Ik heb een vraag over het volgende:
Ik heb onlangs via een tussenpersoon een hypotheek afgesloten, maar nu blijkt dat deze ons onvolledig heeft voorgelicht over het risico dat wij lopen met deze hypotheek. Bovendien heeft hij ons niet vermeld dat we moesten betalen voor het verlengen van de offerte, noch dat er bereidstellingsprovisie betaald moest worden als wij er van af zouden zien.
Echter, we hebben in goed vertrouwen (en misschien naïef) de offerte ondertekend. Wij hebben na ondertekening geen kopie ontvangen van de hypothekofferte, noch een financiële bijsluiter. Maar toch, we hebben zonder goed te lezen ondertekend.... Kunnen we de bereidstellingsprovisie toch verhalen op onze tussenpersoon na alle steken die ze hebben laten vallen (enkele hiervan erkennen ze zwart op wit).
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Foutieve voorlichting door tussenpersoon
Re: Foutieve voorlichting door tussenpersoon
Als er sprake is van onvolledig of onjuist advies, kun je je wenden tot Kifid http://www.kifid.nl/. Voordat hier een klacht in behandeling gnomen wordt moet je eerst de klacht bij de adviseur neerleggen. Komt daar geen oplossing uit, dan kun je naar Kifid
Het aantonen van het niet ontvangen van stukken zoals in de offerte genoemd zijn kan lastig zijn, immers je hebt getekend voor ontvangst.
In welk opzicht is de hypotheek te risicvol?
Succes!
Jack
Het aantonen van het niet ontvangen van stukken zoals in de offerte genoemd zijn kan lastig zijn, immers je hebt getekend voor ontvangst.
In welk opzicht is de hypotheek te risicvol?
Succes!
Jack
-
Nooit zomaar een offerte ondertekenen zonder deze goed te hebben gelezen. Maar berouw komt altijd na de zonde.
In de offerte zal een opmerking over de bereidstellingsprovisie hebben gestaan. Dus onder deze kosten kom je niet uit. Ik neem aan dat je de offerte zelf met de adviseur het besproken alvorens je handtekening eronder te zetten.
Wel dient de adviseur in zijn dossier vast te leggen op welke wijze hij tot een bepaald advies is gekomen. Wanneer jij bijvoorbeeld een berekening in je bezit hebt waarin geen melding staat dat er eventueel bereidstelingprovisie verschuldigd is, heb je denk ik een zaak.
Wanneer de adviseur een schriftelijke vastleggging heeft gedaan van zijn advies waarin de bereidstellingsprovisie wel staat vermeld dan sta je zwak. Zeker wanneer je de adviessamenvatting ook nog hebt ondertekend.
Leg je klacht schriftelijk voor bij advisieur. Geeft hij nog steeds geen bevredigend antwoord dan kan je een formele klacht indienen bij de klachtencommissie van de SEH cq het Keurmerk.
Succes.
In de offerte zal een opmerking over de bereidstellingsprovisie hebben gestaan. Dus onder deze kosten kom je niet uit. Ik neem aan dat je de offerte zelf met de adviseur het besproken alvorens je handtekening eronder te zetten.
Wel dient de adviseur in zijn dossier vast te leggen op welke wijze hij tot een bepaald advies is gekomen. Wanneer jij bijvoorbeeld een berekening in je bezit hebt waarin geen melding staat dat er eventueel bereidstelingprovisie verschuldigd is, heb je denk ik een zaak.
Wanneer de adviseur een schriftelijke vastleggging heeft gedaan van zijn advies waarin de bereidstellingsprovisie wel staat vermeld dan sta je zwak. Zeker wanneer je de adviessamenvatting ook nog hebt ondertekend.
Leg je klacht schriftelijk voor bij advisieur. Geeft hij nog steeds geen bevredigend antwoord dan kan je een formele klacht indienen bij de klachtencommissie van de SEH cq het Keurmerk.
Succes.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb helemaal geen berekeningen vooraf ontvangen van onze hypotheeladviseur dus daar kan ook niks in staan over bereidstellingsprovisie. Eigenlijk hebben we nergens papieren van.... ik weet het erg dom maar zoals je al zei... berouw komt na de zonden...
Jack, wat betreft het risico: we hebben een hypotheek afgesloten waarin een deel aflossingsvrij en een deel levenhypotheek. Over dit laatste deel legde hij ons uit dat we van de 150.000 maximaal 25.000 verlies konden hebben. Dus dat we na 30 jaar ipv 150.000, 125.000 hebben afgelost. Daarentegen zouden de maandlasten van deze hypotheek 80 euro goedkoper zijn dan een Spaarhypotheek, dus dat risico zou zich vanzelf terugverdienen...
Nu blijkt dus dat we veel meer risico kunnen lopen en de maandlasten zijn ook niet zoveel lager. We hebben nu een berekening laten maken door een andere adviseur, waarbij de maandlasten slechts 30 euro meer zijn (met lichte stijging in rente).
Ik heb helemaal geen berekeningen vooraf ontvangen van onze hypotheeladviseur dus daar kan ook niks in staan over bereidstellingsprovisie. Eigenlijk hebben we nergens papieren van.... ik weet het erg dom maar zoals je al zei... berouw komt na de zonden...
Jack, wat betreft het risico: we hebben een hypotheek afgesloten waarin een deel aflossingsvrij en een deel levenhypotheek. Over dit laatste deel legde hij ons uit dat we van de 150.000 maximaal 25.000 verlies konden hebben. Dus dat we na 30 jaar ipv 150.000, 125.000 hebben afgelost. Daarentegen zouden de maandlasten van deze hypotheek 80 euro goedkoper zijn dan een Spaarhypotheek, dus dat risico zou zich vanzelf terugverdienen...
Nu blijkt dus dat we veel meer risico kunnen lopen en de maandlasten zijn ook niet zoveel lager. We hebben nu een berekening laten maken door een andere adviseur, waarbij de maandlasten slechts 30 euro meer zijn (met lichte stijging in rente).
Aan de meeste levenhypotheken zijn beleggingspolissen (bekend als woekerpolis) gekoppeld. Kenmerk hiervan is dat het beleggingsrisico geheel voor jou rekening en risico is. Pas achteraf valt te zeggen of de resultaten en prognoses overeenstemmen.We hebben nu een berekening laten maken door een andere adviseur, waarbij de maandlasten slechts 30 euro meer zijn (met lichte stijging in rente).
Wel is nu al bekend dat de kosten die voor het produkt gemaakt worden (provisie adviseur, kosten verzekeringsmaatschappij) in de eerste 5-10 jaar ingehouden worden op het te beleggen deel van de premie die je betaald. Als je dus recent (een paat maanden) deze polis hebt gekoppeld aan de hypotheek, dan zou ik proberen in overleg te gaan met je huidige geldverstrekker om te proberen het deel levenhypotheek om te zetten in een spaarhypotheek, zoals je dat kennelijk wilt.
De andere adviseur, die je nu een berekening voor een nieuwe hypotheek heeft gegeven, is die uitgegaan van oversluiten van de hypotheek? Zo ja, dan lijkt het er op dat deze eerst aan z'n eigen verdienste denkt i.p.v. aan jou belang.
Oversluiten kost je de hele riedel aan taxatie en notariskosten plus minimaal 1% afsluitprovisie over de hypotheeksom.
Dus let op en wees kritisch. Neem voordat je een handtekening zet eerst een paar dagen bedenktijd. Kun je eventueel een second opinion vragen.
Succes!
Jack