Ik heb een vraag over het te laat paseren van de passeerdatum.
Doordat het NHG moeilijk deed over bepaalde budgetten die mijn werkgever verstrekt als zijnde vast loon, zijn wij verlaat met het passeren door het NHG.
Uiteindelijk wou het NHG deze budgetten alleen accepteren wanneer mijn baas op pappier een verklaring deed dat dit vast inkomen is. Maar door al het gezeur van NHG zijn wij dus nu te laat met passeren. De verkopende partij heeft hiervoor een boeteclausule en daar zit een rente op van 8%.
Allereerst is mijn vraag kunnen wij hier NHG voor aanklagen of mijn tussenpersoon?
En is de rente van deze boete voor het te laat passeren fiscaal aftrekbaar?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete door te laat passeren
Re: Boete door te laat passeren
Dat kan zeker maar de kans op slagen lijkt mij nihil.mar251286 schreef: Allereerst is mijn vraag kunnen wij hier NHG voor aanklagen of mijn tussenpersoon?
Jazeker, zonder twijfel adftrekbaar. Website Belastingdienst:En is de rente van deze boete voor het te laat passeren fiscaal aftrekbaar?
(Eenmalig) aftrekbare kosten
Als u een woning koopt, mag u rente aftrekken van de leningen die u hebt afgesloten voor het kopen van uw woning of voor de verbouwing of het onderhoud daarvan. Ook mag u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige financieringskosten aftrekken. Dat zijn kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten gemaakt voor de aankoop van de woning zelf, mag u niet aftrekken. U moet de rente en kosten in het jaar van aftrek hebben betaald. Hierna leest u welke kosten wel en welke niet aftrekbaar zijn.
Aftrekbaar
...
betaalde boeterente of oversluitkosten
...
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
...
Dat is geen rente op een boete, maar gaat over hypotheekrente.newmikey schreef:Dat kan zeker maar de kans op slagen lijkt mij nihil.mar251286 schreef: Allereerst is mijn vraag kunnen wij hier NHG voor aanklagen of mijn tussenpersoon?
Jazeker, zonder twijfel adftrekbaar. Website Belastingdienst:En is de rente van deze boete voor het te laat passeren fiscaal aftrekbaar?
(Eenmalig) aftrekbare kosten
Als u een woning koopt, mag u rente aftrekken van de leningen die u hebt afgesloten voor het kopen van uw woning of voor de verbouwing of het onderhoud daarvan. Ook mag u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige financieringskosten aftrekken. Dat zijn kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten gemaakt voor de aankoop van de woning zelf, mag u niet aftrekken. U moet de rente en kosten in het jaar van aftrek hebben betaald. Hierna leest u welke kosten wel en welke niet aftrekbaar zijn.
Aftrekbaar
...
betaalde boeterente of oversluitkosten
...
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
...
De boete/schadevergoeding die je aan de verkoper moet betalen is zeker niet fiscaal aftrekbaar!!! Het is geen boeterente, maar schadevergoeding.
Je kunt altijd proberen een ander aan te spreken voor jouw schade. Of je het ook vergoed krijgt is vers 2. In dit geval komt het toch echt grotendeels voor je eigen rekening.
Je kunt altijd proberen een ander aan te spreken voor jouw schade. Of je het ook vergoed krijgt is vers 2. In dit geval komt het toch echt grotendeels voor je eigen rekening.
-
Ik ben wel van mening dat de tussenpersoon hier een slechte controle heeft uitgeoefend op de stukken. Op de werkgeversverklaring moet duidelijk worden aangegeven of de inkomensbestanddelen structureel zijn of niet. Ik zou dan ook zeker de tussenpersoon hierop aanspreken. Uiteindelijk betaal je deze voor werkzaamheden mbt je hypotheek. Je mag dan ook verwachten dat dit correct gebeurt.
@Mar251286,
Mogelijk is er inderdaad sprake van een zg. zorgplichtschending door je tussenpersoon. Je kunt overwegen een klachtprocedure te starten tegen je tussenpersoon bij het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (KIFID, zie http://www.kifid.nl). Aangezien je op basis van het reglement KIFID toch al verplicht bent om je grieven (en daaraan gekoppelde schadeclaim) eerst (schriftelijk) aan je tussenpersoon voor te leggen, biedt dat een mogelijkheid om de zaak eventueel te schikken. Mocht de tussenpersoon de hakken in de grond zetten, dan zou ik de klachtprocedure bij het KIFID doorzetten.
Mogelijk is er inderdaad sprake van een zg. zorgplichtschending door je tussenpersoon. Je kunt overwegen een klachtprocedure te starten tegen je tussenpersoon bij het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (KIFID, zie http://www.kifid.nl). Aangezien je op basis van het reglement KIFID toch al verplicht bent om je grieven (en daaraan gekoppelde schadeclaim) eerst (schriftelijk) aan je tussenpersoon voor te leggen, biedt dat een mogelijkheid om de zaak eventueel te schikken. Mocht de tussenpersoon de hakken in de grond zetten, dan zou ik de klachtprocedure bij het KIFID doorzetten.
Er zijn al meerdere procedures geweest voor een (kanton-)rechter dat de tussenpersoon de verantwoordlijkheid voor de bewaking van het hypotheekproces heeft.
De tussenpersoon had je op de hoogte moeten brengen van de gevolgen van het laten verlopen van de ontbindende voorwaarden van de financiering.
Was de hypotheek niet tijdig "finaal" akkoord dat had hij in overleg met jou uitstel moeten vragen bij de verkopende partij.
De tussenpersoon had je op de hoogte moeten brengen van de gevolgen van het laten verlopen van de ontbindende voorwaarden van de financiering.
Was de hypotheek niet tijdig "finaal" akkoord dat had hij in overleg met jou uitstel moeten vragen bij de verkopende partij.