LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Erfpacht een hieuwe truuc voor een (te) hoge lening
-
Erfpacht een hieuwe truuc voor een (te) hoge lening
Omdat starters meestal een niet te hoge hypotheek kunnen krijgen is door de hypotheekverstrekkers een nieuwe truuc bedacht. Stel je koopt een huis van 170.000 Euro en je krijgt maar een hypotheek van 100.000 Euro dan wordt de prijs opgedeeld, je neemt een hypotheek voor 100.000 Euro, en je betaald je leven lang erfpacht voor 70.000 Euro (350 Euro per maand).
De maximale hypotheek is bedacht om te voorkomen dat mensen hogere lasten krijgen dan ze aankunnen, met deze truuc omzeil je deze veiligheid. Blijkbaar heeft de kredietcrisis weinig indruk gemaakt.
De maximale hypotheek is bedacht om te voorkomen dat mensen hogere lasten krijgen dan ze aankunnen, met deze truuc omzeil je deze veiligheid. Blijkbaar heeft de kredietcrisis weinig indruk gemaakt.
Re: Erfpacht een hieuwe truuc voor een (te) hoge lening
Vooropgesteld dat een canon van € 70.000,-- niet zondermeer door de belastingdienst geaccepteerd wordt, valt de schade wel mee. De canon is namelijk ook nog fiscaal aftrekbaar.
Overigens zijn het niet de banken die de woning dan in erfpacht uitgeven, maar veelal de woningcooperaties. Dat heet dan maatschappelijk gebonden eigendom. Op die manier kunnen starters toch een woning kopen.
Een andere veel voorkomende methode is de woning met korting te verkopen en te bepalen dat bij verkoop een deel van de winst afgedragen moet worden aan de cooperatie.
Er is dus niets mis mee, als je maar eerst verdiept in de materie voordat je er iets op een forum over roept.
Overigens zijn het niet de banken die de woning dan in erfpacht uitgeven, maar veelal de woningcooperaties. Dat heet dan maatschappelijk gebonden eigendom. Op die manier kunnen starters toch een woning kopen.
Een andere veel voorkomende methode is de woning met korting te verkopen en te bepalen dat bij verkoop een deel van de winst afgedragen moet worden aan de cooperatie.
Er is dus niets mis mee, als je maar eerst verdiept in de materie voordat je er iets op een forum over roept.
-
De banken zijn (terecht) een stuk voorzichtiger geworden, en kijken beter naar het risico van de lening door de koper. Probleem is dat met deze constructie deze veiligheid wordt omzeild, en het kopers de mogelijk maak een (te) groot risico te nemen.
Eigen schuld dikke bult zul je denken, echter ik denk daar toch anders over sinds we weten (kredietcrisis) dat een hele grote groep mensen hier niet mee om kan gaan.
voor mij zit dit in dezelfde hoek als het geven van 2 leningen met hetzelfde onderpand.
Eigen schuld dikke bult zul je denken, echter ik denk daar toch anders over sinds we weten (kredietcrisis) dat een hele grote groep mensen hier niet mee om kan gaan.
voor mij zit dit in dezelfde hoek als het geven van 2 leningen met hetzelfde onderpand.
Of een huis op erfpachtgrond staat heeft niks te maken met je maximale hypotheek. Vooraf stelt een gemeente al vast of een huis op erfpachtgrond of eigendomsgrond staat.
In het algemeen zijn huizen op erfpachtgrond ook niet of nauwelijks goedkoper dan huizen op eigendomsgrond.
In het algemeen zijn huizen op erfpachtgrond ook niet of nauwelijks goedkoper dan huizen op eigendomsgrond.
Volgens mij wordt in de bepaling van de maximale maandlasten ook de erfpacht meenemen. Dus zou het weinig uit moeten maken.
SJZ,
Vaak bepaalt de gemeente inderdaad vooraf de erfpachtvoorwaarden. Tegenwoordig verkopen ook woningcooperaties woningen onder zgn start-zeker/koop-zeker regelingen. In dat geval blijft de woningcooperatie eigenaar van de grond en geeft de woning uit in erfpacht. Hierdoor kan en mag de koopprijs lager zijn en kunnen starters ook een huis kopen. Deze regeling is door het ministerie van VROM samen met het ministerie van Financien opgesteld. Tik bij google maar eens maatschappelijk gebonden eigendom in.
Vaak bepaalt de gemeente inderdaad vooraf de erfpachtvoorwaarden. Tegenwoordig verkopen ook woningcooperaties woningen onder zgn start-zeker/koop-zeker regelingen. In dat geval blijft de woningcooperatie eigenaar van de grond en geeft de woning uit in erfpacht. Hierdoor kan en mag de koopprijs lager zijn en kunnen starters ook een huis kopen. Deze regeling is door het ministerie van VROM samen met het ministerie van Financien opgesteld. Tik bij google maar eens maatschappelijk gebonden eigendom in.
Hallo
weet iemand waar ik deze regeling van het VROM en het ministerie van Financiën kan vinden?
heb al meerdere malen gezocht ook op de site van het VROM zelf maar kan hem niet vinden.
Alvast bedankt!
Groet Kirsten
weet iemand waar ik deze regeling van het VROM en het ministerie van Financiën kan vinden?
heb al meerdere malen gezocht ook op de site van het VROM zelf maar kan hem niet vinden.
Alvast bedankt!
Groet Kirsten
-
De exacte regeling kan ik ook niet vinden, maar je zou hier eens kunnen beginnen.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... endom.html
En hier nog wat meer info over de condities:
http://maatschappelijkgebondeneigendom. ... otheek.nl/
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... endom.html
En hier nog wat meer info over de condities:
http://maatschappelijkgebondeneigendom. ... otheek.nl/
Erfpacht is al zo oud als de wereld. Maar inderdaad, als je nu een leuk huis ziet voor € 150.000 of zo, zit er altijd nog € 350 netto erfpacht per maand bij. Ik hoop dat mensen zich wel realiseren wat ze doen. Als je het op kunt hoesten niks aan de hand maar kijk uit.
Ik heb 7 jaar gewoond in een huis(je) met een erfpachtcanon van 80 Gulden per jaar . Maar dat is dan ook al even geleden.
Ik heb 7 jaar gewoond in een huis(je) met een erfpachtcanon van 80 Gulden per jaar . Maar dat is dan ook al even geleden.
Op dit moment wordt particuliere erfpacht juist weer gebruikt om woningen en appartementen weer goedkoper te verkopen. De markt is namelijk niet gunstig. Ik de koopsom zit dan niet de "koopsom" voor de grond, waardoor de koopsom van de woning lager wordt. Je gaat daarvoor in de plaats een vast bedrag (canon) per jaar betalen. In sommige constructie pas na een aantal jaren. Lees dus goed hoe dit is opgezet als je overweegt een woning op erfpacht te kopen. Het is juist de bedoeling dat banken dit ook financieren (zonder natuurlijk een te hoge lening te verstrekken; daar moet je goed advies over inwinnen).
Meer info vindt je op http://erfpachtvragen.wordpress.com/
Meer info vindt je op http://erfpachtvragen.wordpress.com/
En wat is het nut van die lagere koopprijs? Bij de hypotheeklastenberekening moet toch rekening worden gehouden met de (toekomstige) maandelijkse erfpacht, zodat de hypotheek die je kunt krijgen net zo veel omlaag gaat als de koopprijs van de woning.