LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dsb rente

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
harrysimone

dsb rente

Ongelezen bericht door harrysimone »

Goedendag

wij hebben een voorstel ontvangen van dsb bank en de curator om onze variabele rente te wijzigen .het gaat om een hypotheek

het volgende voorstel word gedaan door dsb 12 maanden 5.5%
36 maanden 5.5%
60 maanden 6.0%
84 maanden 6.4%
120 maanden 6.9%
onze huidige stand is 6.8% nominaal per jaar variabele

Onze vraag is dat een goed voorstel van dsb en wat voor een advies heeft u voor ons ?
Laatst gewijzigd door harrysimone op 11 mei 2010 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

FiscaalJurist

Re: dsb rente

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

harrysimone schreef:Goedendag

wij hebben een voorstel ontvangen van dsb bank om onze variabele rente te wijzigen .

het volgende voorstel word gedaan door dsb 12 maanden 5.5%
36 maanden 5.5%
60 maanden 6.0%
84 maanden 6.4%
120 maanden 6.9%
onze huidige stand is 6.8% nominaal per jaar.

Onze vraag is dat een goed voorstel van dsb en wat voor een advies heeft u voor ons ?
Wat is het voor lening? Een DK of een hypotheek? Als het een hypotheek is, is het dan een tophypotheek (>100% executiewaarde).
Kunt u de lening oversluiten?

U ziet bij mij leven veel vragen. Ik vermoed dat u niet kunt oversluiten naar een andere bank, anders zou u dat wellicht al gedaan hebben.

Mijn mening is om met een lening zekerheid te zoeken in het rentepercentage. Als 6,9% rente voor u betaalbaar is, is dit mijns inziens zeker een overweging waard. Uiteraard is het ook belangrijk om te weten hoe lang u moet aflossen.

Wellicht heeft u de gruwel onder de doorlopende kredieten, een zogenaamde lening met daaraan gekoppeld een beleggingspolis die na een aantal jaren (meestal 15 jaar) de lening zou moeten aflossen (want zoals het er nu naar uitziet bijna niemand gaat lukken).

Een heel verhaal van mij, maar slotsom geef aub meer info om beter te kunnen meedenken.

harrysimone

het gaat om een hypotheek van 100% die wij bij dsb hebben hij kan niet worden overgesloten .
dit voorstel wat ik aangaf komt van de cuartoren van dsb bank.

FiscaalJurist

dit voorstel ligt circa 1% tot 1,5% boven de markt. Zie
http://hypotheek.rubriek.nl/hypotheek/h ... 10jaar.php

Als je niet kunt oversluiten en je kunt de renteopbrengen dan is het mijns inziens het overwegen waard om 10 jaar zekerheid te hebben.

Je zegt het is een hypotheek. Is het een tweede hypotheek? Zo ja dan is het waarschijnlijk gewoon een DK met daaraan gekoppeld een levensverzekering. Dan loos je dus nog niks af en mag je hopen op de polis?

harrysimone

waar het mij om gaat zijn die rentestanden niet te hoog die zij aanbieden ?

FiscaalJurist

harrysimone schreef:waar het mij om gaat zijn die rentestanden niet te hoog die zij aanbieden ?
Dat antwoord heb je toch al? Het ligt 1% tot 1,5% boven de goedkoopste aanbieders, maar wat heb je daaraan DSB heeft je bij de ballen, je kunt niet oversluiten. Je kunt jezelf aansluiten bij de stichtingen, klachten indienen etc.

Al met al vind ik het geen onredelijk voorstel 1% tot 1,5% extra risico opslag is in de huidige kredietmarkt niet ongewoon

Ik probeerde je te vertellen om te kijken of het voorstel in je financiele plaatje past.

Veel succes er mee

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Misschien de keuze ook laten afhangen van de reden waarom er niet overgesloten kan worden, en de termijn waarop je verwacht dat dit wel weer zou kunnen?

Stel dat je binnen een paar jaar verwacht wel weer over te kunnen sluiten, is 10 jaar vast misschien zonde.

En ja rentes zijn inderdaad hoog in vergelijking met de markt, maar wat kun je eraan doen?

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Waarom kan er niet overgesloten worden? Volgens mij kan een bank wel een hogere financiering verstrekken dan is toegestaan als er al een dergelijk hoge hypotheek is (juist om te voorkomen dat klanten op deze manier klem komen te zitten).

Volgens de site van de AFM geldt een uitzondering op de inkomensnorm als:
Bij oversluiten: Consumenten die een hypotheek hebben die hoger is dan de waarde van het huis mogen toch een nieuwe hypotheek bij een andere hypotheekverstrekker sluiten om zo gunstigere voorwaarden te verkrijgen. De voorwaarde is wel dat men niet verhuist en niet het hypotheekbedrag verhoogt. Alleen oversluitkosten, zoals notaris- en taxatiekosten en eventueel boeterente, mogen worden meegefinancierd. Uitgangspunt is dat de risico’s die de consument loopt op het moment van oversluiten, niet mogen worden vergroot.
Ik zou je adviseren om contact op te nemen met een onafhankelijk tussenpersoon met (hopelijk) verstand van zaken.

Heinrich.Hannover

Ongelezen bericht door Heinrich.Hannover »

Als u geen kant meer uitkunt dan zijn percentages gut. Take it or leave it.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Belangrijke vraag is inderdaad waarom niet kan worden overgesloten. Vaak is dat vanwege bv. een BKR codering. Dan is daar op dit moment waarschijnlijk weinig aan te doen, maar als je over een paar jaar van de codering af bent, dan zul je op dat moment wellicht kunnen oversluiten. Dan zou je dus naar een normaal rentepercentage terug kunnen. In dat geval is het jammer als je de rente nog jarenlang vast hebt staan tegen een heel hoge rente.

FiscaalJurist

kweenie schreef:Belangrijke vraag is inderdaad waarom niet kan worden overgesloten. Vaak is dat vanwege bv. een BKR codering. Dan is daar op dit moment waarschijnlijk weinig aan te doen, maar als je over een paar jaar van de codering af bent, dan zul je op dat moment wellicht kunnen oversluiten. Dan zou je dus naar een normaal rentepercentage terug kunnen. In dat geval is het jammer als je de rente nog jarenlang vast hebt staan tegen een heel hoge rente.
Ik vermoed dat hij teveel geleend heeft om te kunnen oversluiten. Wellicht een tweede hypotheek. DSB verstrekte die 101 200% van de woz waarde. Met de huidie regels is dat never nooit niet te oversluiten. Heb deze vragen al gesteld in de eerdere posts maar TS geeft geen antwoord.

Als het bovenstaande klopt ben ik van mening dat zolang mogelijk vastzetten en zoveel mogelijk aflossen het beste is "om er uit te komen"

Als het BKR verhaal waar is dan heeft kweenie een goed punt. Maar als TS ons advies wil zal ie meer moeten vertellen, echter hij stelt dat het hem alleen om de hoogte van de rente te doen is en daar is volgens mij al een adequaat antwoord opgegeven

Gesloten