| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Extra kosten betaald door incorrect advies
Extra kosten betaald door incorrect advies
Beste forum,
Graag wil ik jullie advies. Ik heb voor mijn verhuis begin dit jaar weer een annuïteiten hypotheek bij SNS gesloten. Nu in augustus heb ik voor een uitbouw een nieuw stukje hypotheek erbij genomen voor een uitbouw. Beide keren heb ik de standaard advieskosten betaald van €2195 (€1195 advies + €1000 uitvoering). Prima om dubbele kosten te betalen, maar nu zag ik toevallig vrijdag op de website dat voor alleenstaande een tarief van €900 geld, en niet €1195. Terug via de klantenservice, gaf de adviseur aan dat wij dit zo afgesproken hadden en dat ik het ondertekend had. Ik heb in goeder trouw de kosten aanvaard en niet nagegaan, omdat ik er vanuit ga dat mijn financieel adviseur mij correct adviseert wat de hypotheek mij gaat kosten en wat de bankkosten hieraan verbonden zijn. Ik ben gewoon altijd alleenstaande geweest, wat ook in mijn rapport staat, en ik voel dat ik onterecht €580 (twee maal €295) ben aangerekend en het alsnog gecorrigeerd moet worden. Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Graag wil ik jullie advies. Ik heb voor mijn verhuis begin dit jaar weer een annuïteiten hypotheek bij SNS gesloten. Nu in augustus heb ik voor een uitbouw een nieuw stukje hypotheek erbij genomen voor een uitbouw. Beide keren heb ik de standaard advieskosten betaald van €2195 (€1195 advies + €1000 uitvoering). Prima om dubbele kosten te betalen, maar nu zag ik toevallig vrijdag op de website dat voor alleenstaande een tarief van €900 geld, en niet €1195. Terug via de klantenservice, gaf de adviseur aan dat wij dit zo afgesproken hadden en dat ik het ondertekend had. Ik heb in goeder trouw de kosten aanvaard en niet nagegaan, omdat ik er vanuit ga dat mijn financieel adviseur mij correct adviseert wat de hypotheek mij gaat kosten en wat de bankkosten hieraan verbonden zijn. Ik ben gewoon altijd alleenstaande geweest, wat ook in mijn rapport staat, en ik voel dat ik onterecht €580 (twee maal €295) ben aangerekend en het alsnog gecorrigeerd moet worden. Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Re: Extra kosten betaald door incorrect advies
Das ook gek..advies voor een alleenstaande lijkt me niet eenvoudiger als advies voor een echtpaar met 1 inkomen
Hebt u de bank al formeel aangeschreven? Zo niet, doe dat eerst. Leg de situatie uit en stel dat aan u onterecht te veel in rekening is gebracht en dat u graag een correctie tegemoet ziet. Geef aan dat u anders het KiFiD inschakelt.
Ik vind de kosten overigens überhaupt idioot hoog. Dus ook die voor een alleenstaande, zeker voor het tweede 'advies'.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Ik vind de kosten overigens überhaupt idioot hoog. Dus ook die voor een alleenstaande, zeker voor het tweede 'advies'.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Je had jezelf nog meer geld kunnen besparen als je meteen een hypotheek met bouwdepot had genomen.
als je je verbouwplannen toen al aan je adviseur kenbaar heb gemaakt mag je hem daar ook nog wel vriendelijk voor bedanken.
als je je verbouwplannen toen al aan je adviseur kenbaar heb gemaakt mag je hem daar ook nog wel vriendelijk voor bedanken.
Ik neem aan dat SNS wel zo klantvriendelijk zal zijn om dit recht te zetten en dat geld terug te storten. Als je adviseur dit in eerste instantie niet doet, dan zou ik bij SNS een klacht indienen.
Bij de verhoging rekenen ze trouwens gewoonlijk met een uurtarief. Vreemd dat je daar ook de volle mep voor hebt moeten betalen. Maar waarschijnlijk had je die keuze (vast tarief of uurtarief) moeten aangeven voordat het tweede traject begon. Daar kun je achteraf niet meer zo veel aan veranderen.
Bij de verhoging rekenen ze trouwens gewoonlijk met een uurtarief. Vreemd dat je daar ook de volle mep voor hebt moeten betalen. Maar waarschijnlijk had je die keuze (vast tarief of uurtarief) moeten aangeven voordat het tweede traject begon. Daar kun je achteraf niet meer zo veel aan veranderen.
@kokka, tja dat zou ik niet weten. Maar zo staat het aangegeven: voor starters, alleenstaande en AOWers een lager tarief.
@Monique, bedankt voor het advies. Dat heb ik inderdaad ook gedaan, bij SNS een klacht ingediend met het verzoek mijn hypotheek met de correctie te verlagen (de kosten zijn inbegrepen in de lening). De KiFiD had ik niet genoemd, maar ben ik wel van plan als tweede stap. Ja, de kosten zijn ook idioot hoog, maar dat terzijde.
En verder @kokka, eind verleden jaar kon ik net niet genoeg lenen voor de verbouwing. Nu met lagere rentes & hogere WOZ (lening/waarde %) kon het net wel. De dubbele kosten aanvaard ik, maar niet onterecht een hoger tarief dan ze aangeven op de site. Jammer dat ik het toen niet gezien had, maar dat is nog geen reden dat ik het niet onderzoeken.
@Monique, bedankt voor het advies. Dat heb ik inderdaad ook gedaan, bij SNS een klacht ingediend met het verzoek mijn hypotheek met de correctie te verlagen (de kosten zijn inbegrepen in de lening). De KiFiD had ik niet genoemd, maar ben ik wel van plan als tweede stap. Ja, de kosten zijn ook idioot hoog, maar dat terzijde.
