LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Executiewaarde tegen hypotheek bedrag

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fluitje

Executiewaarde tegen hypotheek bedrag

Ongelezen bericht door Fluitje »

Hoi forumites,

Ik heb een huis gevonden en een bod van 300K gemaakt. Na de taxatie, blijkt de executiewaarde 42, 500 euro lager dan dan de verkoopprijs.

Is dat goed of moet ik een nieuwe huis zoken?

Bedankt.

SJZ

Re: Executiewaarde tegen hypotheek bedrag

Ongelezen bericht door SJZ »

De "verkoopprijs". Is het huis dan al verkocht?

Overigens is de executiewaarde meestal 88% van de vrije verkoopwaarde. Dus een huis met een vrije verkoopwaarde van 300.000 heeft een executiewaarde van 364.000.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

SJZ schreef:Overigens is de executiewaarde meestal 88% van de vrije verkoopwaarde. Dus een huis met een vrije verkoopwaarde van 300.000 heeft een executiewaarde van 364.000.
Ahum, ff omdraaien dit, bij 88% is dan de executiewaarde 264.000,--

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Inderdaad, ik bedoelde 264.000.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

tegenwoordig kan je op executiewaarde toch geen vast percentage meer loslaten? kan best lager zijn wegens incourant pand bv. Laatste keer dat ik een huis kocht communiceerde ik dit vooraf met onze aankoopmakelaar trouwens. Maar financiering word met de lagere executiewaarde wel lastiger, geen probleem als je binnen de termijn entjes 2 afwijzingen hebt (mits dat goed in het voorlopig koopkontrakt staat). en krijg je wel financiering rond geen probleem lijkt mij,
Dat betekent dat je het gewoon kan betalen toch?

Fluitje

Vroem, de bankgarantie is nu bij de notaris en ik twijfel nu als dit een juist prijs gaat betalen voor deze woning. Volgens mijn adviseur gaat de hypotheek rond volgende week. Voor het kopen is echter twijfels altijd maar het is een mooie woning hoor en voldoet aan onze eisen. Ook is de 'final' NHG check ook goed dus hoop ik voor een positief beslising.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Vroem, de bankgarantie is nu bij de notaris en ik twijfel nu als dit een juist prijs gaat betalen voor deze woning. Volgens mijn adviseur gaat de hypotheek rond volgende week. Voor het kopen is echter twijfels altijd maar het is een mooie woning hoor en voldoet aan onze eisen. Ook is de 'final' NHG check ook goed dus hoop ik voor een positief beslising.
Als je zover bent
Is dit toch een zinloze vraag ? :P

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Leo The Emperor schreef:
Als je zover bent
Is dit toch een zinloze vraag ? :P
Dat niet alleen. Ik vraag me af of die paar dagen bedenktijd al om zijn van TS. Gezien het feit dat de taxatie ook al is geweest, heb ik het vermoeden dat die inderdaad al om zijn. In dat geval is het waarschijnlijk dat TS zich niet zomaar kan bedenken en zeggen dat hij/zij toch maar van de koop afziet. Ligt natuurlijk aan de koopovereenkomst maar het is niet ondenkbaar dat er een boeteclausule is opgenomen in de overeenkomst en kan TS waarschijnlijk alleen bij het bijvoorbeeld niet doorgaan van de hypotheek afzien van de koop zonder boete.

Overigens TS, zou ik me hier niet zo heel druk om maken. De executiewaarde vertegenwoordigt - zeg maar - de waarde welke de woning (geschat) zou opleveren bij gedwongen verkoop van de woning via bijvoorbeeld een veiling. Deze waarde is altijd een stuk lager dan de "marktwaarde" van een woning. Hoeveel procent dat is, is bijvoorbeeld ook afhankelijk van hoe courant een woning is. Bij de meeste starters van de afgelopen jaren zal het zo zijn dat de executiewaarde lager ligt dan het hypotheekbedrag. Het wordt pas dan een echt groot probleem als de woning gedwongen verkocht moet worden. Bij dreigende financiële problemen zeg ik altijd maar dat het je allergrootste prioriteit is te zorgen dat je de verplichtingen van de hypotheek blijft voldoen en je opstalverzekering (hierover staat meestal iets in de hypotheekvoorwaarden). Zo kun je soms voorkomen dat de bank belang heeft bij gedwongen verkoop.

In het taxatierapport voor de hypotheek moet een executiewaarde zijn opgenomen, omdat o.a. het hypotheekbedrag meestal niet boven een bepaald percentage (1xx%) van de executiewaarde mag liggen. Daarbij is het mogelijk dat een deel van het rentepercentage is voor een risico-opslag omdat het hypotheekbedrag boven de executiewaarde ligt enz. Mocht dit het geval zijn en zou de executiewaarde op termijn ooit het hypotheekbedrag inhalen, kan deze risico-opslag er meestal wel af. Alhoewel veel mensen dat vergeten en je er nogal wat moeite voor moet doen bij de hypotheekverstrekker soms.

Naast de executiewaarde krijg je nog met een aantal waarden te maken van de woning, zoals de WOZ-waarde (voor de OZB en waterschapsheffing). Deze zou in theorie een reële marktwaarde moeten vertegenwoordigen. De herbouwwaarde van de woning voor de opstalverzekering etc.

Fluitje

@ Emmy, heel duidelijk.

Trouwens is mijn hypotheek afgerond en alles geregeld in 2 weken. Heel spannend maar uitendelijk opgelucht 8)

Gesloten