LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] aflossingsachterstand na scheiding
aflossingsachterstand na scheiding
Mijn ex en ik zijn sinds juni'09 gescheiden.Werkelijk alles verloopt met vele problemen,maar de meest actuele is deze.Van mei'08 t/m maart'09 is mij de toegang tot mijn woning ontzegd.De gemaakte afspraak in de voorlopige voorzieningen was dat zij,tot de scheiding, in de woning mocht wonen en de aflossing van de hypotheek zou betalen en dat ik de vaste lasten en 200 euro alimentatie moest betalen.In maart is zij zonder aankondiging verhuisd en kon ik eindelijk terug naar huis.Toen kwam ik er achter dat ze de aflossing van dec,jan,feb en maart niet betaald heeft.In de beschikking op 10 juli heeft een rechter beslist dat ik,nu ik in de woning zit,de aflossing moet betalen.De bank wil echter niet langer wachten op het verschuldigde geld van de achterstand,4500 euro,en heeft een deurwaarder ingeschakeld en zal bij verzuim van betaling het huis dat 40000 euro onderwaarde heeft geveild worden.Nu is indertijd bij de koop van het huis in de hypotheek opgenomen een persoonlijke lening voor een stukje weidegrond.Is het mogelijk dit stukje grond,dat in 2001 gekocht is voor 5000 euro,te verkopen om zo de achterstallige schuld in te lossen?Waar moet ik opletten,waarmee moet ik rekening houden?Of weet iemand een andere oplossing dan de verkoop van dit stukje grond,dat ik,aangezien de waarde van grond op lange termijn alleen maar toeneemt,altijd beschouwd heb als een spaarpotje voor ons kindje.
Re: aflossingsachterstand na scheiding
Weidegrond is in het algemeen geen goede belegging. Er is geen reden aan te nemen dat het veel in waarde zal stijgen, je moet het dus gebruiken om rendement te krijgen. Met geleend geld grond kopen zal dus nog minder opleveren. Dan kun je het maar beter verkopen en je huis houden (om te voorkomen dat je straks geen huis maar wel een restschuld hebt).
Als de hypotheek op beide namen staat, dan ben je beiden volledig aansprakelijk voor het nakomen van de verplichtingen. Het maakt voor de bank dus niet uit hoe jullie onderling die verdeling afspreken, als er niet wordt betaald, kan de bank bij één van jullie voor de volledige schuld aankloppen. Dat is iets waarvoor je geen rechtelijke uitspraak had hoeven af te wachten.
Ik vind het dus raar dat je advocaat (ik neem aan dat je die had, omdat je bij de rechtbank was?) je niet al na een gesprek heeft aangegeven dat het verstandig zou zijn om de boel te gaan betalen, of daarover met de bank in gesprek te gaan. Dan had je wellicht het geld bij elkaar kunnen sparen, of een andere regeling met de bank kunnen treffen. Kun je de normale maandlasten trouwens wel gewoon betalen?
Ik vind het dus raar dat je advocaat (ik neem aan dat je die had, omdat je bij de rechtbank was?) je niet al na een gesprek heeft aangegeven dat het verstandig zou zijn om de boel te gaan betalen, of daarover met de bank in gesprek te gaan. Dan had je wellicht het geld bij elkaar kunnen sparen, of een andere regeling met de bank kunnen treffen. Kun je de normale maandlasten trouwens wel gewoon betalen?
Weidegrond is een zeer goede belegging. het daalt het minst in waarde van al het vastgoed. Laag rendement maar zeer hoge waardevastheid.
Nou, dan is het niet zinvol om met geleend geld weidegrond te kopen.Laag rendement
Het daalt niet? Nou, dan is het geen goede belegging.het daalt het minst in waarde van al het vastgoed
-
Ik ken de voorwaarden niet, maar als de persoonlijke lening specifiek voor die weidegrond is dan zal eerst die persoonlijke lening afgelost moeten worden of niet dan.Nu is indertijd bij de koop van het huis in de hypotheek opgenomen een persoonlijke lening voor een stukje weidegrond.Is het mogelijk dit stukje grond,dat in 2001 gekocht is voor 5000 euro,te verkopen om zo de achterstallige schuld in te lossen?
Door het aflossen van die lening ontstaat er trouwens een stukje extra aflossingsruimte, dat zou kunnen betekenen dat je weer meer alimentatie moet gaan betalen, je hebt immers een groter vrij besteed inkomen.
Het wordt anders als de persoonlijke lening los staat van het bestedingsdoel, en dat is meestal wel zo. Toen ik een persoonlijke lening afsloot was het voor een auto, die auto heb ik allang niet meer. De persoonlijke lening nog wel. Als je vrij geld op kunt nemen ongeacht het doel en zonder vragen van de bank, en boetevrij kunt aflossen, dan zou je daar inderdaad mee kunnen 'spelen'.
Is er bij die persoonlijke lening inmiddels ruimte om geld op te nemen? Ik neem aan dat je de afgelopen 8 jaar wel iets afgelost hebt, wellicht geeft dat wat lucht. Stel dat je nog maximaal 1000 of 2000 euri's op kunt nemen, dan kun je de bank in ieder geval al wat tegemoet komen of niet dan.
Ik zou zeggen: hou die persoonlijke lening zo hoog mogelijk zodat daardoor de alimentatie nog even beperkt wordt, en probeer dan maar die hypotheekschuld zoveel mogelijk af te lossen.
Is het gezien jouw inkomen mogelijk het maximumbedrag van die persoonlijke lening nog te verhogen?
Is het trouwens de bedoeling dat je je ex nog uit moet kopen uit de woning?
Kun je de alimentatie verrekenen met het bedrag wat je ex verzuimd heeft te betalen? Ze heeft geen hypotheek betaald, dus ze woonde in feite gratis op jouw kosten, en kreeg ook nog eens alimentatie.
Ik denk dat het kindje eerst maar eens zekerheid moet hebben met betrekking tot het onderdak of niet dan? Sparen kan later altijd weer.een spaarpotje voor ons kindje.
Succes ermee maar... zorg dat je je niet zó vastbijt in wat voor jouw gevoel een redelijke of billijke regeling is dat je voorlopig niet meer van het leven kunt genieten.