Ik heb in april 2004 bij ASR een Maximum+ Hybride hypotheek afgesloten met een spaardeel en een beleggingsdeel.
In de offerte en bijsluiter staat vermeld:
Investeringspercentage
96% van de premie die u betaalt, beleggen wij in de fondsen van uw keuze. Uit deze belegging vinden maandelijkse ontrekkingen plaats van administratie- en beheerskosten, de premie voor het overlijdensrisico en - indien meeverzekered - arbeidsongeschiktheid.
Administratiekosten
U betaalt €5,50 administratiekosten per maand. Die bedrag wordt aan de opgebouwde waarde ontrokken.
Beheerskosten
U betaalt 0,0208% per fonds per maand (0,25% per jaar). Deze kosten worden aan de opgebouwde waarde ontrokken
Op zich kan ik met de 0,25% "beheerskosten" per jaar wel leven, zo ook met de administratiekosten.
Echter, als ik kijk naar de afgelopen vijf jaar heb ik respectievelijk veel meer aan kosten betaald dan de €5,50 en 0,25% per jaar...
1/4/04 t/m 1/4/05: Opgebouwd: €747 - Ingehouden kosten: €62 / 8,3% van kapitaal
1/4/05 t/m 1/4/06: Opgebouwd: €2010 - Ingehouden kosten: €77 / 3,8% van kapitaal
1/4/06 t/m 1/4/07: --- Geen papieren ontvangen van ASR ---
1/4/07 t/m 1/4/08: Opgebouwd: €3410 - Ingebouden kosten: €208 / 6,1% van kapitaal
1/1/08 t/m 1/1/09: Opgebouwd: €2279 - Ingehouden kosten: €216 / 9,5% van kapitaal
De "Ingehouden kosten" staan op de jaaroverzichten als "Kosten verzekeringsmaatschappij (eerste kosten en doorlopende kosten)".
Vraag: Hoe moet ik de 96% interpreteren uit de voorwaarden? Op basis hiervan zouden mijn beleggingen dus minimaal 4% rendement moeten maken om quite te spelen? Is dit een juiste aanname of zit ik ernaast?
Vraag: Ik heb in het verleden begrepen dat de "eerste kosten" bij een verzekeringsproduct in de eerste jaren worden ingehouden. Maar wanneer houdt dit op - als het al ophoudt?
Wie kan mij hier wat meer over vertellen of mij verwijzen naar een relevante posting over dit onderwerp?
Groet,
Jeronimo
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ASR Maximum+ Hybride Hypotheek - Investeringspercentage 96%?
Re: ASR Maximum+ Hybride Hypotheek - Investeringspercentage 96%?
Natuurlijk, je betaalt toch ook die 4% over je inleg?Echter, als ik kijk naar de afgelopen vijf jaar heb ik respectievelijk veel meer aan kosten betaald dan de €5,50 en 0,25% per jaar...