En verder @kokka, eind verleden jaar kon ik net niet genoeg lenen voor de verbouwing. Nu met lagere rentes & hogere WOZ (lening/waarde %) kon het net wel. De dubbele kosten aanvaard ik, maar niet onterecht een hoger tarief dan ze aangeven op de site. Jammer dat ik het toen niet gezien had, maar dat is nog geen reden dat ik het niet onderzoeken.
@kweenie, de adviseur zei tijdens de nieuwe orientatie dat ik nu wel opnieuw de kosten moet betalen. Daar ging ik mee akkoord. Nu gisteren toen ik het bij hem aankaarten stuurde hij opeens wel een formulier met 17.56uur x 125 = 2195. Dat formulier komt uit het niets, zonder datum en niet ondertekend. Hij heeft dat duidelijk net terugberekend van de standaardkosten. Ik heb ook een factuur van augustus waar duidelijk op staat 1195 advies + 1000 uitvoering, terwijl het een tarief van €900 + 1000 had moeten zijn, dat ik pas vrijdag ontdekte op de SNS site.
https://www.snsbank.nl/particulier/hypo ... dvies.html
-
witte angora
Maar is hij daadwerkelijk 17,56 uur aan je kwijt dan? Die tweede keer?
Ik vind 125 per uur eigenlijk ook wel erg hoog.
Ik vind 125 per uur eigenlijk ook wel erg hoog.
17,56 uur? Belachelijk. In die tijd kan ik een rechtszaak doen. 125 euro per uur voor een hypotheekadviseur? Absurd. Stel het uurtarief aan de kaak, eis een specificatie van de vermeende tijd en kondig aan dat u naar het KiFiD stapt als SNS bij haar standpunt blijft. Stuur deze brief niet alleen naar de adviseur, maar ook naar diens leidinggevende, de directie, de klantenservice etc.Olive101 schreef:@kweenie, de adviseur zei tijdens de nieuwe orientatie dat ik nu wel opnieuw de kosten moet betalen. Daar ging ik mee akkoord. Nu gisteren toen ik het bij hem aankaarten stuurde hij opeens wel een formulier met 17.56uur x 125 = 2195. Dat formulier komt uit het niets, zonder datum en niet ondertekend. Hij heeft dat duidelijk net terugberekend van de standaardkosten. Ik heb ook een factuur van augustus waar duidelijk op staat 1195 advies + 1000 uitvoering, terwijl het een tarief van €900 + 1000 had moeten zijn, dat ik pas vrijdag ontdekte op de SNS site.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat 'terugrekenen' naar 17,56 uur slaat natuurlijk nergens op. Het wordt hem blijkbaar te heet onder de voeten en wil achteraf rechtpraten dat hij 2195 heeft gerekend. Eerst een vast bedrag rekenen en achteraf toch maar naar een bepaald aantal gewerkte uren terugrekenen neigt ook wel wat naar frauduleuze handelingen.
Het was nog sterker geweest als hij gewoon gezegd had: "u bent een vast tarief overeengekomen, daar houd ik u aan". Ook discutabel, maar niet zo erg als dit...
De adviseur schreef in een mail op 25 mei:
"De kosten voor het hypotheektraject zijn in principe hetzelfde als de kosten voor het aanvragen van een nieuwe hypotheek.
Er dient eenzelfde traject opgestart en doorlopen te worden. De kosten zouden in dat geval komen op € 2.195,00."
En begin augustus kreeg ik een factuur waar het in staat, dus zijn achteraf 17.56 nu slaat totaal nergens op. Toen ik dit zei antwoorden hij alleen dat wij dit zijn overeengekomen en ervoor getekend hebben.
Verder nog zag ik nu ook dat er andere kosten ook in mijn hypotheek totaal zitten, die ik ook uit eigen zak had betaald. Heel stom van mij dat ik dat toen allemaal niet precies heb zitten nagaan. Maar een les voor andere lezers: vertrouw niet op de accuraatheid van een adviseur en ga je kosten nauwkeurig na!
"De kosten voor het hypotheektraject zijn in principe hetzelfde als de kosten voor het aanvragen van een nieuwe hypotheek.
Er dient eenzelfde traject opgestart en doorlopen te worden. De kosten zouden in dat geval komen op € 2.195,00."
En begin augustus kreeg ik een factuur waar het in staat, dus zijn achteraf 17.56 nu slaat totaal nergens op. Toen ik dit zei antwoorden hij alleen dat wij dit zijn overeengekomen en ervoor getekend hebben.
Verder nog zag ik nu ook dat er andere kosten ook in mijn hypotheek totaal zitten, die ik ook uit eigen zak had betaald. Heel stom van mij dat ik dat toen allemaal niet precies heb zitten nagaan. Maar een les voor andere lezers: vertrouw niet op de accuraatheid van een adviseur en ga je kosten nauwkeurig na!
-
Joepie Joepie
Dreigen met KiFiD lijkt me de makkelijkste weg.
Hoeveel wil je betalen? Hoeveel ben je bereid te betalen?
Hoeveel wil je betalen? Hoeveel ben je bereid te betalen?
@ Joepie joepie, hoe bedoel je hoeveel ben ik bereid om te betalen? Aan de KiFiD?
-
Joepie Joepie
kifid is gratisOlive101 schreef:@ Joepie joepie, hoe bedoel je hoeveel ben ik bereid om te betalen? Aan de KiFiD?
Ik bedoel voor totale advies, including service
Dat is 17 uur 33 minuten en 36 seconden. Werkt de man met de een stopwatch?Olive101 schreef:stuurde hij opeens wel een formulier met 17.56uur x 125 = 2195.