Hoi,
Wij hebben een aflossingsvrije hypotheek voor enkele jaren geleden afgesloten bij GMAC Hypotheken, omdat men destijds aantrekkelijke hypotheektarieven had. Momenteel gaat het met deze partij niet zo goed, gezien de kredietcrisis.
Wat gebeurt er met GMAC Hypotheken om het moment dat zij failliet worden verklaart en wat gebeurt er met onze hypotheek?
En is deze kans aanwezig?
Graag jullie reactie,
Groet WHJ
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Faillissement hypotheekverstrekker
Re: Faillissement hypotheekverstrekker
GMAC is waarschijnlijk al geen eigenaar meer van jouw hypotheek. Dat heeft niets met de crisis te maken, maar met het model dat Gmac hanteerde. Alle hypotheken werden , zoals dat heet, gesecuritiseerd. Kort door de bocht houdt dit in dat ze worden gebundeld met andere hypotheken en worden doorverkocht zodat er nieuw geld wordt opgehaald om weer hypotheken te kunnen verstrekken. Jij merkt daar niets van.
Maar ook als jouw hypotheek niet is gesecuritiseerd veranderd er voor jou (bijna) niets. Bij een eventueel faillisement van Gmac zijn de hypotheken die nog op de balans staan van waarde voor de curator. En deze zullen dus elders "onderdak" vinden. Wel kan het je beperken bij een eventuele gewenste verhoging door jou, of bij het willen verlengen bij afloop van de rentevastperiode. ( De hypotheek zal gewoon doorlopen, maar je kan niet meer kiezen voor bv een nieuwe 10 jaar vast periode).
Zelf verwacht ik niet dat Gmac snel failliet zal gaan. In de US hebben ze, als ik het goed heb, inmiddels toegang tot het noodfonds gekregen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes.
Maar ook als jouw hypotheek niet is gesecuritiseerd veranderd er voor jou (bijna) niets. Bij een eventueel faillisement van Gmac zijn de hypotheken die nog op de balans staan van waarde voor de curator. En deze zullen dus elders "onderdak" vinden. Wel kan het je beperken bij een eventuele gewenste verhoging door jou, of bij het willen verlengen bij afloop van de rentevastperiode. ( De hypotheek zal gewoon doorlopen, maar je kan niet meer kiezen voor bv een nieuwe 10 jaar vast periode).
Zelf verwacht ik niet dat Gmac snel failliet zal gaan. In de US hebben ze, als ik het goed heb, inmiddels toegang tot het noodfonds gekregen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes.