LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gespleten Vermogens Beheer Hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Joepie Joepie

Gespleten Vermogens Beheer Hypotheek

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Hoe noem je een door ING in twee gesplits Vermogens Beheer Hypotheek?
- Hypotheek bij WestlandUtecht
- Belegging naar Nationale-Nederlanden

Wie is dan verantwoordelijk als ik niet blij ben met het product?
- Mijn tussenpersoon (die dit natuurlijk niet had zien aankomen)?

Mag ik de situatie vervelend vinden?

Moneyman

Re: Gespleten Vermogens Beheer Hypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is het probleem? Dit is een heel normale constructie. En welke last heb je ervan? Mocht je ergens een probleem ervaren, meld je je bij de organisatie waar het niet goed gaat. Zo moeilijk is het toch niet?

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Misschien jij zelf omdat je spijt hebt van de keuze die jij gemaakt hebt?

felixbeijer

Ongelezen bericht door felixbeijer »

SJZ schreef:
Misschien jij zelf omdat je spijt hebt van de keuze die jij gemaakt hebt?
Het ziet er veeleer naar uit dat Joep slachtoffer is van fraude, logisch dat Joep niet blij is met het product en spijt heeft van zijn keuze.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5#p2237945

De vraag is dan of hij dat kon weten/afleiden, en of er wettelijk niet een instantie was die had moeten toezien dat dit niet kon gebeuren.
Bovendien heeft Joep advies ingewonnen en advieskosten betaald.

Hoe je dan in een rechtsstaat met een schuld kunt blijven zitten is mij onduidelijk.

Joepie Joepie

Moneyman schreef:Wat is het probleem? Dit is een heel normale constructie. En welke last heb je ervan? Mocht je ergens een probleem ervaren, meld je je bij de organisatie waar het niet goed gaat. Zo moeilijk is het toch niet?
Lijkt inderdaad niet zo moeilijk, maar WestlandUtrecht verwijst mij naar Nationale-Nederlanden en Nationale-Nederlanden naar WestlandUtrecht...
MichielFRL schreef:
Joepie Joepie schreef:Hoe noem je een door ING in twee gesplits Vermogens Beheer Hypotheek?
- Hypotheek bij WestlandUtecht
- Belegging naar Nationale-Nederlanden

- Mijn tussenpersoon (die dit natuurlijk niet had zien aankomen)?

Mag ik de situatie vervelend vinden?
Het zijn beide onderdelen van ING.
En ING reageert totaal niet... (net als mijn tussenpersoon)
- Misschien kan KiFiD hier binnenkort duidelijkheid verschaffen.
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 24 jan 2016 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Waar gaat je discussie dan over? Je hypotheek of je belegging?

Joepie Joepie

Moneyman schreef:Waar gaat je discussie dan over? Je hypotheek of je belegging?
Het gaat over over de combinatie.
- Over 20 jaar lijkt opgebouwde vermogen (door oa te hoge (voorheen) verborgen en gestapelde kosten) niet voldoende om bepaald deel aan eind van looptijd van hypotheek af te lopen.

Moneyman

Die kosten zitten toch in je beleggingspolis, niet in je hypotheek?

CB

Ongelezen bericht door CB »

Joepie Joepie schreef:
- Over 20 jaar lijkt opgebouwde vermogen (door oa te hoge (voorheen) verborgen en gestapelde kosten) niet voldoende om bepaald deel aan eind van looptijd van hypotheek af te lopen.
Dan gaat het dus niet over je hypotheek, maar over je beleggingen. Dan moet je dus bij Nat. Ned. wezen.

Joepie Joepie

Moneyman schreef:Die kosten zitten toch in je beleggingspolis, niet in je hypotheek?
Ik had een vermogens beheer hypotheek bij Westland Utrecht afgesloten, geen losse hypotheek met daarbij een zogenaamde "woeker"-polis, althans, dat was niet mijn bedoeling...

Joepie Joepie

CB schreef:
Joepie Joepie schreef:
Dan gaat het dus niet over je hypotheek, maar over je beleggingen. Dan moet je dus bij Nat. Ned. wezen.
Daar is WestlandUtrecht het wel mee eens, maar Nationale-Nederlanden natuurlijk niet.

WestlandUtrecht verdedigt haarzelf ook met de stelling / het feit dat zij alleen werkt middels tussenpersonen.
- En mijn tussenpersoon is ondertussen overgenomen en dit nieuwe bedrijf vindt het allemaal te lang geleden (en wil best een nieuwe hypotheek verkopen)

Aan de andere kant wil ook Nationale-Nederlanden mij best helpen (met mijn hypotheek), maar zegt dat niet te kunnen omdat mijn hypotheek bij WestlandUtrecht loopt (en NN stelt niet als mijn tussenpersoon voor WU te kunnen fungeren).
- En met belegging is toch niks mis? (pas op: retorische vraag)
- Of wil je een nieuwe hypotheek "kopen"?
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 24 jan 2016 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

OK, je had iets anders in je hoofd blijkbaar. Maar boeit dat? Je meldt je toch gewoon waar het probleem zit: bij je verzekeraar?

Ik snap nog steeds je probleem niet.

Joepie Joepie

Moneyman schreef:OK, je had iets anders in je hoofd blijkbaar. Maar boeit dat? Je meldt je toch gewoon waar het probleem zit: bij je verzekeraar?

Hoe kom je bij verzekeraar?

Naast aflossingsvrije hypotheek bestaat deze vermogens beheer hypotheek uit een belegging op basis van initieele inleg (geen verzekering, geen maandelijkse inleg).

