LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Expertfund wordt Beheerd Beleggen (Nationale-Nederlanden)

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Joepie Joepie

Expertfund wordt Beheerd Beleggen (Nationale-Nederlanden)

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Hoi Allen,

Nationale-Nederlanden wil het aan hypotheek verbonden beleggingsproduct Expertfund (voorheen van WestlandUtrecht, hypotheek loopt nog steeds bij Westland Utrecht) vervangen door Beheerd Beleggen.

Wie heeft ook dit financiële product? Wat is jullie beeld van dit product en deze overgang?

Waarom is dit goed voor mij?

Waarom is dit goed voor NN?

Zitten er voor consument echt geen (significante) nadelen aan?

Groetjes,

Joep

Joepie Joepie

Re: Expertfund wordt Beheerd Beleggen (Nationale-Nederlanden)

Een paar wijzigingen die mij reeds opvielen:

Van 5 profielen: Beperkt risico, Beheerst risico, Rendement groei, Groei, Vermogens Groei
Naar 3 beleggingsstrategieën: Wereld, Europa, Trend

Lagere beheervergoeding

We bouwen het risico van uw beleggingen geleidelijk af als de einddatum van uw hypotheek dichterbij komt

Informatie over uw vermogen ontvangt u voortaan alleen online & geen inzicht in historisch behaald resultaat

Waarbij ik NN heb gevraagd het in de offerte door UW expliciet bevestigde persoonlijk beoogde gemiddelde nettorendement te herbevestigen.

Joepie Joepie

In eerste reactie om rendement uit offerte te bevestigen verwijst NN naar WU, da's op zijn minst opmerkelijk te noemen.

To be continued...

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

U hebt er niet veel aan om een beoogd rendement te laten bevestigen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

CB

Ongelezen bericht door CB »

Joepie Joepie schreef:Waarbij ik NN heb gevraagd het in de offerte door UW expliciet bevestigde persoonlijk beoogde gemiddelde nettorendement te herbevestigen.
En daarna moet en ze zeker de herbevestiging herherbevestigen???

Joepie Joepie

Uw Jurist schreef:U hebt er niet veel aan om een beoogd rendement te laten bevestigen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Waarom niet?

Ik vind het wel een fijn gevoel dat profesionele vermogens beheerders van mijn belegging in aandelen en obligaties (voorheen WU, nu NN), die bij een hypotheek met een looptijd van 30 jaar hoort (nog steeds WU), nu ook nog weten wat er 9 jaar geleden is afgesprokken en voorgespiegeld (toen met onafhankelijke tussenpersoon en WU voor zowel hypotheek en belegging "in een").

Uw Jurist
Contacteer:

Die stukken zijn ongetwijfeld overgedragen. Bovendien heeft u ze zelf. Verder gaat het niet om een garantie. U schiet er dus niets mee op. Maar u kunt het natuurlijk ook zelf even 'herbevestigen' als u dat zelf zinvol vindt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Joepie Joepie

Nou, NN geeft aan de vraag doorgestuurd te hebben naar WU...

En ik dacht Expertfund (van "Fonds door Professionals") is een fonds dat belegt volgens offerte in Aandelen en Obligaties, maar Beheerd Beleggen gaat over beleggen in Aandelenfondsen en Obligatiefondsen...

16again

Ongelezen bericht door 16again »

.....fondsen met weer een eigen beheervergoeding. Dat is vaak de achterliggende reden van dit soort wijzigingen

Joepie Joepie

16again schreef:.....fondsen met weer een eigen beheervergoeding. Dat is vaak de achterliggende reden van dit soort wijzigingen
En wat is waarde van "geen inzicht in historisch behaald resultaat"...

Joepie Joepie

Vooralsnog krijg ik slechts de reeds bekende antwoorden (bruto rendementen en geen garantie voor de toekomst) en my way or the highway.

Samengevat, als ik overgang niet accepteer, dan beëindigt NN het beleggingsproduct en moet ik het allemaal zelf maar uitzoeken met de flexibele hypotheek van WU.

Uw Jurist
Contacteer:

Joepie Joepie schreef:Vooralsnog krijg ik slechts de reeds bekende antwoorden (bruto rendementen en geen garantie voor de toekomst) en my way or the highway.

Samengevat, als ik overgang niet accepteer, dan beëindigt NN het beleggingsproduct en moet ik het allemaal zelf maar uitzoeken met de flexibele hypotheek van WU.
Ja.
Een kleine ontboezeming: ik heb hetzelfde product. Doe zoals ik en laat het waaien, zou ik zeggen :). Of niet. U weet net zo goed als ik hoe het rendement de afgelopen jaren is gewenst en ik heb daar in ieder geval niets over te klagen. En al helemaal niet als ik de crisis in ogenschouw neem.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Joepie Joepie

Mag ik vragen wanneer jij bent ingesprongen (een groter bedrag aan begin en/of maandelijks bedrag)?

En welk netto rendement is voorgehouden?

