LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aflossen spaarhypotheek
Re: Aflossen spaarhypotheek
Alleen voor bestaande hypotheken.
Als ik het goed heb kun je nog wel een aflossingsvrije hypotheek afsluiten maar dan mag je de interest niet meer aftrekken, dus daarom doet niemand het en wordt het niet meer aangeboden.
Wie al aflossingsvrij heeft mag wel overstappen naar een andere aflossingsvrije hypotheek maar de looptijd voor aftrek is beperkt tot de oorspronkelijke 30 jaar van de eerdere hypotheek.
Wie al aflossingsvrij heeft mag wel overstappen naar een andere aflossingsvrije hypotheek maar de looptijd voor aftrek is beperkt tot de oorspronkelijke 30 jaar van de eerdere hypotheek.
Als je er al een hebt kan hij op zijn minst voor een deel meegenomen in een nieuwe hypotheek, incl behoud van renteaftrek over dat deel. Voorzover ik terug heb kunnen lezen.
Kan in bepaalde gevallen best interessant zijn ( aflossen in eigen beheer en eigen tempo bv.)
Kan in bepaalde gevallen best interessant zijn ( aflossen in eigen beheer en eigen tempo bv.)
Als je vóór 2013 al een hypotheekschuld had, dan mag je gewoon tot hetzelfde bedrag oversluiten / nieuwe hypotheek afsluiten en val je NIET onder de regels van verplicht annuïtair aflossen.Als ik het goed heb kun je nog wel een aflossingsvrije hypotheek afsluiten maar dan mag je de interest niet meer aftrekken, dus daarom doet niemand het en wordt het niet meer aangeboden.
En dat het niet meer wordt aangeboden klopt ook niet.
Kweenie, je kunt dus nog steeds aflossingsvrij afsluiten. Ik ken mensen die van aflossingsvrij naar annuïtair overstappen met als argument: "ja, ik wil zo graag echt aflossen". (Zelfs op dit forum vind je voorbeelden als je zoekt.) Dan maak je dus kosten om te "kunnen" aflossen. Er zijn dus echt mensen met een aflossingsvrije hypotheek die niet weten dat je mag aflossen daarop. Voor die mensen lijkt mijn opmerking mij echt niet "mosterd na de maaltijd".Beetje mosterd na de maaltijd bij de huidige regels.
Ik ben het ermee eens dat aflossingsvrij voor veel mensen ideaal was. En nog steeds is voor mensen met een bestaande hypotheek. Maar ook lang niet voor iedereen. Maar voor wie nu nieuw is, is er weinig keuze meer.
Overstappen vanuit aflossingsvrij naar annuitair omdat je dan kumt aflossen heb ik zelf nog nooit gelezen, volgens mij. Is inderdaad een beetje een stomme zet.
Overstappen vanuit aflossingsvrij naar annuitair omdat je dan kumt aflossen heb ik zelf nog nooit gelezen, volgens mij. Is inderdaad een beetje een stomme zet.
Tja, dat snap jij, dat snap ik. Maar mijn waarschuwing is dus ook voor andere mensen. Zie bijvoorbeeld deze discussie.Overstappen vanuit aflossingsvrij naar annuitair omdat je dan kumt aflossen heb ik zelf nog nooit gelezen, volgens mij. Is inderdaad een beetje een stomme zet.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 2&t=139413
Dan lees je o.a.:
En vervolgens zoeken zij dus een adviseur die ze gaan betalen zodat er afgelost gaat worden ...... en tot nu toe hebben ze op de aflossingsvrije hypotheek niks afgelost. Tja, want aflossingsvrij betekent toch niet aflossen?Wij hebben momenteel een hypotheek die bestaat uit een aflossingsvrij deel en een beleggingsdeel en willen hier eigenlijk vanaf. We willen het omzetten in een hypotheek waar we wel gewoon aflossen en misschien een deel spaarhypotheek.
Nog even terug naar de topic van vragensteller Kat63:
Je kunt via het rekenmodel 2014 van Hypohype jouw casus simpel doorrekenen. Bij mijn weten het enige rekenmodel op internet waar je ook kunt aangeven dat de looptijd ingekort moet worden. Je ziet direct de consequenties op de spaarpremie en de bandbreedte verhouding.
Je kunt via het rekenmodel 2014 van Hypohype jouw casus simpel doorrekenen. Bij mijn weten het enige rekenmodel op internet waar je ook kunt aangeven dat de looptijd ingekort moet worden. Je ziet direct de consequenties op de spaarpremie en de bandbreedte verhouding.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mei 2015 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd
Reden: Commerciële link verwijderd
Houd er daarbij wel rekening mee dat als het een spaarhypotheek is met ingebouwde overlijdensdekking, de berekening van hypohype geen rekening houdt met de verandering in die premie. Geeft dan wel een goede indicatie van het verschil in spaarinleg, maar dus geen precieze berekening.
Hypohype rekent met een vast maandbedrag voor de ORV dat je zelf kunt opgeven. Als de looptijd verkort wordt, dan eindigt de ORV eerder. Dat stukje reductie wordt dus wel degelijk meegenomen.
Maar andere wijzigingen op de ORV premie zijn zodanig afhankelijk van de verzekeraar dat dat niet zomaar te bepalen is.
Maar andere wijzigingen op de ORV premie zijn zodanig afhankelijk van de verzekeraar dat dat niet zomaar te bepalen is.
Dat zeg ik...
Dankvoor de top Michiel01. Van Woonfonds heb ik begrepen dat de premie wel degelijk omhoog gaat als de looptijd ingekort wordt. Het viel me op dat de medewerkster erg negatief was over vervroegd aflossen van de spaarhypotheek maar ineens beduidend enthousiast reageerde bij de gedachte aan looptijd inkorten Gedetailleerde informatie hebben we nog steeds niet ontvangen...