LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete verkoop woning maar geen nieuwe hyp willen aangaan

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
een vraag, een antwoord

Re: Boete verkoop woning maar geen nieuwe hyp willen aangaan

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik heb vrij recent nog een klushuis aanvraag bij ING ingediend.
De taxateur liet de kwaliteit van het huis in het midden, maar de verkopend makelaar gaf aan dat er een bouwtechnische keuring had plaatsgevonden, stond op de site van de makelaar.
ING zag dat en wilde dat rapport inzien. Dat rapport was rampzalig, maar de taxateur vond het allemaal nogal meevallen. Uiteinelijk is ING akkoord gegaan met de financieringsaanvraag.

Vandaar ook mijn vragen naar het huis en de rol van de adviseur.
Ik kan me niet voorstellen, dat een huis dat € 200 m. kost en waarin voor € 50 m. verspijkerd diient te worden, erg slecht is. Of uit de rapporten moeten blijken dat het geplande bedrag onvoldoende is om het huis weer bewoonbaar te maken.

Om Marks vraag te kunnen beantwoorden is dus meer info nodig, of is dat reeds een gepasseerd station?

Mark111

Ongelezen bericht door Mark111 »

@kweenie: Nee ze hebben niet gezegd dat ik onder de oude voorwaarde een nieuwe hypotheek kan nemen, maar ook niet dat het kan gebeuren dat ze de regels aanpassen(niet wettelijke regels), en mij dus niet de mogelijkheid bieden een zelfde hypotheek aan te gaan als ik toen afsloot. Dit is een hele rare situatie die denk ik niet veel voorkomt. Er is namelijk ook geen wettelijke grond voor en voor zover ik weet zijn ze de enige bank die klus huizen niet accepteren.

Ik wilde dus graag weten of ze dus door een beleid wijziging mij wettelijk gezien dit mogen wijgeren. Ik ben namelijk bereid bij hun te blijven (waar deze boete eigenlijk voor bedoeld is) alleen bieden ze mij niet de mogelijkheid onder de zelfde voorwaarden mijn hypotheek te vernieuwen. Andere vraag was dus hoe pak ik dit op.

Ik heb ondertussen gevonden wat ik zocht. In dit soort situaties bij een klacht of geschil kan je dus het beste een interne klacht indienen bij de dienstverlener (ING) en als dat niet werkt de zaak overdragen aan de Kifid.

http://www.kifid.nl/consumenten/hoe-die ... ht-in/niet

Bedankt voor de reacties allemaal!

Groeten,
Mark

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het Kifid is in deze situatie zinloos. Een bank is niet verplicht u een lening te geven.

U had toentertijd voordeel aan wat u had. Jammer dan van die boete.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Als ing geen beperkende voorwaarden heeft opgenomen, of deze er niet bij staat zou het mij niet verbazen wanneer ze voor de rechter aan het korte eind trekken.
Want de inperking lijkt niets te maken te hebben met veranderde overheidsregels.
Maar dan moet u eea eerst wel zwart op wit hebben, dus inclusief reden weigering. Ik denk dat ing zelf wel zo slim zal zijn een andere reden op te geven....

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je op dit forum gaat zoeken zul je zien dat je niet de eerst bent met dit probleem. Met zo'n voordeelhypotheek krijg je korting op de rente, (ik dacht 0,4%? maar het varieerde ook nog wel eens volgens mij). Ook op andere fora kom je klachten over deze hypotheekvorm tegen.

Maar toen je de hypotheek afsloot wist je dat het risico bestond dat je ooit 3% boete zou moeten betalen. Je kan niet in de toekomst kijken of je weer gaat verhuizen naar een koopwoning, of je dan weer een ING-hypotheek zal krijgen, enz.
Maar goed, als je 10 jaar lang 0,4% rentekorting hebt gehad, dan heb je 4% bespaard, nu 3% boete, toch 1% verdiend (en dat is al gauw duizenden euro's).

Tja, ik heb die hypotheek ook gehad. Ik kocht een huis met de bedoeling daar lang te wonen, dan kun je de gok wagen. Heb ik ook gedaan. Maar als de gok in je nadeel uitpakt .... tja, dan had je daar niet op moeten gokken.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

tijger1 schreef:Het Kifid is in deze situatie zinloos. Een bank is niet verplicht u een lening te geven.
Het Kifid kan ing inderdaad niet dwingen om nieuwe lening te verstrekken.
Maar het Kifid kan wel beoordelen of de boete terecht is!
Het doel van de boete is de klant binnenboord te houden. Omdat ING , en niet de klant, dat onmogelijk maakt, lijkt dat boete beding onterecht en dus aanvechtbaar.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

En misschien de in ruil verstrekte rentekorting terugbetalen dan?

SJZ

En misschien de in ruil verstrekte rentekorting terugbetalen dan?
Als die over de hele looptijd meer is dan 3% dan wil de ING wellicht wel meewerken daaraan? Moet-ie de ING nog wat extra betalen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

vroem schreef:Als ing geen beperkende voorwaarden heeft opgenomen, of deze er niet bij staat zou het mij niet verbazen wanneer ze voor de rechter aan het korte eind trekken.
Want de inperking lijkt niets te maken te hebben met veranderde overheidsregels.
Maar dan moet u eea eerst wel zwart op wit hebben, dus inclusief reden weigering. Ik denk dat ing zelf wel zo slim zal zijn een andere reden op te geven....
Maar als die voorwaarden voortvloeien uit nieuwere wetgeving als ten tijde van afsluiten van de hypotheek, kan de rechter toch niks anders dan de bank gelijk geven? Die toetsen alleen aan vigerende wetgeving, of heb ik het helemaal mis?

Maar goed, zolang dit duurt bij het Kifid of een rechter, liggen de bouw- en woonplannen van TS dood in het water.

16again

sjohie schreef: Maar als die voorwaarden voortvloeien uit nieuwere wetgeving als ten tijde van afsluiten van de hypotheek, kan de rechter toch niks anders dan de bank gelijk geven? Die toetsen alleen aan vigerende wetgeving, of heb ik het helemaal mis?
Volgens mij zijn banken de laatste tijd zeer terughoudend in het verstrekken van krediet, terwijl daar geen wettelijke maar bedrijfseconomische oorzaken ten grondslag aan liggen.

sjohie schreef:Maar goed, zolang dit duurt bij het Kifid of een rechter, liggen de bouw- en woonplannen van TS dood in het water.
Heeft TS eenmaal de afwijzing voor nieuwe hypotheek, dan kan TS boete onder protest betalen, en verhuisplannen doorzetten.
Parallel daaraan is gang naar kifid mogelijk om te bepalen of betaalde boete terecht is.

SJZ

Heeft TS eenmaal de afwijzing voor nieuwe hypotheek, dan kan TS boete onder protest betalen, en verhuisplannen doorzetten.
HUH? Als z'n hypotheek is afgewezen kan hij wel z'n verhuisplannen doorzetten? En hoe betaalt hij het nieuwe huis dan?

16again

SJZ schreef:
HUH? Als z'n hypotheek is afgewezen kan hij wel z'n verhuisplannen doorzetten? En hoe betaalt hij het nieuwe huis dan?
...een andere geldverstrekker die wel meewerkt.

Gesloten