4 jaar geleden heb ik bij de ABN AMRO een hypotheek afgesloten. De keuze was toen tussen een 10 jaar rentevaste periode of 10 jaar met bufferrente (wanneer de huidige rente een bepaald % overschrijdt, wordt rente herzien). Omdat het risico bij een bufferrente groter is (de kans bestaat dat % herzien wordt, bij rentestijgingen), was deze variant goedkoper.
Begin dit jaar gaf de ABN AMRO aan dat mijn buffer overschreden is. Uit navraag bleek dat de ABN AMRO een apart systeem hanteert voor bufferrente en die stond op ca 6,5%, terwijl voor een vergelijkbare periode, zonder buffer, de rente ca 5% bedroeg. Uit oogpunt van risico's klopt dit niet. De consument loopt meer risico en moet meer betalen. De ABN AMRO kan / wil dit verschil ook niet uitleggen.
Te meer omdat de ABN AMRO een hypotheek met bufferrente niet meer verkoopt, heb ik het gevoel dat ik opgelicht wordt door de ABN AMRO. Zij bepalen immers het rentepercentage en hebben uitsluitend belang bij een hoge rentestand. Geen gezonde marktwerking.
Bij de ABN AMRO wordt ik van klachtenafdeling naar klachtenafdelng verwezen. Hoe kan ik hierin mijn recht krijgen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bufferrente bij ABN AMRO hypotheek
Re: Bufferrente bij ABN AMRO hypotheek
Niet, in je offerte zal ongetwijfeld staan hoe de bank de 'bufferrente' bepaalt. Ik gok er op dat dat het 'venstertarief' is, dat je als nieuwe klant nooit zal betalen (wel bijvoorbeeld weer als je rentevaste periode afloopt).