiddels 5 maanden...dus naar incasso. Dan wordt alles geblokt. En dat is wat ik de ABN kwalijk neem. Als zij mij eerder ervan op de hoogt hadden gebracht had het niet zover hoeven komen.
-
Echt een rotstreek met verstrekkende gevolgen. Maar ze zullen vast zeggen " regels zijn regels". Jammer dat ze dan niet oplossings- en klantgericht zijn.
Valt mee dat ze nog geen loonbeslag hebben gelegd....
Fijne ex, trouwens...
Valt mee dat ze nog geen loonbeslag hebben gelegd....
Fijne ex, trouwens...
Idd lastig. Ze hebben ook inderdaad gezegd dat dat hun werkwijze is. Ik heb inmiddels een klacht ingediend. Bij de Kifid inmiddels gelezen dat je 6 weken na de indiening pas verder kan bij hun. Dus nog wat weekjes geduld. Wellicht dat er nog een oplossing komt.
Ik hoop dat U ons op de hoogte wilt houden van het verdere verloop.
Een vriendin zit op dit moment in exact hetzelfde schuitje. Dit maal bij de ING.
Een vriendin zit op dit moment in exact hetzelfde schuitje. Dit maal bij de ING.
-
Ik ken ook het verhaal van iemand die gescheiden is, en waar er geen hypotheek, maar wel schulden in het spel waren.
De lening was door beiden aangegaan en beiden zijn dus aansprakelijk. Logisch. Maar het is niet zo dat de schuld dan gesplitst wordt bij de scheiding. Als de ene persoon netjes zijn deel aflost, en de andere niet komt de bank alsnog naar de andere persoon om daar de schuld te verhalen.
En inderdaad krijgt maar 1 partner dan de post van de bank, en de ander niet. Dat is heel krom, want bij wanbetaling krijgt de andere partner (die wel betaalt, maar nooit post krijgt), opeens wel een brief krijgt met aanmaningen die vermeld dat er ondanks herhaalde berichtgeving niet betaald is enz.
Er zijn verzoeken aan de bank geweest om alle post naar beide partners te sturen, maar daar konden ze niet aan voldoen. Ook zijn er verzoeken geweest door beide ex-partners om de schuld te splitsen zodat een ieder zijn eigen weg kon gaan. Dat kon niet vanwege de betalingsachterstand (geen kredietwaardigheid).
Van de bank (in dit geval was het Rabobank) kun je dus niet al te veel verwachten.
Uiteindelijk is de rechter er aan pas gekomen , die heeft de schuld gesplitst, en pas dan ben je niet overgelaten aan de grillen van je ex-partner.
De lening was door beiden aangegaan en beiden zijn dus aansprakelijk. Logisch. Maar het is niet zo dat de schuld dan gesplitst wordt bij de scheiding. Als de ene persoon netjes zijn deel aflost, en de andere niet komt de bank alsnog naar de andere persoon om daar de schuld te verhalen.
En inderdaad krijgt maar 1 partner dan de post van de bank, en de ander niet. Dat is heel krom, want bij wanbetaling krijgt de andere partner (die wel betaalt, maar nooit post krijgt), opeens wel een brief krijgt met aanmaningen die vermeld dat er ondanks herhaalde berichtgeving niet betaald is enz.
Er zijn verzoeken aan de bank geweest om alle post naar beide partners te sturen, maar daar konden ze niet aan voldoen. Ook zijn er verzoeken geweest door beide ex-partners om de schuld te splitsen zodat een ieder zijn eigen weg kon gaan. Dat kon niet vanwege de betalingsachterstand (geen kredietwaardigheid).
Van de bank (in dit geval was het Rabobank) kun je dus niet al te veel verwachten.
Uiteindelijk is de rechter er aan pas gekomen , die heeft de schuld gesplitst, en pas dan ben je niet overgelaten aan de grillen van je ex-partner.
Sowieso is ABN verplicht jou op het moment dat er achterstand is ontstaan, te waarschuwen dat als je voor een bepaalde datum de achterstand niet hebt betaald, je een BKR codering krijgt. Als ze jou daar nooit van op de hoogte hebben gesteld, kan je bezwaar aantekenen tegen de BKR codering. Je schrijft eerst ABN aan dat je het niet eens bent met de BKR codering, omdat je niet bent gewaarschuwd. Ze gaan dit weigeren (heb er ook mee te maken ) met het verhaaltje dat ze aan de regels hebben voldaan. Vervolgens kan jij een klacht neerleggen bij het BKR. Die gaan waarschijnlijk ook niks doen aan die codering. Vervolgens kan jij dit voorleggen bij de Geschillencommissie BKR. Dit kost je €22,50. Hun beoordelen dan of ABN zich aan de spelregeltjes heeft gehouden. Als de Geschillencommissie besluit dat ABN jou niet heeft gewaarschuwd, wordt je codering verwijderd.
Kijk even op www.bkr.nl.
Kijk even op www.bkr.nl.
Ja het is bizar.... Ze sturen de post naar het hoofdverblijf... En dat is het... Ben zelf al 10 maanden wekelijks aan het bellen met ING.. Uw ex moet u inlichten, uw ex moet u op de hoogte houden, uw ex enz enz... maar dat weigert hij...! Dan heb je dus pech... Van meedenken, meewerken heeft de ING niet gehoord.. Mijn advocaat heeft stukken opgevraagd en zelfs dat weigert de Ing te verstrekken. Mijn ex heeft mijn handtekening vervalst en pas na 8 maanden heb ik na veel bellen, mailen en klachten indienen een stukje papier mogen ontvangen. Ze spreken elkaar bij de klantenservice, afdeling hypotheek en afd. Scheiding ook tegen... Pff... Kreeg na het indienen van de laatste klacht een bos bloemen en en werd mij beloofd dat ik lle correspondentie die was gestuurd naar dhr ex.. Dus ook aan mij is gericht !!? Naar mijn adres te sturen, na 10 dagen wachten weer gebelt en werd er weer heel duidelijk gemaakt dat dat niet kon, zijn niet de regels en daar kunnen ze dus ook niet van afwijken.. Ik raad iedereen die in een scheiding zonder communicatie ligt wekelijks of minimaal maandelijks de bank te bellen om te vragen hoe het ervoor staat... Want ze weten je huis niet te vinden voor een brief, maar mochten er schulden ontstaan hebben ze geen maanden en tomtom nodig om je te vinden. Zeer klantonvriendelijk, bureaucratisch op het onbeschofte af... Verwacht geen hulp of begrip van de bank mensonterend en dat in deze tijd waar 1 op de 3 relaties kapot gaat Sterkte en heel veel succes voor diegene die dit aangaat.....