Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben op zoek naar algemene richtlijnen om te rekenen aan hypotheken en aanverwante zaken. Dat rekenen zal op zich wel lukken (ik ben van huis uit een soort halve wiskundige), maar ik mis nogal wat praktische informatie om de berekeningen op te zetten. Mijn vraag is dus of mensen hier mij van wat info kunnen voorzien.
Voorlopig heb ik een aantal vrij gerichte vragen, zie hieronder. Behalve directe antwoorden zijn links naar informatie ook zeer welkom:
1) Premie overlijdensriscoverzekering
Eigenlijk maken alle verzekeraars gebruik van hetzelfde rekenmodel, maar ik kan het niet vinden op internet. De basis voor dit rekenmodel zijn de zg sterftetabellen, maar heeft iemand informatie waar een compleet rekenmodel (formules) voor de premie kan worden gevonden?
2) Opgebouwd vermogen in een hypotheek, belasting?
Hoe wordt opgebouwd vermogen in een hypotheek belast?
Is dat belastingvrij tot een bepaalde grens?
En is de belasting dan gelijk aan de vermogensrendementsheffing?
Zijn er nog verschillen tussen de hypotheekvormen? (spaar-, beleggings-, bankspaarhypotheek)
3) Teveel opgebouwd vermogen in een hypotheek
Als je aan het einde van de hypotheek de schuld aflost met bv de spaarrekening (spaarhypotheek) en je houdt geld over, wordt dat resterende geld dan nog belast? (loonbelasting/vermogensrendementsheffing)
4) Oversluiten van hypotheek
Stel je hebt een hypotheek waarin je vermogen opbouwt, bv een beleggingshypotheek. Je koopt een nieuw huis en wil een andere hypotheek (bv spaar), hoe wordt dat vermogen dan overgeheveld (geen discussie of dat voordelig is of niet...)? En wordt dat dan weer belast? Of kan dat niet zomaar?
En hoe zit dat dan met andere hypotheken?
Het zijn een hoop vragen, maar als ik in elk geval een zetje in de goede richting krijg ben ik er blij mee
Met vriendelijke groeten,
Jeroen