Joepie Joepie

Niet onbelangrijk (ten minste in mijn ogen), op de offerte staat letterlijk:

Op de einddatum van de lening wordt de hoofdsom, geheel of gedeeltelijk met de opgebouwde waarde van uw beleggingen, afgelost.
--> de twee zijn aan elkaar verbonden en kunnen niet zo maar losgekoppeld worden.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

En ook geen overlijdensrisicoverzekering? Dus u hebt een bedrag ingelegd en dat moet op de einddatum aangegroeid zijn tot de hypotheeksom? In beleggen zit risico. Heel simpel.

Ja, die belegging zal verpand zijn aan de geldgever. Dus u kunt daar niet vrij over beschikken.

Joepie Joepie

tijger1 schreef: In beleggen zit risico. Heel simpel.
Klopt, maar beheerder van vermogen moet wel eerlijk zijn...
- En tussenpersoon natuurlijk ook...

ClaimConcept

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Joep klaagt zelf al bij Kifid en beseft steeds meer dat de geadviseerde hypotheekconstructie niet is wat het lijkt.
Hier is al het nodige over geschreven bij het topic Woekerpolis
ClaimConcept schreef:Het lijkt erop dat Joep bij WestlandUtrecht een VermogensBeheer Hypotheek heeft.

Vermogensbeheer , uitgelegd op pagina 2 van de brochure:
UW HYPOTHEEK EN BELEGGINGEN IN PROFESSIONELE HANDEN
Een unieke combinatie van een flexibele hypotheek met professioneel effectenbeheer. Specifieke aandacht voor de opbouw van uw vermogen, waarbij deskundig wordt ingespeeld op ontwikkelingen op de beurs.
IN VERTROUWDE HANDEN
De beleggingsbeslissingen zijn gebaseerd op het door u ingevulde beleggingsprofiel en zijn in handen van professionele effectenbeheerders. Zij analyseren koersen en ontwikkelingen op de beurs en spelen hierop in.
En bij de gezellige foto:
“Prettig wonen draait om comfort. Met die gedachte willen we ook ons vermogen opbouwen. Met de Vermogens Beheer Hypotheek genieten we van het comfort dat we de beleggingsbeslissingen uit handen hebben gegeven aan professionals.”
(onderstreping JT)

VermogensBeheer : da's toch wat anders dan dom passief indexen volgen, inclusief de extreme koersdalingen van 2008...
Voor de drempels bij Kifid moeten we even een kijkje nemen bij de buren: Vara's Kassa

Moneyman

Joepie Joepie schreef:
Moneyman schreef:OK, je had iets anders in je hoofd blijkbaar. Maar boeit dat? Je meldt je toch gewoon waar het probleem zit: bij je verzekeraar?

Hoe kom je bij verzekeraar?

Naast aflossingsvrije hypotheek bestaat deze vermogens beheer hypotheek uit een belegging op basis van initieele inleg (geen verzekering, geen maandelijkse inleg).
OK, ik ging uit van een beleggingsverzekering, dat blijkt een polis te zijn. Maar dat maakt niet uit voor het resultaat: je moet bij degene zijn waar je polis loopt. Dat daar op de einddatum "toevallig" een hypotheekschuld mee wordt afgelost, maakt niet uit, net als de verpanding die er ongetwijfeld is.

Het lijkt erop dat je er een beetje (te) laat achter komt dat je een woekerpolis hebt. Maar nogmaals: dat staat inhoudelijk los van je hypotheekschuld.

Joepie Joepie

Moneyman schreef:
Joepie Joepie schreef:Hoe kom je bij verzekeraar?

OK, ik ging uit van een beleggingsverzekering, dat blijkt een polis te zijn. Maar dat maakt niet uit voor het resultaat: je moet bij degene zijn waar je polis loopt. Dat daar op de einddatum "toevallig" een hypotheekschuld mee wordt afgelost, maakt niet uit, net als de verpanding die er ongetwijfeld is.

Het lijkt erop dat je er een beetje (te) laat achter komt dat je een woekerpolis hebt. Maar nogmaals: dat staat inhoudelijk los van je hypotheekschuld.
Dan staat de rest van mijn verhaal tenminste onder juiste onderwerp...

PS: Op offerte staat onder (als onderdeel van) het logo van WestlandUtrecht: Maatwerk in hypotheken en effecten. Offerte is niet ondertekend door WestlandUtrecht Effectenbank en bij klachten moet ik me volgens offerte ook richten tot WestlandUtrecht Hypotheekbank.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Moneyman schreef: OK, ik ging uit van een beleggingsverzekering, dat blijkt een polis te zijn. Maar dat maakt niet uit voor het resultaat: je moet bij degene zijn waar je polis loopt. Dat daar op de einddatum "toevallig" een hypotheekschuld mee wordt afgelost, maakt niet uit, net als de verpanding die er ongetwijfeld is.

Zo zien de fin dienstverleners het graag. 2 losse producten. Dat hoeft niet in overeenstemming te zijn met de werkelijkheid.

Het een en ander is afhankelijk of ieder product los gekocht kon worden en of het op initiatief van de consument is geweest om deze twee producten te koppelen. In praktijk is meestal het woeker-product door de dienstverlener verplicht gesteld bij aankoop van de hypotheek. "Wilt u geen polisje? Dan geven wij u geen hypotheek" of "Dit is onze speciale hypotheeklijn, de abcd-hypotheek, daar zit de abcd automatisch bij in."

Juridisch is het afgedekt door voor elk product-onderdeel bij aankoop een afzonderlijke handtekening te vragen. Op die wijze kan elk onderdeel als los product gezien worden wanneer dat zo uitkomt. Het wordt echter als gekoppeld product gezien (verpanding actief) op het moment dat je je woekerpolis wilt beëndigen. Ook zijn er ineens veel kastjes en muren te bedenken bij zo een gekoppelde constructie.

Volhouden dus.
Laatst gewijzigd door arvandongen op 25 jan 2016 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten