Ik ben een complete leek op hypotheekgebied en zou graag wat advies willen.
Wij hebben een hypotheek die bestaat uit een deel spaar en een deel aflossingsvrij. De rentevaste periode (10 jaar) van de spaarhypotheek loopt 1 maart 2019 af. Wij hebben een aanbod gekregen voor 10 jaar vast tegen een rente van 2,1%. Onze maandlasten gaan hiermee 182 euro naar beneden. In eerste instantie waren wij hier erg blij mee, want wie wil er nou geen lagere maandlasten

Maar nu ben ik hier eens wat aan het rondlezen en begrijp ik dat we eigenlijk helemaal niet zo blij moeten zijn met die lagere rente, maar beter voor een hogere rente kunnen kiezen.
Nu heb ik zelf drie opties bedacht:
1. we gaan "gewoon" akkoord met het voorstel en zetten de rente 10 jaar vast.
2. we gaan voor een rentevastperiode van 20 jaar tegen 2,990% rente. Ik heb alleen geen idee hoe ik uit moet rekenen hoe hoog het spaarbedrag dan gaat worden. Het rentebedrag gaat dan iets omhoog ten opzichte van 10 jaar vast, maar het spaargedeelte omlaag waardoor we denk ik niet ver van die 182 euro verschil af gaan zitten. En de belastingaftrek zal iets hoger zijn. Of maak ik hierin een denkfout?
3. we zetten de rente vast voor 3 jaar tegen 1,6% rente.
Waarom 3 jaar? We zijn heel hard bezig om het aflossingsvrije deel af te lossen. Als onze financiele situatie niet verandert hebben we nog maximaal 3 jaar nodig om deze geheel afgelost te hebben. Ik dacht dat het misschien een goed idee was om op dat moment te kijken of we iets anders met de spaarhypotheek kunnen. We hebben nu NHG en de overlijdensrisicopremie is ook gebaseerd op het volledige hypotheekbedrag. Ik heb begrepen dat deze premie niet omlaag gaat wanneer er extra afgelost wordt. Wanneer we van het aflossingsvrije deel af zijn is de hypotheek dusdanig laag dat NHG niet nodig is en ook de overlijdensrisico niet. En al helemaal niet als we het gespaarde deel in de hypotheek stoppen en omzetten naar bijvoorbeeld lineair.
Aan de andere kant denk ik ook dat eventueel oversluiten of omzetten naar een andere hypotheekvorm weer kosten met zich mee gaat brengen . Plus dat die drie jaar tegen 1,6% ook niet gunstig is. Dan kunnen we die NHG en overlijdensrisico misschien net zo goed voor lief nemen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.