LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkoop Kapitaalverzekering Eigen Woning

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
winkie

afkoop Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door winkie »

We hebben in juni 2001 een kapitaalverzekering afgesloten bij Avero Achmea, waarbij sprake was een kontante storting van Euro 9540,28 + jaarlijkse premie ad EURO 1060,03. In juni 2002 deze kapitaalverzekering laten omzetten in een KEW (Eigen Woning). Door de hoge kosten die ik jaarlijks moet betalen en het zeer slechte rendement, heb ik besloten om
deze in 2009 af te kopen. Avero heeft mij bericht dat de afkoopwaarde op dit moment Euro 12.814,- bedraagt en dat er nog een definitieve verrekening volgt van nog niet geinde kosten en dat de TP een maand de tijd krijgt om mij te "over te halen", daarna zal de KEW definitief beeindigd worden. Ik heb gehoord dat bij beeindiging zodra de opbrengst minder is dan de gestorte premies, het bestedingsdoel vrij is. Maar hoe zit het dan fiscaal gezien? Gaat de Fiscus volgend jaar (2010) haar hand ophouden om te verrekenen? Of heb ik niks te vrezen? Alvast dank voor jullie reactie !

kweenie

Re: afkoop Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je niet aan de eisen voor de KEW voldoet (zoals in dit geval, dat je (te vroeg) afkoopt), dan moet je inkomstenbelasting betalen over de winst. Dit is het positieve verschil tussen uitkering en de som van je betaalde premies.

Als de uitkering lager is dan de som van je betaalde premies (zoals in dit geval), dan wordt er dus inkomstenbelasting gerekend over 0 euro, dus hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Je hoeft dus niet te vrezen. Wel is het natuurlijk zo dat na uitkering het bedrag in box 3 valt, en het op 31-12/1-1 meetelt voor de vermogensrendementsheffing.

Dirko

Re: afkoop Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door Dirko »

Ik voeg me bij Kweenie,

Echter als ik kijk naar de cijfers die je aangeeft vind ik het zeer onverstandig om de polis af te kopen en dit vanwege twee redenen:

1. Gedurende de eerste 5 tot 10 jaar worden de meeste kosten ingehouden, je polis is in 2001 ingegaan dus deze periode zit er bijna op. Het grootste deel van je inleg zal nu naar je beleggingen gaan.

2. Je gaat verkopen op het dieptepunt (laten we hopen) van de beurs, je neemt dus heel veel verlies op de beleggingen.

Wat wil je na afkoop van je bestaande polis regelen om je hypotheek af te lossen?

Gesloten