LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [b]Schuld Woning bij Uitkoop Partner[/b]

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
willemheijster

[b]Schuld Woning bij Uitkoop Partner[/b]

Ongelezen bericht door willemheijster »

Graag krijg ik advies met betrekking tot het volgende:

Helaas zijn mijn Ex-partner en ik uit elkaar en hebben samen een huis. De waarde van de woning volgens taxatierapport is lager dan de hyp. schuld. Ik zou graag willen blijven wonen in de woniing en kan dat financieel ook dragen. Echter vraag ik mij af of de schuld op dit moment ook te verdelen is zoals dat ook gebruikelijk is wanneer er sprake zou zijn van overwaarde en ik mijn partner zou moeten uitkopen?

Graag advies hieromtrent.

Groet Willem

Jack747

Re: [b]Schuld Woning bij Uitkoop Partner[/b]

Ongelezen bericht door Jack747 »

Voor er uberhaupt iets zinnigs over te zeggen valt is de vraag was je gehuwd, zo ja waren er huwelijkse voorwaarden? Zo nee, was er een samenlevingscontract?

Succes!

Jack

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je moet/kunt een restschuld in het algemeen inderdaad net zo behandelen als een situatie van overwaarde.

Maar zoals Jack ook zegt, hoe je precies met overwaarde en restschuld om moet gaan hangt erg van de situatie af. Wat de zaak wel compliceert is dat, als de boel half-om-half moet worden verdeeld, de vertrekkende in dit geval een schuld krijgt waarvoor je geen (extra) hypotheek kunt nemen (omdat de vertrekkende immers geen onderpand heeft). Als er dus geen eigen geld is, en het is een grote restschuld, dan kan dat een probleem opleveren. Je zou dan eventueel een vordering op de vertrekkende kunnen houden, die bv. in termijnen ingelost kan worden. Maar dat is iets wat jullie in de hele onderhandelingen en in samenhang met bv. eventuele allimentatie zouden kunnen bespreken.

willemheijster

sorry voor de incomplete omschrijving. We hadden een samnlevingsovereenkomst en de schuld op het huis bedroeg 5000 euro.

Het spaargeld wat verdeeld werd was ruimschoots voldoende om de helft van deze schuld te voldoen.

Reden dat dit nu pas ter sprake komt is omdat zij nu ineens hyp. rente aftrek wil claimen. Ik heb altijd wat extra kosten willen dragn, aar nu zij over die hyp.rente aftrek begint en ik het gevoel krijg dat ze er financieel een slaatje uit wil slaan wil ik haar even informeren over het feit dat ze eigenlijk toendertijd een schul had moeten afkopen op het huis. De schuld was hoger dan het deel hyp. rente aftrek waar ze recht op heeft en heb haar voor gesteld om de discussie te stoppen en de schuld volledig te dragen omdat de waarde van het huis uiteindelijk toch zal stijgen. Ik heb het gevoel dat ik daar heel netjes aan doe, maar zie daar graag reactie op van mensen met verstand van deze materie. Alvast bedankt voor de reacties..

Jack747

Het is altijd hommeles met de ex-en, als men denkt dat er nog meer te halen valt staan ze weer op de stoep, is mijn ervaring. Maar alla, terug naar de case.

Begrijp ik het als volgt goed:
Jullie hadden een samenlevingscontract
Dit is beeidndigd bij einde releatie
Jij hebt het huis op naam gekregen
Jij hebt de volledige restschuld die ontstond op je genomen

Tot zover correct?

Nu wil de (h)ex hypotheekrenteaftrek claimen, dus zij wil (een deel van) de belastingteruggave van jou ontvangen, die jij hebt gekregen over de door jou betaalde hypotheekrente voor de woning. Die jij hebt overgenomen inclusief de 100 aansprekelijkheid voor de hypotheekschuld waarbij jij ook nog eens haar deel van de restschuld voor jou rekening hebt genomen, terwijl madam wel de helft van het spaargeld heeft ontvangen?

Het moet niet gekker worden! Je heet toch Willem en geen gekke Henkie! Wat is dit voor vrouw, een golddigger.
Stel de waarde van de woning stijgt niet, in de huidige markt niet ondenkbaar, en je moet om welke reden dan ook de woning verkopen en houdt een resctschuld over, gaat madam dan ook de helft betalen.

Gewoon de poot stijf houden en niets meer betalen.

Succes!

Jack

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het eerder zo is dat er een deel van het jaar nog samen werd gewoond, zodat de aftrek over die periode (waarin de rente ook samen betaald werd) half om half voor elk van de partners zou kunnen zijn.

willemheijster

Hallo jack en kweeny.

Zij claimt inderdaad haar deel van de 7 maanden dat we in 2007 nog samen de kosten voor het huis deelden. Daar heeft ze natuurlijk een punt. Ze is geen golddigger hoor verrevan, ik denk dat de vraag van haar meer uitonetendheid komt en het eenzijdig voorgelicht worden door derde. Alleen is er gewoon weinig info te vinden omtrent het uit elkaar gaan en wat te doen met een schuld op het huis op moment van uit elkaar gaan(aan te tonen door taxatierapport).

Is er ergens info te vinden over deze situatie die ik zou kunnen toesturen aan haar om de discussie te stoppen?

aarschijnlijk wanneer zij die info leest zij verdere acties stopt!

Nogmaals bedankt voor jullie bereidwilligheid te antwoorden!!!!

Groet Willem[/u]

Jack747

@ Willem,

Ik zou aangeven dat de schuld die jij op je hebt genomen in dat geval ook gedeeld dient te worden. Dat zou toch voldoende moeten zijn?

Succes!

Jack

Gesloten