LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bouwdepot uit eigen gelden

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
FlaaMindO

Bouwdepot uit eigen gelden

Ongelezen bericht door FlaaMindO »

Goedendag,

Mijn vriendin en ik zijn nou bezig met een huis te kopen en de hypotheek is nou rond.
Alleen wilt de geldverstrekker dat we een bouwdepot aanmaken van de gebreken die gevonden zijn tijdens de bouwtechnische keuring, en die vullen met ons eigen geld.

Dit bedrag is 1.325,- euro alleen is dit gebaseerd op dat we alles laten doen.
Dit is totale onzin aangezien je alles makkelijk kan doen voor max 150 euro als je alles bij de bouwmarkt haalt. Het zijn klusjes als er mist een dek plaatje (begroot 50 euro). Er missen een paar beugels/isolatie voor de verwarmingsleidingen in de kruipkelder (begroot 350 euro).

Hebben jullie die vaker gehoord dat de bank dit wenst van je? Want in mijn omgeving 3 collega`s en 1 vriendin dit allemaal een huis gekocht hebben dit jaar hebben dit namelijk nog nooit gehoord. Terwijl hun huizen/appartementen gebreken hebben die wel door professionals opgelost dienen te worden.

Met vriendelijke groet,

Joel Hicks

crazyme

Re: Bouwdepot uit eigen gelden

Ongelezen bericht door crazyme »

Hier is vast meer aan de hand. Een bouwdepot voor zo'n belachelijk laag bedrag is niet praktisch.

Om welke bank gaat het ?

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

crazyme schreef:Hier is vast meer aan de hand. Een bouwdepot voor zo'n belachelijk laag bedrag is niet praktisch.

Om welke bank gaat het ?
Mijn idee. Een bouwdepot komt veel vaker voor, maar zeker niet voor dit soort akkefietjes. Wat is het hele verhaal?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het enige wat ik mij zou kunnen voorstellen is dat er bij de taxatie een verschil zat tussen de waarde voor en de waarde na 'verbouwing'. Vaak geeft de taxateur deze twee waardes en is de waarde na verbouwing dus (iets) hoger. Als voor de hypotheekaanvraag de waarde na verbouwing is gebruikt, dan moet je ook de zekerheid geven dat die aanpassingen ook werkelijk zijn aangebracht. Ook al zijn de kosten, en is het verschil in waarde, maar klein.

Eigenlijk kunnen er dan twee dingen spelen. Of je zit net op de grens van hogere of lagere rente (in verhouding tot woningwaarde), of je zit net op de grens van wat je maximaal aan hypotheek mag lenen, in verhouding tot de woningwaarde. Als dit allebei niet het geval is en er is toch uitgegaan van de waarde na verbouwing, dan denk ik dat je adviseur even heeft zitten slapen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

@kweenie, ik mis nog een derde optie in het laatste deel van je verhaal. Of ts zit net op de rand van het maximaal te lenen bedrag qua inkomen, maar er dient wel een verplichte verbouwing plaats te vinden om het verschil tussen taxatiewaardes op te vangen. Door het maken van een bouwdepot, kan ts niet aan dit geld komen, tenzij het gebruikt wordt voor de verbouwing van het huis.

FlaaMindO

Appartement is getaxeerd op 146.000 zonder verbouwing mee te nemen en in huidige staat en dat is ook wat we er voor willen geven.
Met huidige berekening kunnen wij zo'n 180.000 euro lenen na aftrek van mijn studieschuld.

En het is ook niet zo dat ons spaargeld op het randje zit want dit is ook ruim voldoende.

Als de verbouwing meegenomen was in de hypotheek en/of in de taxatie had ik het bouwdepot logisch gevonden. Maar dit is absoluut niet het geval.

Het gaat hier om BLG wonen.

Adviseur was vrijdag met verlof deze spreek ik morgen weer. Dossier beheerder kwam afgelopen vrijdag met dit verhaal.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Vreemd, dus het bouwdepot is slechts voor de paar DHZ-klusjes ter waarde van ongeveer E 150,- ?
Als je deze klusjes niet doet, lijkt me de waarde van de woning gewoon hetzelfde blijven.
Zou maandag maar eens vragen wat de achterliggende gedachte hierbij is.

FlaaMindO

Enige klus dat er op staat dat de waarde zou kunnen verlagen is dat de kozijnen geverfd moeten worden binnen een jaar.
De verf is dof maar het hout is niet aangetast.
Maar dat is niet schokkend voor een appartement.
Dat zijn 2 kozijnen, 3 deuren en een badkamer raam. Op de begane grond.

We hebben wel een slapende VvE misschien kan het daar iets mee te maken hebben?
De reden dat hij slapend is is dat we 1/2 eigenaar eigen van het pand. En het onderhoud is altijd ieder voor zich gedaan. Alleen de opstal is geregeld.

