LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflossingsvrije hypotheek.

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Wittetijger

Aflossingsvrije hypotheek.

Ongelezen bericht door Wittetijger »

Ik ben 59 jaar en heb een aflossings vrije hypotheek € 40.000 en ben van plan deze in ėėn keer af te lossen als ik met pensioen ga, waarschijnlijk als ik 67 wordt.
Maar mijn vraag is, wat voor consequenties heeft dat?

CB

Re: Aflossingsvrije hypotheek.

Ongelezen bericht door CB »

Moeilijk te zeggen op deze summiere informatie.

- Wat was de oorspronkelijke hoofdsom van deze aflossingsvrije lening?
- Hoeveel procent mag je per jaar boetevrij aflossen op deze lening?
- Hoelang staat de rente nog vast op deze lening?

harkja
Contacteer:

Ongelezen bericht door harkja »

Maar mijn vraag is, wat voor consequenties heeft dat?
Dat huis dan helemaal uw eigendom is en u straks meer te besteden heeft als u met pensioen gaat.

Wittetijger

Ongelezen bericht door Wittetijger »

Kun je boetevrij aflossen met een aflossingsvrije hypotheek?
En is dat handig om aan de betreffende bank te vragen?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wittetijger schreef:Kun je boetevrij aflossen met een aflossingsvrije hypotheek?
Je kunt het natuurlijk ook even in de bijbehorende voorwaarden nalezen.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Wittetijger schreef:Kun je boetevrij aflossen met een aflossingsvrije hypotheek?
Je hebt het over een pperiode van 7 à 8 jaar, als ik het goed uitreken. Heb je in de tussenliggende periode geen renteverlenging?
Verder staat vragen vrij, de kans op een juist antwoord is dan groot.
Laatst gewijzigd door een vraag, een antwoord op 19 sep 2016 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor boetevrij aflossen maakt het niet uit of de hypotheek aflossingsvrij is of niet. Van belang is vooral wanneer de rentevaste periode afloopt (als je die hebt en het geen variabele rente is...) Als die nog twintig jaar loopt, dan kan het zijn dat de boete bij vroegtijdig aflossen behoorlijk hoog is. Maar als de rentevaste periode voor die tijd nog eens afloopt, dan kun je er voor kiezen om de nieuwe rentevaste periode te laten stoppen op het moment dat je zou willen gaan aflossen.

Overigens kun je natuurlijk altijd in de tussentijd ook af en toe een stukje aflossen. Aflossingsvrij betekent niet dat je niet zou mogen aflossen.

Verdere consequenties, het box 3 kapitaal wordt lager, zodat er over die veertigduizend geen vermogensrendementsheffing meer hoeft te worden betaald. En ook hoeft er geen eigenwoningforfait meer te worden betaald.

Dat laatste is trouwens iets om ook nu al naar te kijken. Je mag namelijk niet de volledige rente aftrekken, daar moet eerst het eigenwoningforfait van af. Als de woning veel meer waard is dan de hypotheekschuld, dan betekent dat dat je geen of nauwelijks voordeel hebt van de renteaftrek. Als je dat geld nu al (voor een groot deel) beschikbaar hebt, kan het misschien voordeliger zijn om nu al te gaan aflossen.

Klein rekenvoorbeeld, stel de rente is 4% en de woning is 2 ton waard. Het eigenwoningforfait is dan 1.500 terwijl je 1.600 aan rente betaalt. Wat je dan af kunt trekken is maar 100 euro (is het verschil tussen die twee bedragen), dus je krijgt maar 40 of 50 euro terug. Je moet dus bijna de volle 4% zelf betalen. Als je dan ook nog 1,2% vermogensrendementsheffing moet betalen over je spaargeld, dan kost het niet-aflossen je jaarlijks meer dan 2.000 extra vergeleken met wel aflossen.

Gesloten