LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete zonder aflossing (maar ivm sparen)

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
DJH77

Boete zonder aflossing (maar ivm sparen)

Ongelezen bericht door DJH77 »

Ik heb een spaarhypotheek afgesloten voor 183k. Tot nu toe heb ik een paar keer een extra storting op de bankspaarrekening gedaan en de looptijd verlaagd van 30 naar 20 jaar. Ik heb nooit een bedrag afgelost. De resterende schuld is nog steeds 183k.

Op de jaaropgave van de hypotheekverstrekker stond opeens: boete voor eerder terugbetalen van uw lening E 385.

Bij navraag werd gezegd dat dit te maken heeft met een extra storting op de bankspaarrekening. Dit is echter geen aflossing en is zo ook niet geboekt. Deze extra storting is vooraf bij de hypotheekverstrekker aangevraagd. Ze hebben dan ook zelf berekend welk bedrag ik extra mocht storten op de bankspaarrekening. Dit heb ik uiteraard nogmaals aangegeven bij de hypotheekverstrekker. Nu geven ze aan dat een bedrag van E 53 ten onrechte als boete is aangemerkt. Over het resterende bedrag van E 332 zeggen ze verder niets.

Er is niets afgelost, hoe kan ik dan een boete krijgen voor het eerder terugbetalen van de lening. De boete is ook helemaal nergens terug te vinden in communicatie van de hypotheekverstrekker, enkel op de jaaropgave staat dit vermeld.

Weet iemand hier wat de reden zou kunnen zijn dat er een boete is gegeven?
Heeft er iemand ervaring met het maken van bezwaar tegen de boete?

Jantje7

Re: Boete zonder aflossing (maar ivm sparen)

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als de spaarhypotheek is afgesloten via een tussen persoon, kunt u hem hierover uitleg vragen. Dit moet hij kosteloos voor u doen, u hebt bij het afsluiten hiervoor betaald. Mogelijk kan hij het snel voor u oplossen.

kweenie

Re: Boete zonder aflossing (maar ivm sparen)

Ongelezen bericht door kweenie »

Mogelijk is de toekomstige looptijd van de hypotheek door de stortingen korter geworden dan de resterende rentevaste periode. En wordt er geredeneerd dat je voor ieder jaar dat de rentevaste periode wordt ingekort boeterente moet betalen?

Gesloten