BL2

Een paar kozijnen welke wel goed (weet je dat zeker) maar geschilderd moeten worden is natuurlijk een klusje van niets, zeker als je er dus zelf makkelijk bij kunt.

Laat maar eens weten na het gesprek wat nu het echte probleem is. Voor compensatie slapende VVE is 1300 euro eigenlijk weer een veel te laag bedrag.

FlaaMindO

Mijn adviseur belde zojuist (zondagavond)
Het probleem dat geldverstrekkers in combinatie met NHG. Niet happig zijn op appartementen met een slapende VvE.
Als er een slapende VvE is moet er 0 achterstallig onderhoud zijn. Anders gaat het hele feest niet door.
Mijn adviseur gaat zich morgen hard maken om dat bedrag te verlagen met het verhaal dat als ik een week mijn armen uit de mouwen steek ik dat allemaal oplos.
Anders los ik het wel op door wat meer te verbouwen eraan zoals nieuwe radiatoren en een nieuw toilet en wat dubbel glas.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Logisch verhaal, met deze toelichting. Slapende vve's zijn wettelijk niet meer toegestaan. Wees je ervan bewust dat daar een aanzienlijk risico in zit, op allerlei fronten.

kweenie

Slapende vve lijkt mij inderdaad de aanleiding. Vaak (maar zeker niet altijd) gaat dat samen met minder goed onderhoud. De bank wil zeker weten dat er geen ander achterstallig onderhoud ineens tevoorschijn komt. En omdat het nu (terecht) verplicht wordt dat vve's een reserve opbouwen, kan het goed zijn dat de vve dat gaat aangrijpen om met een schone lei en goed onderhoud te beginnen.

FlaaMindO

Moneyman schreef:Logisch verhaal, met deze toelichting. Slapende vve's zijn wettelijk niet meer toegestaan. Wees je ervan bewust dat daar een aanzienlijk risico in zit, op allerlei fronten.
Ik ben mij ervan bewust dat er geen regulier onderhoud is.
Maar wat ik koop is een woonhuis op de hoek waar ik de beneden verdieping heb en de ander de bovenverdieping. De buren hebben wel het volledige pand. En er zijn duidelijke afspraken op papier wie welk deel moet onderhouden.

Maar mocht alles getekend zijn ga ik sowieso in overleg om de VvE weer "wakker" te maken. Om gezeik in de toekomst te voorkomen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou bijna zeggen: ga je in Gouda wonen? Een vriend van mij had daar een koophuis met exact dezelfde omstandigheden, en degene die het van hem heeft gekocht heeft het nu weert te koop staan :Wink:

Ik snap je afweging, maar het risico blijft. Er is geen VVE met een financiële buffer. Dat betekent meerbrisico en onzekerheid voor de bank. Ook heb je het risico dat je een potentieel slecht verkoopbaar huis hebt, omdat steeds minder mensen een slapende VVE accepteren.

kweenie

Ik ben mij ervan bewust dat er geen regulier onderhoud is.
Maar wat ik koop is een woonhuis op de hoek waar ik de beneden verdieping heb en de ander de bovenverdieping. De buren hebben wel het volledige pand. En er zijn duidelijke afspraken op papier wie welk deel moet onderhouden.
Mooi dat er duidelijke afspraken zijn. Maar het zou nog mooier (en logischer) zijn geweest als die afspraken waren vertaald in een vve-bijdrage en/of onderhoudsplan. Dat zou iets meer duidelijkheid of zekerheid geven.

Het is nu voor jou (en vooral ook voor de bank) bijvoorbeeld waarschijnlijk onzeker of er wellicht op korte termijn iets aan het dak moet gebeuren, om maar eens wat te noemen

BL2

Maar even nadenkend over deze zaak:

Maar als je een eigen koophuis (eensgezinswoning) koopt dan is er geen VVE en is de koper ook verantwoordelijk voor al het onderhoud van nok tot fundering. Wordt hier dan ook rekening mee gehouden bij het krijgen van een hypotheek ? Dus wordt er gekeken of kopers nog voldoende spaargeld hebben om het pand de komende jaren te onderhouden.

Wie kan daar wat over zeggen. Want ook daar speelt natuurlijk het feit dat slecht of geen onderhoud de waarde van het onroerend goed flink kan laten dalen.

kweenie

Bij een gewone woning wordt de staat van onderhoud van onder tot boven impliciet meegenomen in de waardebepaling. Bij een appartementsrecht kun je veel lastiger bepalen hoe bijvoorbeeld de staat van het dak is, als het gaat om een appartement op de begane grond. Of hoe de staat van andere collectieve zaken is, als die elders in het gebouw zijn. Bij een actieve vve is dat nog enigszins na te gaan aan de hand van wat er in het verleden gedaan is en wat het onderhoudsplan zegt. Zonder actieve vve is het maar een gok.

Gesloten