Joep

PS: ik eenmalig 50 kE in begin van 2007 met volgens offerte netto rendement van gemiddeld 6% (ipv 8% die WU realistisch vond)
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 02 mar 2016 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Contacteer:

Die informatie ga ik niet in het openbaar delen. Maar stuur me gerust een rechtstreekse mail.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Joepie Joepie

Okay, respecteer ik.

Ik krijg net bevestiging van NN dat vermogensopbouw assistent ook bruto rendementen berekent, zonder specificatie van kosten (alleen waarschuwing dat het geen garantie voor de toekomst is en er geen rechten aan ontleend kunnen worden).

Tot op heden is mijn netto rendement nihil en heeft NN & WU ondanks / door misleiding goed aan mij verdiend, en ook mijn tussenpersoon heeft in mijn ogen onevenredig veel aan mij verdiend (volgens mijn informatie 2% van hele hypotheek bedrag verdeelt over eerste 5 jaar).

felixbeijer

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Joep is misleid aangaande het te behalen kapitaal doordat de prognosekapitalen zijn en worden berekend waarbij de kosten niet zijn meegenomen.
Men rent gewoon de inleg op met de opgegeven rendementen welke volgens eigen verklaring NN bruto fondsrendementen zijn.

Tsja, dan krijg je dus veel te hoge (rendements)verwachtingen voorgespiegeld.

Anno 2016 misleidt Nationale Nederlanden nog steeds, gewoon schandalig dat dit nog kan.

Ik ben toch wel benieuwd hoe de Geschillencommissie van het KiFiD hierin uitspraak gaat doen. Conform het Nederlands recht moet Joep dus een vergelijkbare uitspraak krijgen als Koersplandewegkwijt tegen Koersplan van Aegon (daar speelde eenzelfde iets).

En als het KiFiD anders oordeelt, krijgt het KiFiD de zoveelste negatieve publiciteit.

felixbeijer

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Uw Jurist schreef:
Joepie Joepie schreef:Vooralsnog krijg ik slechts de reeds bekende antwoorden (bruto rendementen en geen garantie voor de toekomst) en my way or the highway.

Ja.
Een kleine ontboezeming: ik heb hetzelfde product. Doe zoals ik en laat het waaien, zou ik zeggen :). Of niet. U weet net zo goed als ik hoe het rendement de afgelopen jaren is gewenst en ik heb daar in ieder geval niets over te klagen. En al helemaal niet als ik de crisis in ogenschouw neem.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
@ Monique Doomernik,

Het meetkundig te verwachten netto fondsrendement schat ik ca 3 % (zie bijlage, de fondskosten zijn met 1.5% fors hoger dan bij Aegon), trek daar dan nog 1% doorlopende kosten vanaf en het te verwachten netto productrendement is 2%.

Met een spreiding van 4%, dus met een beetje pech gaat dit product een fors verlies opleveren gelet het feit dat de koersen het de laatste tijd niet zo goed doen. Kijk maar op http://www.behr.nl/fondsdetail/detail/aegn.eqf
Met een dergelijke lage rente kun je gewoonweg geen winst meer maken.

Succes met niets te klagen hebben.
Bijlagen
MEETKUNDIGE methode voor de bepaling van rendementen en risicos van beleggen in aandelen versie januari 2016.pdf
(575.33 KiB) 39 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Uw Jurist
Contacteer:

@felixbeijer: met een rendement sinds aanvang (sep. '11) van ruim 50% op de eenmalige inleg klaag ik niet. E.e.a hangt natuurlijk ook af van welk fonds en welk risicoprofiel je hebt gekozen bij je WU hypotheek.
Overigens had ik het duidelijk slechts over het laten waaien van de verandering naar 'Beheerd Beleggen'.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Uw Jurist schreef:@felixbeijer: met een rendement sinds aanvang (sep. '11) van ruim 50% op de eenmalige inleg klaag ik niet. E.e.a hangt natuurlijk ook af van welk fonds en welk risicoprofiel je hebt gekozen bij je WU hypotheek.
Overigens had ik het duidelijk slechts over het laten waaien van de verandering naar 'Beheerd Beleggen'.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Aandelen wereldwijd 5 jaar geannualiseerd doen bijna 9%....,was je 5 jaar eerder begonnen doet het maar 4%......maar het blijft maar een tussenstand; er kan nog van alles gebeuren....

Uw Jurist
Contacteer:

jonis schreef:Aandelen wereldwijd 5 jaar geannualiseerd doen bijna 9%....,was je 5 jaar eerder begonnen doet het maar 4%......maar het blijft maar een tussenstand; er kan nog van alles gebeuren....
Juist. Zeker in enkele decennia. En op een hoogtepunt instappen (zoals vraagsteller in 2007) is altijd anders dan op een dieptepunt instappen. En nogmaals, ik had het enkel over het overstappen naar een ander fonds, waar vraagsteller over begon. Niet over rendementen op zich.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten