LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geen overwaarde
geen overwaarde
Hallo,
Ik had even een vraagje, We hebben nu geen overwaarde op ons koop huis maar willen toch het huis gaan vekopen, Wat nu,
Hoe zit dat met onze spaarhypotheek, Je spaart toch een bedrag? komt dit dan vrij? We hebben nu vijf jaar dit huis en onze hypotheek Is dit nu verstandig om te verkopen.
Met vriendelijk groet
Ik had even een vraagje, We hebben nu geen overwaarde op ons koop huis maar willen toch het huis gaan vekopen, Wat nu,
Hoe zit dat met onze spaarhypotheek, Je spaart toch een bedrag? komt dit dan vrij? We hebben nu vijf jaar dit huis en onze hypotheek Is dit nu verstandig om te verkopen.
Met vriendelijk groet
Re: geen overwaarde
ga je een ander huis kopen?
Hangt helemaal van het huis af. Het moet wel bijzonder goed onderhouden en scherp in de prijs zijn wil je nu kunnen verkopen. Alle dertien in dzijn woningen staan lang te koop. Hoe kun je na 5 jaar nog geen overwaarde hebben ? Heb je bijgeleend ?
Hi,
Ja we willen gaan verhuizen naar een andere stad, We hebben wel aardig verbouwd aan de woning. Door werk omstandigheden willen we gaan verhuizen. Dit was eigelijk niet de bedoeling.
Ja we willen gaan verhuizen naar een andere stad, We hebben wel aardig verbouwd aan de woning. Door werk omstandigheden willen we gaan verhuizen. Dit was eigelijk niet de bedoeling.
Als je gaat verhuizen komt je spaarbedrag in principe niet vrij. Het blijft dan staan op de nieuwe hypotheek. Je zou het wel vrij kunnen laten vallen, maar dat is in zijn algemeenheid niet aan te raden. Je kunt het beste je/een adviseur een bezoekje brengen.
Succes
Succes
Als je het laat uitbetalen, dan moet je inkomstenbelasting betalen over de winst. Dit is het verschil tussen de uitkering en de betaalde premies.
Wat in je voordeel werkt is dat bij de betaalde premie ook de kosten voor de overlijdensrisicodekking meetelt. Omdat je in het begin nog weinig opbouw hebt, en dus in het algemeen een hoog bedrag dat moet worden gedekt met een overlijdensrisicopremie, zul je in het begin relatief veel hebben betaald voor de overlijdensrisicodekking. Dat betekent dat je kans hebt dat de waarde nu lager is dan de betaalde premies, of dat er in elk geval niet veel winst is. En dat je dus ook niet veel inkomstenbelasting hoeft te betalen over de uitkering.
Wat in je voordeel werkt is dat bij de betaalde premie ook de kosten voor de overlijdensrisicodekking meetelt. Omdat je in het begin nog weinig opbouw hebt, en dus in het algemeen een hoog bedrag dat moet worden gedekt met een overlijdensrisicopremie, zul je in het begin relatief veel hebben betaald voor de overlijdensrisicodekking. Dat betekent dat je kans hebt dat de waarde nu lager is dan de betaalde premies, of dat er in elk geval niet veel winst is. En dat je dus ook niet veel inkomstenbelasting hoeft te betalen over de uitkering.
@ Sjoegel:
'Edit'
Hier staat grote onzin, de extra kosten zijn in totaal maar 9% tot 10% (inclusief de 6% overdrachtsbelasting), plus misschien nog een krap halfje voor NHG. Het neemt niet weg dat er toch vaak flink boven 100% is gefinancierd, vooral als er een verbouwing bij in zit, en het dus best een paar jaar kan duren voordat er overwaarde ontstaat.
Dat is helemaal niet zo vreemd, we moeten eindelijk eens af van de gedachte dat woningen alleen maar sky-high in waarde stijgen. Een starter financiert al gauw op 115% (woning + 9% kosten + 6% overdrachtsbelasting). Met nominaal 2.5% lange-termijn waardestijging duurt het al 6 jaar voordat je die 15% hebt weggewerkt en precies 0 euro overwaarde hebt. En de huidige situatie op de woningmarkt helpt ook niet mee, daarmee is het afgelopen jaar alweer een handvol procenten verloren...Hoe kun je na 5 jaar nog geen overwaarde hebben ?
'Edit'
Hier staat grote onzin, de extra kosten zijn in totaal maar 9% tot 10% (inclusief de 6% overdrachtsbelasting), plus misschien nog een krap halfje voor NHG. Het neemt niet weg dat er toch vaak flink boven 100% is gefinancierd, vooral als er een verbouwing bij in zit, en het dus best een paar jaar kan duren voordat er overwaarde ontstaat.
Laatst gewijzigd door Red Felix op 21 jul 2009 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja als je alles 100% financiert heb je geen overwaarde. Maar wie doet dat nou ?
-
Overdrijven is ook een vak rooie Felix.
In die 9% kosten is de overdrachtsbelasting inbegrepen.
In die 9% kosten is de overdrachtsbelasting inbegrepen.
Je hebt helemaal gelijk! Ik had het kunnen weten, zo slecht geslapen dat ik drie keer na had moeten denken voordat ik zo vroeg een posting deed en zulke onzin in de groep gooi. Blijkbaar was ik wat 'over de rooie'... Ik zal de post wat aanpassen.Overdrijven is ook een vak rooie Felix
-